„... az jelenti az eredményes munkát, hogy sikeresek a diákjaink"
A felsőoktatási intézményekben fontos időszaknak számít július vége, illetve augusztus eleje, egyrészt ekkor derül ki a felvételi eredménye, majd elindul a pótfelvételi időszak. Nyári vakáció ide, nyaralás oda, nem áll meg az élet, a Kodolányi főiskolán is nyílt napra várták az érdeklődőket augusztus 2-án. A programon nem csak az intézménnyel és az ott folyó oktatással ismerkedhettek meg a pályaválasztás előtt álló fiatalok, hanem lehetőségük nyílt tájékozódni mindarról, amiről nem olvashatnak a felvételi tájékoztatóban.
Szép számú érdeklődő érkezett a KJF keddi nyílt napjára; a budapesti és a székesfehérvári oktatási helyszíneken egyaránt tájékozódhattak a válaszható szakokról, külföldön eltölthető tanulmányi időről, ösztöndíjakról, diákéletről és megismerkedhettek az egyes szakokon tanító tanárokkal. Székesfehérváron Dr. Vizi László Tamás oktatási rektorhelyettes, Budapesten pedig Dr. Szabó Péter rektor indította a programot a főiskola képzési palettájának részletes bemutatásával.
Dr. Szabó Péter elmondta, hogy az elmúlt több mint két évtizedben mintegy tizennyolcezer diplomát adtak ki, a duális képzéshez történő partnerkapcsolatok kialakítása idején pedig örömmel tapasztalták, hogy a cégek, intézmények jelentős részénél egykori diákjaik vannak felelős beosztásokban. Kiemelte, hogy a Kodolányi főiskolán két éve bevezetett PIQ & Lead™ felsőoktatási képzési modell során jelentős szerepet kapnak azok a partneri kapcsolatok, amelyek segítik a hallgatók minőségi gyakorlati képzését, hozzájárulnak a piacképes tudás, ismeretek megszerzéséhez, a mentori rendszer pedig biztos kapaszkodót jelent a sikeres tanulásban.
„Számunkra az jelenti az eredményes munkát, hogy sikeresek a nálunk tanuló diákok. A főiskola nyomon követi a volt hallgatók pályaívét, s már két interjúkötetet is kiadtunk, amelyekben a legsikeresebb egykori kodolányisok beszélnek karrierjükről, életükről – emelte ki a rektor. Elmondta továbbá, hogy a duális képzés során a hallgatók az elméleti képzéshez a főiskolán, míg az eddigiekhez képest több gyakorlathoz a főiskolával együttműködő vállalatoknál jutnak hozzá. A hallgatók közel ugyanannyi időt töltenek el a vállalatoknál, mint a felsőoktatási intézményben, és a teljes tanulmányi időre - hallgatói munkaszerződéssel - fizetést kapnak. Ez havonta a minimálbér legalább 60%-ának megfelelő összeg.
A kétszakos képzés lehetőségét is biztosítják a már beiratkozott hallgatók számára. Az alapképzés keretében tanulhatnak ebben a rendszerben a lehetőséggel élő hallgatók, akik egy tandíjjal két diplomát szerezhetnek a nyolc féléves tanulmányi idő alatt, hangsúlyozta a rektor.
A közös programot követően szakonként tartottak tájékoztatókat a tanárok, tanszékvezetők. Ezeken a szűkebb körű programokon lehetőség nyílt arra, hogy részletesen megismerkedhessenek a fiatalok a képzéssel, az egyes szakokon rendelkezésre álló különleges lehetőségekkel.
A Kodolányi János Főiskola kiemelt hangsúlyt helyez a gyakorlati képzésre is, és ehhez igyekeznek igazítani az infrastrukturális feltételeket. Például jól felszerelt rádió- és televízió stúdiókban gyakorolhatnak a kommunikáció és médiatudomány szakosok, sommelier és barista oktatóterem színesíti a gyakorlatszerzés palettáját a turizmus és vendéglátás szakosok számára. A főiskola internetes hírportálja – a Kodolányisok Világa - pedig virtuális teret biztosít bármely szakon tanuló hallgatónak, hogy a jól sikerült cikkeik megjelenhessenek.
A Kodolányi János Főiskola tizenegy alap-, három mesterszakáról és öt felsőoktatási szakképzéséről gyűjthettek be információkat a leendő főiskolások. A 2016-os általános felvételi eljárásban a felsőoktatásba jelentkező 111 ezer diák közül mintegy 65 ezret vettek fel. A Kodolányi János Főiskolán a népszerűségi listát idén is a turizmus-vendéglátás alapszak vezeti, második helyen pedig a kommunikáció-médiatudomány szakot találjuk.
Az alapszakokra jelentkezők andragógia, anglisztika, előadóművészet, emberi erőforrások, gazdálkodási és menedzsment, kommunikáció és médiatudomány, nemzetközi tanulmányok, pedagógia, szociális munka, történelem és turizmus-vendéglátás szakok között választhatnak. Három mesterszak is várja a Kodolányi főiskolát választó jelentkezőket, nemzetközi tanulmányok, turizmus menedzsment és vállalkozásfejlesztés MA-szakokra lehet jelentkezni.
A felsőfokú szakképzést választóknak is számos lehetőséget kínál a KJF: gazdálkodási és menedzsment, kommunikáció és média, szociális és ifjúsági munka, televíziós műsorkészítő és turizmus-vendéglátás képzésekre várják a jelentkezőket.
Végezetül néhány adat, amelyek jelzik a felvételizők gondolkodását, határozott elképzeléseiket.
A GfK reprezentatív kutatást végzett a 16-18 éves gimnáziumi és szakközépiskolai tanulók körében. A kutatás szerint a megkérdezett középiskolások 80%-a, ezen belül is a gimnazisták 91%-a szeretne továbbtanulni a középiskolai tanulmányai végeztével.
A fiatalok egyre ambiciózusabban tekintenek a lehetőségeikre, az elmúlt évekhez képest nőtt azon diákok száma, akik vezető beosztásban szeretnének dolgozni a későbbiekben. Közel 80%-uk valamilyen vezető pozícióban képzeli el magát a jövőben. Nőtt a vállalkozni vágyó fiatalok aránya is, a megkérdezettek 67%-a akár vállalkozóként is el tudja képzelni magát.
Kép és szöveg: Virágh Ildikó