Ötven tanár, hatszázhetven diák - A Kodolányi János Gimnázium a KJE által fenntartott köznevelési intézmény, amely állami környezetbe helyezett magánintézményként üzemel. A „Kiskodóként” ismert székesfehérvári középiskola meglehetősen népszerűvé vált az alapítást követő, immár két évtizedben. Mint minden oktatási itézményt, a Kiskodót is érintette a pandémia és a háborús helyzet. Ezekről beszélgettem Csöngei Gabriellával, az intézmény igazgatójával.
Összefoglalná nagyvonalakban, néhány szóval a „Kiskodó” működését?
Nagyon fiatal középiskoláról van szó, a húsz éves intézmény most már tiszta profilú gimnázium. Vannak nyolc- és ötéves képzéseink valamint négy évfolyamos sportosztály illetve általános tantervű négy évfolyamos gimnázium.
Ötven pedagógus tanít és hatszázhetven diák tanul nálunk. Egyre népszerűbbek vagyunk, mivel különlegesnek számítunk a piacon. Nem állami és nem egyházi az intézmény, hanem a Kodolányi János Egyetem a fenntartó.
Lassanként elfelejtődnek a pandémia okozta károk, tragédiák, következmények. Az oktatás területén is a megszokott rend szerint folyik az élet, ám kérdésként merül fel, hogy mennyiben befolyásolta a működést a pandémia például létszám, jelentkezési szám vagy egyéb tekintetben?
Szerencsére egyáltalán nem. Tipikus „minden rosszban van valami jó” eset, hogy a rezsiköltség csökkent – hiszen nem voltak bent a diákok – ezért aztán tudtunk spórolni. A beiskolázást sem befolyásolta a járvány. 2020 őszén nem lehetett nyílt napot tartani, ezért önmagamat túlszárnyalva videóban mutattam be az iskolát. Kissé aggódtam, hogy a személyes találkozás hiánya majd befolyásolja a jelentkezést, de nem történt ilyesmi. Minden évben egy kicsit többen jelentkeznek.
Hogy sikerült megszervezni az online oktatást? Több helyről lehetett hallani, hogy nem volt könnyű akár a diákok, akár a tanárok részéről. Mennyire befolyásolta ez az akkori érettségit?
2020-ban nem voltak szóbeli vizsgák, akkor kialakult egy kis pánik. Amikor bejelentették az online oktatást, azonnal igyekeztünk megszervezni az oktatást. Kitaláltuk, hogy melyik platformot milyen módon fogjuk használni, így viszonylag sikeresen átvészeltük a hullámokat. Az órák többségét meg kellett tartani, főleg a végzős évfolyamoknak. A következő hullámokra pedig már tudatosan készültünk, tanulva a korábbi tapasztalatokból.
Az érettségi a következő évben megint máshogy alakult, de a továbbtanulási arány nem változott. Nem volt sikertelen érettségi. Úgy gondolom, hogy sikerrel oldottuk meg a helyzetet. Kaptunk visszaigazolást szülőktől és magunk is tapasztaltuk, hogy jók a módszereink másik iskolákhoz képest. A kollégák nagyon elfáradtak, hiszen igyekeztek lelkiismeretesen dolgozni, de a körülmények ezt nagyon megnehezítették. A visszaigazolások szerint viszont a lelkiismeretünk tiszta és megtettünk minden tőlünk telhetőt.
Technikai téren sem akadtak nagyobb problémák. A tanárok többsége boldogult a gépekkel és diákok esetében is csak néhány helyen kellett besegítenünk.
Ha már a továbbtanulási kedvet említi, mennyire maradnak a tanulók a Kodolányi berkein belül? Mennyien jönnek tovább az egyetemre is?
Mivel a gyerekek nagyon jó tanulók, ezért első sorban az állami támogatott képzéseket veszik célba. Ha valaki nem marad, annak leginkább anyagi okai vannak. Ismerek olyat, aki nagy családos mivolta miatt nem engedhette meg magának az önköltséges képzést, de minden évben vannak, akik maradnak a Kodolányin.
Zárásképpen beszéljünk egy kicsit a háborús helyzetről is. A „Kiskodó” is szervezett gyűjtést a rászorulóknak.
Igen, volt adománygyűjtés mind a gimnáziumban, mind pedig az egyetemen. Az Alba Bástya Család-és Gyermekjóléti Központ munkatársa szociális segítő nálunk. Vele konzultáltunk közvetlenül arról, hogy mire van pontosan szükség. Amikor megjelent az egyetem felhívása, akkor pedig Mits Péterrel egyeztettünk. Azóta is tartjuk a családsegítővel a kapcsolatot, de most már a segítő szervezetek is megmondják, hogy mi az, amit elfogadnak és mi az, amit már nem tudnak hová tenni.
Az első körben ezt szervezetten végeztük, de most egyelőre az érettségi és a beiskolázás a legfontosabb. De természetesen folyamatos a segítségnyújtás lehetősége.
Mik a kilátások a mostani érettségire és beiskolázásra?
Egyelőre vegyesek a visszajelzések az érettségiről, mint minden évben. A beiskolázás állásával pedig nagyon elégedettek vagyunk, mert a jelentkezők pontszámai nagyot ugrottak, így a bekerülési ponthatár is emelkedett.
Lenti Barnabás, kommunikáció- és médiatudomány szak, II. évfolyam