Mozgókép

2022. január. 11. Mozaik
Mozgókép

Polczer Dominik – kommunikáció- és médiatudomány szak, III. évfolyam


A Pókember: Nincs hazaút érzelmi hullámvasútja


A pandémia miatti kényszerpihenő után hiába tért vissza minden eddiginél több tartalommal az MCU, az igazi csemegék a mozi helyett a kisképernyőn várták a rajongókat. Míg a Disney+-on a teljesség igénye nélkül olyan egyedi, kísérletező jellegű sorozatokat mutattak be, mint a WandaVision, a Loki, és a What if…? , addig a Fekete Özvegy, a Shang-Chi, és az Örökkévalók finoman szólva visszafogott hatást produkáltak a nézőkre és a kritikusokra egyaránt. Komoly szükség volt tehát egy igazi nagybetűs moziélményre, ami bizonyítja, a Marvel még nem fáradt el. Pókember MCU-s trilógiájának záródarabja, a Nincs hazaút pontosan ilyen film lett.

A decemberi bemutatót követően sorra hagyja maga mögött a rekordokat a Sony és a Marvel közös Pókember-trilógiájának záródarabja. Kétségkívüli tény, hogy ez az első olyan mozifilm, amely a világjárvány kezdete óta meghaladta az egymilliárd dolláros bevételt. A film valójában több pénzt hozott, mint a stúdió bármely korábbi alkotása. A Pókember – Nincs hazaút a közelmúltban fellépett az Egyesült Államok történetének tíz legtöbb pénzt hozó filmjeinek listájára: a bevétel országosan meghaladta a 610 millió dollárt.

Bevallom, félelemmel ültem be a moziba, mert annyi pletyka érkezett már erről a filmről az elmúlt hónapokban arról, hogy a készítőknek meglehetősen magas volt a léc, ha meg akartak felelni a rajongói elvárásoknak. Ha pedig egy filmre ekkora nyomás nehezedik, a végeredmény többnyire az, hogy a fanservice maga alá temeti a cselekményt, és végül úgyis lesznek rajongók, akik csalódva távoznak a teremből, amikor legördül a stáblista. Emiatt nem tudtam minden epikussága ellenére maradéktalanul elégedett lenni a Bosszúállók: Végjátékkal, és ettől tartottam a Nincs hazaút kapcsán is. Tom Holland hálószövőjének harmadik, saját filmje azonban -habár a közepe táján majdnem belecsúszik ebbe a hibába - összességében sokkal jobban egyensúlyoz a rajongók kiszolgálása és a karakterfejlődés között.

Persze valamivel könnyebb dolga van a filmnek, mint elődjeinek, hiszen hozott anyagból dolgozik. Hiába van öt főgonosz, nem kell azzal pepecselni, hogy eredettörténeteket skicceljenek fel nekik és bemutassák a nézőknek, hiszen azok már régi ismerősként köszöntik őket. Ennek köszönhetően a Nincs hazaút nem esik ugyanabba a hibába, amibe előtte a Pókember 3 és A csodálatos Pókember 2. Bár egyesek érezhetően tölteléknek vannak itt, és a legnagyobb rivaldafényt Doktor Oktopusa és Zöld Manó kapják, nagyjából arányosan, „érdemeik szerint” mindenki elegendő játékidőt kap, így mellettük még Elektro is kellemes csalódás. Az őket alakító Alfred Molina, Willem Dafoe és Jamie Foxx továbbra is kisujjból kirázzák ikonikus karaktereiket. A film fénypontjai azok a jelenetek, amikor a különböző univerzumok gonoszai interakcióba lépnek egymással vagy főszereplőnkkel, és ennek végeredménye egy sor zseniálisan vicces, easter eggekkel alaposan megtűzdelt jelenet lesz.

Azonban az MCU-ból jól ismert hőseinknek sincs okuk szégyenkezni mellettük. Benedict Cumberbatch Doctor Strange, habár meglepően keveset szerepel, minden vásznon töltött perce aranyat ér, Zendaya MJ-je pedig számomra továbbra is a legszerethetőbb filmes barátnője Peter Parkernek az összes eddigi Pókember filmből.

 A nagy kérdés persze az volt, képes lesz-e helytállni Tom Holland, amikor a korábban említett, régebbi Pókember franchise-okból visszatérő színészóriásokkal kell együtt szerepelnie. A válaszom egy határozott igen, sőt, egyértelműen eddigi karrierje legjobb alakítását nyújtja. Akiknek pedig eddig nem tetszett az ő Pókembere, most azok is elégedettek lehetnek, mert a Nincs hazaút figyelembe vesz minden kritikát, amit az eddigi MCU-s Pókember-filmek kaptak. Holland Peter Parkere a film végére az eddigi legkomolyabb karakterfejlődésén megy át, felelősséget vállal tettei következményeiért, és kilép korábbi mentorfigurái árnyékából. Mire eljutunk az utolsó jelenethez, már senki nem mondhatja rá, hogy csak egy éretlen kölyök vagy egy Vasember-pótlék. Sőt, amennyiben a Sony és a Marvel együttműködése egy újabb trilógiát tartogat számára - és jelenleg minden jel erre mutat -, a filmvégi csavar alapján ő járhatja be a filmes Pókemberek közül a „legképregényhűbb” karakterívet. Ahhoz azonban, hogy ide eljussunk, igenis szükség volt a Hazatérés és az Idegenben éretlenebb főhősére, még ha a korábbi Pókemberek rajongói elégedetlenek is voltak vele, és csak most vált igazán azzá az érett hőssé, akit látni akarnak.

A Nincs hazaút egyszerre zárja le a korszakot, amit az Amerika Kapitány: Polgárháború és a Pókember: Hazatérés megkezdett, és nyit meg helyette egy új fejezetet kedvenc hálószövőnk életében. A lehető legnagyobb fanservice, amit egy Pókember rajongó valaha láthat, de a temérdek utalás és belsős poén között nem feledkezik meg a drámai pillanatokról és főszereplője karakterfejlődéséről. Ezt a filmet egyszerűen mindenkinek látni kell, aki szereti vagy valaha szerette ezt az ikonikus karaktert.


Értékelés: 9,5/10

A filmet ajánlom:

-ha szeretted a karakter bármelyik interpretációját és vágysz egy kis nosztalgiára

-ha eddig is Tom Holland volt a kedvenc Pókembered

- ha eddig nem Tom Holland volt a kedvenc Pókembered, most érdemes adnod neki egy második esélyt

Nem ajánlom:

-Ha zavar, amikor a fanservice néha elviszi a hangsúlyt a cselekményről

Kodolányi János Egyetem

Kodolányi János Egyetem
Cím: 1139 Budapest, Frangepán utca 50-56.

Kodolányi János Egyetem
Cím: 8000 Székesfehérvár, Fürdő utca 1.

Kodolányi János Egyetem
Cím: 5900 Orosháza, Gyopárosi út 3/f.
Impresszum | Szerzői jogok | Etikai kódex | Médiaajánlat