„A festést a tavaszi karanténnak köszönhetem”
Az immár harmadik féléve tartó online oktatás nemcsak az egyetemi hallgatókra, hanem az oktatókra is hatással van. Mindenki igyekszik a tőle telhető legtöbbet nyújtani, és a pandémia okozta helyzetben is helytállni. Nem történt ez másképp Dr. Rátz Tamarával sem. A Kodolányi János Egyetem Turizmus Tanszékének tanszékvezetője bár hiányolja a személyes jelenlétet, tapasztalatai szerint az online oktatás a kezdetektől fogva jól működik az intézményben. A világjárvány oktatásban okozott következményeiről, a megváltozott életünkről beszélgettem a tanárnővel.
Hogyan viselte érzelmileg ezt a félévet, így online?
Tudomásul vettem, hogy ez most a legjobb megoldás, bár néha úgy érzem, mintha kiesett volna egy év az életemből. A hallgatók éppen annyira hiányoznak, mint eddig, a kollégákkal való személyes találkozások is, nem beszélve az utazásról. Bízom benne, hogy már csak egy kicsit kell kitartani.
Ez már a harmadik szemeszter ebben a formában. Milyen változások történtek ez alatt az online oktatás terén?
Különösebb változást nem látok – elsősorban - annak köszönhetően, hogy szerintem az első pillanattól jól működött a rendszer. Az viszont kiderült az elmúlt évben, hogy szükség van a személyes jelenlétre is ahhoz, hogy az oktatás ne csak ismeretátadás legyen, hanem valódi gondolatébresztő folyamat. Sokkal hatékonyabban tudunk úgy közösen elmélyedni egy problémában, hogy ténylegesen együtt vagyunk. Én is rengeteg webináron, konferencián, előadáson vettem részt hallgatóként, és érzékeltem, hogy online sokkal nehezebb fenntartani a figyelmemet akkor is, ha igazán érdekel a téma. Nyilván ezzel a mi hallgatóink is így vannak. Jó oldala viszont az online oktatásnak, hogy a különböző helyszíneken tanuló diákjaink együtt tudnak részt venni az órákon, illetve nem megy el naponta esetleg több órájuk az egyetemre történő utazással, az így megtakarított időt pedig hatékonyan tudják felhasználni.
A Skype-ról a Microsoft Teams-re váltott az egyetem az online oktatást segítő felületet tekintetében. Miért volt erre szükség és hogyan értékeli a váltást?
Praktikus okokból volt szükség a váltásra, a Skype for Business-t nem támogatja 2021 második felétől a Microsoft, így logikus döntés volt már ebben a félévben áttérni a Teams használatára. Az én tárgyaim esetében nincs nagy különbség a két rendszer között, mindkettőt ugyanolyan jól lehetett használni, de a Teams lényegesen korszerűbb program, jól kapcsolódik a levelezőrendszerhez is, így azt gondolom, jó döntés volt az egyetem részéről a váltás.
Közeledik a vizsgaidőszak, ami nagy valószínűséggel ugyancsak a virtuális térhez köti az egyetemi hallgatókat. Az Ön tapasztalatai szerint tudnak a hallgatók készülni így is a különböző számonkérésekre?
Az én óráimon a hallgatók nagyon lelkiismeretesen dolgoznak, határidőre és színvonalasan készül el a legtöbb feladat. Az elmúlt félévekben kifejezetten jó eredmények születtek és úgy látom, ebben a félévben is ez lesz jellemző. Annak érdekében, hogy a diákok az egész félévben folyamatosan foglalkozzanak a tananyaggal, a végső jegy sok különböző feladatból áll össze, amelyek közül egy kifejezetten azt célozza meg, hogy a hallgatók naprakészen kövessék az aktuális szakmai híreket.
Korábban nehezen tudtuk elképzelni, hogy online rnedszerben tanuljunk, vizsgázzunk. Ön le tudja adni az anyagot úgy, ahogyan hagyományos körülmények között tenné?
Összességében igen, de gyakran érzem azt, hogy jó lenne, ha kicsit több időnk lenne, illetve az online jelenlét azért megnehezíti az interaktivitást. Az viszont pozitívum, hogy mivel mindannyian a számítógép előtt ülünk, ha az órán elhangzottakkal kapcsolatban bárkinek eszébe jut egy jó példa vagy érdekes hír, akkor arra azonnal rá tudunk keresni és meg tudjuk beszélni.
A gyakorlatok szervezése, lebonyolítása nyilván nem volt egyszerű. A turizmus szakos hallgatók gyakorlati terepei, a szállodák és éttermek így is fogadnak diákokat?
A turizmus-vendéglátás alapképzésben döntően a nyári hónapokban teljesítik hallgatóink a 7. féléves szakmai gyakorlatot, tavaly nyáron pedig a belföldi turizmus számos desztinációban kifejezetten sikeres volt, így komolyabb probléma nem merült fel a gyakorlatokkal kapcsolatban. A felsőoktatási szakképzésben tanuló hallgatókkal egyenként egyeztettünk a tavaszi félévben teljesítendő gyakorlatról, és minden esetben találtunk is számukra megoldást. Sajnos, a pandémia negatív következménye volt, hogy néhány hallgatónk elvesztette a tanulmányaival párhuzamosan végzett munkáját, de a legtöbben azóta találtak új lehetőséget. Jelenleg pedig azt látjuk, hogy az újranyitáshoz a turisztikai vállalkozásoknak szükségük lesz új munkaerőre, ezt bizonyítja az is, hogy a nyitásról szóló hírekkel párhuzamosan elkezdtek érkezni hozzánk gyakornoki és teljes munkaidős állásajánlatok.
Ön szerint mikor térhetünk vissza a jelenléti oktatáshoz? Bizonyára nem lesz egyszerű a visszaállás sem.
Bízom benne, hogy szeptembertől már újra személyesen taníthatunk, de megőrizzük az online oktatásból is mindazokat a megoldásokat, amelyek beváltak. A turizmus szektor várhatóan lassabban fog visszajutni a válság előtti szintre, de a belföldi turizmusban már idén nyáron is jó szezonra számíthatnak azok a vállalkozások, amelyek túlélték az elmúlt évet.
A karantén kényszerűsége sokunknak hozott változásokat, akár újdonságokat az életébe. Tanárnő számára a festészet kúszott be a tevékenységek sorába, holott nem sokszorozódott meg a szabadideje.
Meglepő módon valóban nem lett lényegesen több szabadidőm, mivel az oktatás mellett több nemzetközi projektben is vannak feladataim, illetve online formában sokkal több szakmai rendezvényen tudok részt venni, mintha el is kellene utaznom. Persze, ezzel együtt nagyon várom, hogy végre lehessen újra utazni. A festést a tavaszi karanténnak köszönhetem, olyan új élményeket kerestem, amelyek valamennyire helyettesíthetik az utazást, és a festés ilyennek bizonyult. Azok a képek, amelyeket szeretnék megfesteni, nem teljesíthetetlen kihívások, de számomra éppen elég nehezek, szóval minden alkalommal igazi flow élményt élhetek át.
Lenti Barnabás