A Corvin Mátyás Gimnázium 2022-ben ünnepelte fennállásának kilencvenedik évfordulóját, ennek apropóján gálaestet tartottak a közelmúltban az Erzsébetligeti Színházban. Az ünnepségen szép számban részt vettek a jelenlegi és korábbi tanárok, diákok. Én magam is a Corvin iskolapadjait koptattam 2013-2019 között, ezért a jubileum kapcsán felkerestem az intézmény igazgatóját, Boros Tamást, akit a kilencvenéves jubileumról, az elmúlt évek munkájáról és az iskolával kapcsolatos terveiről kérdeztem.
Kilenc évtized jelentős idő ahhoz, hogy hagyományok teremtődjenek, amelyek összetartó közösséggé kovácsolják az egykori és mostani diákokat. A Corvin rangját növeli az is, hogy falai között kisebb-nagyobb megszakításokkal az 1932/33 tanév óta folyik oktatás. A gálaest sikere egyébként igazolja, hogy jó az irány. Miért az Erzsébetligeti Színház lett a helyszín?
Nem véletlen, hiszen itt van a színház tőlünk száz méterre, jó kapcsolatot ápolunk velük, ennek köszönhettük, hogy a zárórendezvényt ott tudtuk megtartani. A gálaműsor egyébként hagyomány, az elmúlt kerek évfordulókon mindig volt, így nem volt kérdés, hogy a kilencvenediket is megrendezzük. Volt olyan eleme a jubileumnak, amit itt a gimnáziumban tartottunk nagy sikerrel, az újításnak köszönhetően több száz régi tanárt és diákot tudtunk fogadni egy kötetlen beszélgetésre, szórakozásra.
Ön hat éve az iskola igazgatója, előtte pedig tíz évig volt igazgatóhelyettes, illetve történelmet tanított itt a Corvinban. Mit gondol, igazgatóként könnyebb dolga van ezzel a plusz tíz évnyi tapasztalattal a háta mögött?
Mindenképpen. Bár azt szoktuk mondani, hogy az igazgatóhelyettes ugyanazt csinálja, mint az igazgató, sőt helyenként többet. Igaz ez most Loj Zsuzsanna igazgatóhelyettes kolléganőmre. Viszont elvitathatatlan, hogy nagy a felelősségem, hiszen a döntés az enyém. Ez csak akkor érezhető, ha valaki az igazgatói székben ül.
Jelenlegi feladatai mellett mennyi ideje, lehetősége maradt tanítani?
Sajnos nagyon kevés. Más feladatok kötik le az időm nagy részét. Az összes pedagógiai szenvedélyem heti két tanórában kell kiélnem. Szerintem nagyon fontos, hogy az ember tanítson, igazgatóként is láthatom a gyerekeket, van kapcsolatom velük. Enélkül nem lehet sikeresen tanítani.
Korábban műszaki szakközépiskolaként is üzemelt a Corvin, 2012-től viszont gimnázium lett. Teljesen elvetették a műszaki szakképzés lehetőségét?
Akkor az egy nagyon jó döntés volt. Egyre nehezebb volt a szakközépiskolai osztályokba jó képességű gyerekeket hozni, a tagozatos gimnáziumi osztályoknak viszont egyre nagyobb sikerük van.
Milyen képzési lehetőségeket nyújt jelenleg a Corvin?
Humán tagozaton tanulóink emelt óraszámban tanulhatják a magyar nyelv-és irodalom, valamint a történelem tantárgyakat, míg nyelvi előkészítő osztályaink az angol és német nyelveket, emellett iskolánkban lehetőség nyílik a japán nyelv tanulására is.
Miért jó corvinosnak lenni?
A nyílt napjainkon sokszor megkapom ezt a kérdést. Kiemelném, hogy ez egy nyitott iskola, a külvilágra, a munka világára, a továbbtanulási intézményekre, a tanulók egyéni sajátosságaira egyaránt. Nekem nagyon fontos, hogy amikor a szülők arról beszélnek, milyen az iskolánk, azt hallom, hogy itt foglalkoznak a gyerekkel. Ez evidenciának tűnhet, de sajnos nem az. Sokan elfelejtik, hogyan kell foglalkozni egy tinédzser korú gyerekkel. Minden számszerűsíthető adatban egyre jobbat produkálunk, és a hírünk is évről-évre egyre jobb. Ebben segítségünkre van közel ötven fős, erős tanári karunk, valamint tizenhét osztályunk közel ötszáz tanulója.
Ha már adatok, hogyan hatott a koronavírus az iskola tanulmányi átlagára? Hogyan sikerült megbirkózni az online oktatás nehézségeivel?
Nem az online oktatás törte meg a munkánkat, hanem a közoktatás helyzete. 2020 óta az iskolák egy része a fennmaradásért küzd, így háttérbe szorul a szakmai fejlődés. Korábbi műszaki képzéseinkből ered, hogy sok tanár könnyen boldogul az online világban is, sőt, többen merik a telefont használtatni a tanulókkal, de ez senkinek nem egyszerű, pláne, hogy teljesen autodidakta módon, a saját hibáinkból tanulva kellett megoldanunk az online oktatást egyik napról a másikra. Fontos lenne feldolgozni az előző két év tapasztalatait és kidolgozni egy kerettantervet arra az esetre, ha újra bajba kerülünk. A tanulmányi átlagok látványosan, tíz év alatt egy teljes osztályzatot emelkedtek, ez biztató. Ami pedig pozitív tapasztalat, hogy a növekedés töretlen. Az online oktatás semmilyen indokolatlan emelkedést nem hozott, a tanárok nem kívánták kompenzálni az esetleges hátrányokat érdemtelenül adott jobb jegyekkel.
Hogyan viszonyul az iskola az energiaválsághoz? Megoldható a jelenléti oktatás?
Jelenleg meg tudjuk oldani, hogy személyesen tartsuk az órákat, és szeretném, ha ez így is maradna. Ugyanakkor az elmúlt évek tapasztalatával bármikor át tudnánk állni online oktatásra, ha szükség lenne rá. Mindenképpen az a célunk, hogy ebben a témában ne legyenek feszültségek és megtaláljuk a legjobb megoldást, ez is a feladatom.
Egy korábbi, önnel készült interjúban beszélt a rövid távú terveiről az iskola épületével kapcsolatban. Szeretne újra tetőteret és báltermet, de megvalósíthatóak-e ezek a célok?
Eléggé elvetemült ötlet, de egy igazgatónak lehetnek ilyen tervei. Benne kell legyen a közbeszédben egy komoly felújítás lehetősége. Iskolánk Ómátyásföld szívében van, gyönyörű épületek vesznek minket körül, ez a mostani, lapos tető pedig tarthatatlan. Mindent meg fogunk tenni annak érdekében, hogy ez egy reális célkitűzés lehessen, messze a legnagyobb eredményemnek tartanám.
Szeretném, ha az egész gimnázium kinézete visszanyerné régi méltóságát. Ez egy több mint százéves épület, amit az 1960-as évek végén modernizáltak. Például lapos lett a teteje, mintha lefejezték volna. Nagyon szeretném, ha újra lenne tetőtéri része tantermekkel, szép, piros cserepes tetővel. Ahol most a tornatermünk van, az valamikor gyönyörű bálterem volt. Szeretném, ha ott egyszer egy olyan szép nagy dísztermünk lenne, ahol esetleg az egész iskola egybe tudna gyűlni, ahol rendezvényeket lehetne tartani.
Mit kívánhatok Önnek és a Corvinnak a jövőre nézve?
Teljesüljön mindaz, amiről az imént beszéltem. Ha majd a századik évfordulót szervezzük, a harmadik emeleten lévő tetőtérbe fel tudjunk menni, akár lifttel. Abban azonban az egész tanári kar egyetért, hogy a következő jubileumi gálaműsort már nem mi szervezzük.
Döményi Levente - kommunikáció-és médiatudomány szak, I.évfolyam