Terítéken az informális tanulás – konferencia és workshop Lodzban
Tizenöt tagú kodolányis oktatói-hallgatói csoport vehetett részt Lodzban a PAL projekt (www.palcpd.eu) keretében szervezett disszeminációs rendezvényen márciusban. A résztvevők előadásokat hallhattak és workshopokon vettek részt az informális tanulás elismerésének lehetőségeiről, tudtam meg Dr. Kovács Lászlótól, aki maga is az előadók között volt.
A magyar csoport többsége a KJF levelező tagozatos, gyakorló tanár hallgatóiból állt, akik a viszik tovább a saját iskolájukba a megszerzett tudást és élményeket.
Dr. Kovács László az informális tanulásról többek között elmondta, jelentőségéről általában tudomást sem veszünk, hiszen észrevétlen történik az információszerzés, a tanulás folyamata. A KJF Felsőoktatás-pedagógiai Innovációs és Akkreditációs Központjának igazgatója példaként említette, hogy akkor is tanulunk, amikor a kollégákkal egy jót beszélgetünk vagy például elmegyünk egy munkahelyi kirándulásra, ahol nem cél, hogy valamit tanuljunk, mégis az történik.
Ezeket a tudáselemeket a jelenlegi iskolarendszer - sem a közoktatásban sem a felsőoktatásban - nem használja. A projekt arról szól, hogy az informális tudás nyomon követhető és felhasználható legyen az oktatási folyamamatban.
Főiskolánk a BMC (Belfast Metropolitan College) partnereként az Erasmus+ program keretei között vesz részt a PAL-Promoting Accreditation of Learning nemzetközi projektben. A projekt célja, hogy olyan keretrendszer kerüljön kidolgozásra, amely segítségével az informális ill. non-formális tanulás eredményei is elismerhetők legyenek egy szervezetben. A projekt eredményeit az ír, a litván és a lengyel partnerek mellett bárki hasznosíthatja, hiszen az informális ill. non-formális tanulási eredmények elismerése egy szervezett számára egyértelműen a tanulási lehetőségek bővülését jelenti.
Az informális ill. non-formális tanulási eredmények elismerése, megosztása a szervezeten belül csökkentheti a tanulásra, továbbképzésre fordítandó költségeket és időt, növelve ezáltal a ráfordítás gazdasági megtérülését. Szerepe lehet az egyéni karrier tervek és utak kialakításában, szervezeti szintű összehangolásában, növelve az oktatók személyes tanulási motivációját. Az egységes keretrendszer kidolgozása és működtetése szervezeti szinten megkönnyíti a továbbképzési programokba való belépést, használatával elkerülhetővé válik a felesleges ismétlés, a már megszerzett ismeretek újraoktatása.
A projekt során kidolgozásra kerülő keretrendszer célja, hogy egyszerre láthatóvá tegye és értékelje az egyén ismereteinek és képességeinek teljes körét, függetlenül attól, hogy azt az egyén hol szerezte meg. Fontos célja, hogy egy egységes mérőeszköz segítségével a szervezet számára mérhetővé és értékelhetővé tegye az informális és non-formális tanulási eredményeket. Módszertani eszköztárát tekintve a portfólión alapuló értékelési módszer a legalkalmasabb az individualizált egyéni utak dokumentálására és bemutatására. A felépítését meghatározó egységes szerkezet és értékelési eljárás ugyanakkor lehetőséget biztosít az egyéni teljesítmények szervezeti szintű mérésére és értékelésre.
A projekt befejezéshez közeledik, elkészült egy módszertani tudástár is, benne jól hasznosítható módszerekkel elsősorban a szakképzésben dolgozó oktatók számára, hogy megoszthassák tudásukat, tapasztalataikat kollégáikkal.