Szükséges a szakma erőteljesebb egymás közti kommunikációja
A Kodolányi János Főiskola adott helyet annak a turisztikai egyeztető tanácskozásnak, amely Dr. Kundi Viktória, Farkas Mariann, Stumpf Éda és Pancsik Károly kezdeményezésére jött létre.
Az esemény központi témája a turistabuszok május 15-ével bevezetni kívánt Várnegyedből történő kitiltása volt, ami a beutazó turizmusnak komoly károkat, a szakmában dolgozóknak pedig komoly szakmai nehézségeket, továbbá jelentős bevételkiesést és többletköltséget okozna.
A szakmai egyeztetésen részt vettek Galamb Sándor, Weigl Tünde és Beer Edith a MISZ, Szabó András a NiT Hungary, Jakus József a TTU, Derdák Angéla a BFTK és Varga Zsolt a MAHOSZ részéről. Távolmaradt a megbeszélésről azonban a MUISZ, a MABEUSZ, és a MSZÉSZ, akik ezt azzal indokolták, hogy bár lefogadhatatlannak tartják a buszok várnegyedből törtnő kitiltását, az ügyben érintett Miniszterelnökséggel már folyamatban lévő tárgyalásokat folytatnak, és bíznak a kompromisszumos megoldásban. A beszélgetés során a szervezők lépéseket sürgettek a tervezett intézkedés bevezetése ellen, melyek mögött komoly szakmai érveket sorakoztattak fel. Elhangzott többek között, hogy a várat napi szinten látogató mintegy 15.000 turistának a biztonságos átszállítása, az autóbuszoknak a csoportok Várnegyed programja alatti időszakban történő parkoltatása nem megoldott. Utóbbi azért is súlyos gond, mert a parkolás helyett forgalomban köröző járművek egyrészt hatalmas környezet terhelést jelentenek főként az I. és V. kerületi területeken, másrészt az üres buszok forgalomban való mozgása ugyanezen kerületek közlekedésében is komoly fennakadásokat okozhatnak. Nem beszélve az emiatt az utazási irodákra és busz társaságokra nehezedő plusz költségekre, mellyel az idei szezonra Budapestre utat szervezett irodák nem kalkulálhattak.
A tervezet előkészítői vélhetően nem gondoltak arra sem, hogy a csoportok esetleges szétszakítása a BKV járatok kapacitása miatt sok esetben komoly gondokat okozhat az idegenvezetőknek. A nem biztonságos átszállás, a több buszra szállítás kényszere, az esetleges mozgásproblémákkal küzdő utasok mozgatása, átszállítása, a csoport „egyben tartása” komoly gondot jelent és gyakorlatilag megoldhatatlan a jelenlegi megoldástervezet szerint. Mindez utas panaszokhoz, romló országimázshoz, a legmagasabb költéssel bíró kulturális és hivatásturisták elmaradásához vezet, akik számára a kényelem, kiszámíthatóság és biztonság kulcstényezők. Ezzel rövidtávon a kieső bevételek és plusz költségek miatt veszélybe kerülhet mind az utazási irodák, mind a közlekedési vállalatok működése, ugyan úgy, ahogy az idegenvezetők munkája is. A tervezet bevezetése esetén kialakuló negatív nemzetközi visszhang pedig közép és hosszú távon is jelentős bevétel kiesést jelent.
A tanácskozáson elhangzott, hogy a továbblépéshez szükséges a szakmai szervezetek és a szakmában tevékenykedők erőteljesebb egymás közti kommunikációja is.
/Fotó: Móricz-Sabján Simon / Népszabadság/