"...törekszünk arra, hogy a hallgatók "benne maradjanak" a félévben"
A Kodolányi János Egyetem kommunnikáció- és médiatudomány szakán - hasonlóan a többi képzéshez - nem jelentett nagyobb nehézséget a távoktatás bevezetése, hiszen korábban is gyakorlat volt ez a módszer. A kommunikáció- és médiatudomány alapszak és a televíziós műsorkészítő felsőoktatási szakképzés tartozik a tanszékhez. A koronavírus okozta rendkívüli helyzet következtében ezeken képzési területeken lépett életbe tegnap a távoktatás.
Erről kérdeztem Dr. N.Kovács Tímea tanszékvezetőt.
A kommunikáció- és médiatudomány szak esetében hogyan készültetek fel a távoktatásra, milyen nehézségekkel járt az átállás az oktatók esetében?
Az átállást nagyban megkönnyítette számunkra, hogy az egyetem már korábban gondot fordított a megfelelő online platform biztosítására és ehhez kapcsolódó képzésekre. Most az előkészületekről tudok beszámolni, tekintettel arra, hogy ezen a héten kezdődött el a távoktatás.
A március 19-től kezdődő időszakot az előkészületekkel töltöttük. A kollégákkal közösen áttekintettük, melyek azok a kurzusaink, amelyeknél problémamentesen és azonnal át tudunk térni a Skype for Business segítségével a távoktatásra. Ezek főleg az elméleti óráink, az előadások, illetve azok a szemináriumok, amelyek esetében a hallgatók előre megadott projektfeladatokat beszélnek meg és értékelnek ki közösen az oktató vezetésével.
Nyilván az oktatók számára jelent nagy feladatot a teljes távoktatásos rendszer megvalósítása, ugyanakkor nagy változást jelent ez a nappali és levelező tagozatos hallgatóknak is. Ők hogyan fogadták? Mely tantárgyak esetében volt nehéz megtalálni a megoldást?
Hallgatói visszajelzéseink majd ezután lesznek, hiszen a múlt héten rendkívüli szünet volt az egyetemen. Igen fontos célként fogalmaztuk meg a kollégákkal a hallgatókkal való folytonos kapcsolattartást. A tanszéken három kitűnő mentortanárunk ténykedik, akik az egyes évfolyamainkkal intenzíven foglalkoznak és mindent megtesznek azért, hogy közösen átvészeljük ezt a nehéz időszakot.
Mi a helyzet a szakmai gyakorlatokkal, hogyan teljesíthetik ezt a hallgatók?
Órarend szerint hétfőnként futottak a stúdiós órák, ezek esetében nem tudunk skype-os órákat tartani. Nagy fejtörést okoztak ezek az órák, hiszen mind a média, mind a televíziós műsorkészítő képzésünk magasabb óraszámban foglal magában stúdiógyakorlatokat. Ezeknél a tárgyaknál a gyakorlatvezető oktatók kurzusspecifikus, de a hallgatók számára biztonságosan, otthonról és a saját eszközeikkel elvégezhető feladatokat adnak ki hétről-hétre, ezek között a feladatok között szerepel cikkírás, fiktív interjúk és vlogok készítése. Mindenképp törekszünk arra, hogy a hallgatók "benne maradjanak" a félévben, és a megkezdett munka kisebb-nagyobb zökkenőkkel, de folytatódni tudjon.
A végzősök esetében milyen intézkedések segítik a szakdolgozatok elkészítését, hogyan oldjátok meg, hogy ne csússzon a záróvizsga, és a tervezett időben kapjanak diplomát?
Kiemelt figyelmet fordítunk a végzőseinkre, s támogatjuk őket abban, hogy le tudják zárni a tanulmányaikat, időben el tudják készíteni a záró- és szakdolgozataikat. Újra kiemelném: nem, vagy nemcsak a kurzusainkban gondolkodunk, hanem mindenekelőtt a hallgatóinkban. Szeretnénk, ha éreznék, hogy fontosak nekünk, számíthatnak ránk, és tudnák, igyekszünk minden, a tanulmányaikhoz kötődő problémájukra megoldást találni.
Milyen időközönként és milyen módon egyeztetnek a tanszéken a tanárok, hogyan segítitek egymást?
Az elmúlt napokban videóértekezletek és megbeszélések sora zajlott annak érdekében, hogy mától zökkenőmentesen el tudjon indulni az oktatás. Külön meg szeretném köszönni a kollégáim nevében is Dr. Kovács László rektorhelyettes oktatásszervezési munkáját és rendkívül gyakorlatias, s egyúttal igen empatikus hozzáállását. Igen büszke vagyok tanszéki kollégáimra is, akik - mint mindig - tettre készek, kreatívak és szolidárisak.
Kép és szöveg: Virágh Ildikó