Ungváron hasznosulnak a magyarországi tapasztalatok
Dr. Torgyik Juditot, a KJF Neveléstudományi Intézeti Tanszékének tanárát kérte fel ösztöndíjas magyarországi tartózkodásához kapcsolódóan témavezetőnek Dr. Reho Anna, az ungvári Kelet-Európai Szláv Egyetem oktatója.
A kárpátaljai tanárnő a Magyar Tudományos Akadémia Domus Hungaricum ösztöndíj programjának keretében pályázott sikeresen, és kutatási tervére támogatást kapott. Ez az ösztöndíjprogram egyébként a külföldi kutatók szakmai munkásságát, magyarországi tevékenységét támogatja, segítve bekapcsolódásukat a magyarországi tudományos életbe, akadémiai és egyetemi kutatásokba, magyarországi témavezetők és befogadó intézmények közreműködésével.
A Magyarországra szóló több hetes ösztöndíj keretében Dr. Reho Anna tanulmányozta a hazai múzeumpedagógia elméletét és gyakorlatát, rendszeres könyvtári kutatómunkát végzett, és több jelentős magyar múzeum munkáját is megismerte. Járt a fővárosi Szépművészeti Múzeumban, ahol születésnapi múzeumpedagógiai foglalkozáson vett részt, meglátogatta a martonvásári Brunszvik-kastélyt és az óvodamúzeumot. Ez utóbbi azért is volt különösen lényeges számára, mert Kárpátalján óvodapedagógusokat oktat, és doktori dolgozatát is az óvodaügy neveléstörténeti fejlődéséből írta helyi, kárpátaljai vonatkozásban.
Anna a KV-nak elmondta, hogy a Magyarországon látottakkal és tapasztaltakkal jól ki tudja egészíteni otthoni oktató munkáját. Jól tudja majd hasznosítani a székesfehérvári látogatás tapasztalatait is, itt a Hetedhét Játékmúzeumban vett részt egy iskolásoknak szervezett, izgalmas projektnapon. A budapesti Nemzeti Múzeumban és a Mezőgazdasági Múzeumban szintén járt, ahol a helyi múzeumpedagógus szakemberek látták el didaktikai, módszertani tanácsokkal, és megmutatták azokat az eszközöket, amelyek a gyermekfoglalkozásokon használatosak. A Nagytétényi Kastélymúzeumban a múzeumandragógia gyakorlati megvalósításába is bepillanthatott, itt olyan kosztümös tárlatvezetésen vett részt, ahol az érdeklődő felnőtteket öltöztették be korabeli ruhákba, s a tárlatvezető ezzel illusztrálta, milyen volt a régi korok ruhatára. Innen múzeumi különjárattal jutott el Érdre és Százhalombattára. Könyvtári kutatómunkája során a hazánkban fellelhető múzeumpedagógiai szakirodalmat tanulmányozta, s megismerkedett jeles szakemberekkel, tankönyv-szerzőkkel, oktatókkal is. A témakör kifejezetten felkeltette az érdeklődését, s számos új inspirációt adott, ugyanis Kárpátalján a múzeumpedagógia, mint gyorsan fejlődő, új terület, még alig-alig ismert az ottani pedagógusok körében. Az ösztöndíj lehetővé teszi, hogy hazatérve publikációkat is készítsen, s így tágabb körben népszerűsítse a múzeumpedagógia gyakorlatát a határon túli magyar és ukrán pedagógusok között.
A külföldi tanulmányutakon részt vevő hazai pedagógusok az ottani intézményekre, tudományos életre, oktatásra csodálkoznak rá, ugyanakkor fontos azt is észrevenni, hogy másoknak hazánk jelent tanulásra alkalmas, példát mutató helyet.