Duális képzés, kétszakos diploma, gyakorlatorientált kooperatív tudás
A felsőoktatási intézményekben sorra szervezik a tájékoztató programokat a továbbtanuló középiskolások számára ezekben a hetekben.
Az egyetemek, főiskolák által szervezett programokon nem csak az intézménnyel és az ott folyó oktatással ismerkedhetnek meg a pályaválasztás előtt álló fiatalok, hanem lehetőségük nyílik tájékozódni mindarról, amiről nem olvashatnak a felvételi tájékoztatóban.
Több mint kétszáz diák érkezett a KJF-en szombaton megtartott nyílt napra; a budapesti és a székesfehérvári oktatási helyszíneken egyaránt tájékozódhattak a válaszható szakokról, külföldön eltölthető tanulmányi időről, ösztöndíjakról, diákéletről és megismerkedhettek az egyes szakokon tanító tanárokkal. Székesfehérváron Mits Péter, a KJF kulturális tanulmányok tanszékének adjunktusa, Budapesten pedig Dr. Vizi László Tamás rektorhelyettes indította a programot a főiskola képzési palettájának részletes bemutatásával.
Dr. Vizi László Tamás elmondta, hogy az elmúlt több mint két évtizedben mintegy húszezer diplomát adtak ki, a duális képzéshez történő partnerkapcsolatok kialakítása idején pedig örömmel tapasztalták, hogy a cégek, intézmények jelentős részénél egykori diákjaik vannak felelős beosztásokban. Kiemelte, hogy a Kodolányi főiskolán bevezetett PIQ & Lead™ felsőoktatási képzési modell során jelentős szerepet kapnak azok a partneri kapcsolatok, amelyek segítik a hallgatók minőségi gyakorlati képzését, hozzájárulnak a piacképes tudás, ismeretek megszerzéséhez, a mentori rendszer pedig biztos kapaszkodót jelent a sikeres tanulásban.
„Hatvanöt százalékos a főiskolán a minősített oktatók számának aránya, s az is fontos mutató, hogy a PIQ & Lead™ felsőoktatási képzési modellt követve egy oktatóra húsz diák jut az arányszámokat tekintve. Minden hallgató értékes, számunkra az jelenti az eredményes munkát, hogy sikeresek a nálunk tanuló diákok. A mentorálási munkának is köszönhető, hogy nálunk mindössze három százalékos a lemorzsolódás,” – emelte ki Dr. Vizi László Tamás. A rektorhelyettes elmondta továbbá, hogy négy - gazdálkodási és menedzsment, szociális munka, turizmus-vendéglátás, emberi erőforrás – szakon indult el a duális képzés, amely során a hallgatók az elméleti képzéshez a főiskolán, míg az eddigiekhez képest több gyakorlathoz a főiskolával együttműködő vállalatoknál jutnak hozzá. A hallgatók közel ugyanannyi időt töltenek el a vállalatoknál, mint a felsőoktatási intézményben, és a teljes tanulmányi időre - hallgatói munkaszerződéssel - fizetést kapnak. Ez havonta a minimálbér legalább 60%-ának megfelelő összeg.
A korábban beszüntetett kétszakos képzés lehetőségét is biztosítják a már beiratkozott hallgatók számára. Az alapképzés keretében tanulhatnak ebben a rendszerben a lehetőséggel élő hallgatók, akik egy tandíjjal két diplomát szerezhetnek a nyolc féléves tanulmányi idő alatt, hangsúlyozta a rektorhelyettes.
A nagyelőadóban megtartott közös programot követően szakonként tartottak tájékoztatókat a tanárok, tanszékvezetők. Ezeken a szűkebb körű programokon lehetőség nyílt arra, hogy részletesen megismerkedhessenek a fiatalok a képzéssel, az egyes szakokon rendelkezésre álló különleges lehetőségekkel.
Köztudott, hogy a Kodolányi János Főiskola kiemelt hangsúlyt helyez a gyakorlati képzésre is, és ehhez igyekeznek igazítani az infrastrukturális feltételeket. Például jól felszerelt rádió- és televízió stúdiókban gyakorolhatnak a kommunikáció és médiatudomány szakosok, sommelier és barista oktatóterem színesíti a gyakorlatszerzés palettáját a turizmus és vendéglátás szakosok számára. A főiskola internetes hírportálja – Kodolányisok Világa-KV - pedig virtuális teret biztosít bármely szakon tanuló hallgatónak, hogy a jól sikerült cikkeik megjelenhessenek.
Az idén először induló közösségszervező szakkal együtt a Kodolányi János Főiskola tizenegy alap-, három mesterszakáról és öt felsőoktatási szakképzéséről gyűjthettek be információkat a leendő gólyák. Az elismert oktatók által tartott szakbemutató órák kiváló lehetőséget biztosítottak a felvételiző diákok számára, hogy közelebbről megismerjék a HVG Diploma 2017 rangsorában legjobb magán felsőoktatási intézménynek tartott Kodolányit.
Az alapszakokra jelentkezők anglisztika, előadóművészet, emberi erőforrások, gazdálkodási és menedzsment, kommunikáció és médiatudomány, közösségszervező, nemzetközi tanulmányok, pedagógia, szociális munka, történelem és turizmus-vendéglátás szakok között választhatnak. Három mesterszak is várja a Kodolányi főiskolát választó jelentkezőket, nemzetközi tanulmányok, turizmus menedzsment és vállalkozásfejlesztés MA-szakokra lehet jelentkezni.
A felsőfokú szakképzést választóknak is számos lehetőséget kínál a KJF: gazdálkodási és menedzsment, televíziós műsorkészítő és turizmus-vendéglátás képzésekre várják a jelentkezőket.
Végezetül néhány adat, amelyek jelzik a felvételizők gondolkodását, határozott elképzeléseiket.
A GfK reprezentatív kutatást végzett a 16-18 éves gimnáziumi és szakközépiskolai tanulók körében. A kutatás szerint a megkérdezett középiskolások 80%-a, ezen belül is a gimnazisták 91%-a szeretne továbbtanulni a középiskolai tanulmányai végeztével.
Fontos változás mutatkozik az elmúlt évek felméréseihez képest a diákok hitelhez való viszonyában, hiszen közel 10%-kal csökkent a hiteltermékeket elutasító tanulók aránya: míg két évvel ezelőtt 56% mondta azt, hogy semmilyen körülmények között nem venne fel hitelt, mostanra ez az arány 48%-ra csökkent.
A fiatalok egyre ambiciózusabban tekintenek a lehetőségeikre, az elmúlt évekhez képest nőtt azon diákok száma, akik vezető beosztásban szeretnének dolgozni a későbbiekben. Közel 80%-uk valamilyen vezető pozícióban képzeli el magát a jövőben. A tavalyi évhez képest több mint 20%-kal nőtt a vállalkozni vágyó fiatalok aránya, a megkérdezettek 67%-a akár vállalkozóként is el tudja képzelni magát. A vállalkozói lét iránt nagyobb arányban érdeklődnek a szakközépiskolások, 73%-uk indítana saját céget.
Kép és szöveg: Virágh Ildikó