A beat és jazz vonzásában
Mits Péter és Mits Márton, a Kodolányi János Főiskola tanárai vendégoktatókként tartottak rendhagyó zenei órákat Csíkszeredán a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetemen a közelmúltban „Ilyenek voltak a 60-70-es évek: a beat zene” címmel. A művésztanárok élő gitár-, szintetizátor- és szaxofonjátékkal kísérve, közös énekléssel ismertették meg a hallgatókat a magyar beat-rockzene és a jazz kialakulásával, azok különböző stílusirányzataival és a zenei improvizáció technikáival. A rendhagyó zenei órákon részt vettek az Ezüst Akadémia hallgatói is. Ez utóbbi a csíkszeredai és környékbeli településeken élő, ötven év fölöttieket kívánja megszólítani, hasonlóan a KJF Kodolányi Szabadegyetem és Harmadik Kor Egyeteme programsorozatához.
"A KJF-en az andragógus-művelődésszervező szakos hallgatók tanulnak zenetörténetet, amelynek részévé tettem néhány évvel ezelőtt a beat-rock történetét is, mert azt gondolom, hogy a 20. századi zenetörténetnek elválaszthatatlan része ez a műfaj. Ezt ismerni kell, be kell építeni a tudásunkba, különösen azoknak, akik kultúraközvetítők lesznek, márpedig a művelődésszervezők, az andragógusok azok lesznek.” – mondta el Mits Péter.
Elmondta még, hogy évek óta szívügye a Trianon előtti magyarlakta területek végigjárása. A hallgatóival volt Kárpátalján több ízben: Ungváron, Munkácson és Beregszászban. Jártak Erdélyben, Székelyföldön, voltak a Felvidéken. Egyhetes kurzusokon keretében tanított már a felvidéki Selye János Egyetemen és korábban is már a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetemen.
A csíkszeredai rendhagyó órák nagy sikert arattak az erdélyi közönség körében.
Mits Péter elmondta, mindig mindenütt beigazolódik: a mai fiatalok a beat-rock és a jazz-zenét jól ismerik. Az Ezüst Akadémia hallgatói számára pedig a fiatalságuk zenéjének számít.
Hozzátette: „Játsszuk a számokat, számrészleteket, miközben éneklik, mozdulnak, dúdolnak, látszik, hogy nem először hallják, hogy a fiatalokban is ugyanúgy megmozdít valamit. Ez egyrészt igazolja azt, hogy ezek a dalok időtállóak, tehát jogos a cél, hogy ezt tanítani kell. Jó, ha ennek az egésznek a történetiségét megismerjük. Ugyanakkor pedig szórakoztató zene. A célja is ez volt egyrészt, másrészt - ezt sem tagadjuk le- a kommunista diktatúrában sok minden más is. Szeretném azt is átadni, hogy milyen is volt a Kádár-rendszerben hozzájutni ezekhez a zenékhez, s hogy milyen nehézségekkel kellett megküzdeniük a zenészeknek, amikor közvetítették azokat.”
A rock and roll több műfaj keveredéséből született. A rhythm and blues, a hillbilly vagy más néven rockabilly és a western swing elemeiből forrt ki az 1940-es évek végén, hogy azután az 1950-es években viharos sebességgel hódítsa meg egész Amerikát, majd nemsokára átterjedjen Európába is. Egy clevelandi lemezlovas, Alan Freed használta először a rock and roll nevet 1953-ban.
A mai értelemben vett rock & roll születését 1954-re datálják, amikor Bill Haley sikerre vitte a ma is mindenki által ismert Rock Around The Clock című dalát. A főként gitárokból álló hangszerelést később kiegészítették a dobok, a fúvósok, a zongora. A rock and roll legnagyobb előadói mind az említett műfajokon nevelkedtek. Little Richard rhythm and blues előélettel rendelkezett, Chuck Berry a blues-ban és a hillbilly-ben mozgott otthonosan, míg Bill Haley dalainak gyökere a western swingre nyúlik vissza.
A rock and roll csillaga 1962-ben áldozott le, amikor felerősödött a beatmozgalom és a Beatles lesöpörte a dobogóról.