Kustra Ádám – televíziós műsorkészítő szak, I. évfolyam
"A gyakorlati tudás megszerzését célozzák meg a projektek"
A Kodolányi János Egyetemen november közepén tartották meg az őszi szemeszter projekthetét. A tanórák nélküli héten a diákok különböző projektmunkákban vehettek részt, kiszakadva a tantermekből, önállóan és csoportokban kreatívkodhattak, alkothattak. A már hagyományosnak számító programsorozat szerves része annak a felsőoktatási modellnek, amelyet öt évvel ezelőtt vezettek be a felsőoktatási intézményben. Az Európai Innovációs Díjjal és Magyar Termék Nagydíjjal elismert PIQ&Lead modellről kérdeztem Dr. Szabó Pétert, a KJE rektorát.
Személyes tapasztalataim alapján a hallgatók nagy része nincs tisztában azzal, hogy mit is jelent pontosan a PIQ&Lead módszer. Kérem, mondja el, hogy mit is jelent ez pontosan?
A PIQ&Lead képzési modell, mintegy nyolc éves fejlesztés eredménye. Az volt az alapvetés, hogy a bolognai folyamat eredményeként megváltozott felsőoktatás feladatokhoz igazodjunk, hogy a megváltozott funkcióknak jobban meg tudjunk felelni. Az nyilvánvaló volt, hogy nem lehet a bolognai rendszerben hagyományos módszerekkel dolgozni. Az általunk kidolgozott modell lényege, hogy röviden válaszoljak: a „P” az a professzió, tehát minden szakon nagyon nagy hangsúlyt fektetünk a szakmai ismeretekre, hogy a munkaerőpiacon minél egyszerűbben, gördülékenyebben helyezkedjenek el, akik a Kodolányiról jöttek. Az I, mint innováció, amely a kreatívitásra helyez óriádi hangsúlyt, arra a folyamatra, amikor az ötletek megvalósulnak.
A „Q”, azaz Quality, pedig a minőséget jelenti, ami vonatkozik az oktatásra, és arra is, hogy ma a minőségi munka világában, hogyan, milyen tudás birtokában lehet a legjobban elhelyezkedni. Lead, mint „leadership”, a vezetői alkalmasságot jelenti. Egyetemünk minden szakán kapnak a hallgatók vezetési – menedzsment - ismereteket. Ezek az ismeretek mindig összekapcsolódnak a hallgató szakmájával.
Ezek szerint ez a modell a Kodolányi sajátossága. Más felsőoktatási intézmény alkalmazza ezt, vagy ehhez hasonló módszert?
A PIQ&Lead modell alkalmazható más felsőoktatási intézményekben, olyanokban is, ahol nincsenek olyan szakok, mint a Kodolányin. El lehet adni külföldre, és meg lehet tervezni, hogy ebben a modellben, például hogyan lehet akár orvosképzést is folytatni. Az elején vagyunk annak a folyamatnak, hogy mások is alkalmazhassák. Bármely képzés esetében működhet a módszer, amelynek segítségével az elméleti tudás megszerzése mellett a hallgatók észrevétlenül szedik össze azokat a kompetenciákat, amelyek segítik a pályakezdést és a karrierépítést.
A projekthét is ennek a felsőoktatási módszernek a hozománya?
Igen, a projekthét ennek a módszernek az összefüggésében jött létre. A munkaerőpiacon forintra váltható gyakorlati tudás megszerzését célozzák meg a projektek, amelyeket megvalósítanak a hallgatók. Ehhez egyrészt az egyetem szakmai oktatótermei, stúdiói biztosítják a helyszínt, másrészt azok a partnereink – közintézmények, médiumok, cégek -, akikkel megállapodást kötöttünk.
Ön követi a hallgatók projekt heti feladatait?
Igen, mert érdekel, hiszen viszaigazolja a modell hatékonyságát. Mindemellett bele is látok a munkába, mert az első évfolyamosokat tanítom. Ha komolyan vesszük - ami egyébként ugyancsak a modell része -, hogy mi társak vagyunk a hallgatókkal az egyetemi évek alatt, akkor mindannyiunk kötelessége tanítványaink munkájának figyelemmel kísérése.