Identitáskeresés a digitális világban

2015. december. 13. Hangoskodó
Identitáskeresés a digitális világban

Györök Márk – kommunikácisó és médiatudomány szak, I. évf.

 

Jankó Judit: a feladatok fokozatosan találtak meg

 

 

Jankó Judit a Pécsi Tanárképző Főiskola pedagógiai-orosz szakán szerezte az első diplomáját, majd néhány év tanítást követően inkább a szociális, családi és gyermekvédelmi területeken kezdett el tevékenykedni. Erről kérdeztem először a Kodolányi János Főiskola tanárát.

Mi késztetett arra, hogy pályát módosíts?

Elsősorban személyes indíttatása volt a dolognak, ugyanis amikor a második gyermekemmel lejárt a gyes, olyan munkahelyet kerestem, ami kötetlenebb, és a gyermekneveléssel jobban összeegyeztethető. A Tolna megyei Gyermek és Ifjúságvédő Intézetbe kerültem, ahol  örökbeadás, védelembe vétel voltak a fő feladataink. Ezek az állami gondozásban lévő gyermekeket, illetve a nevelő szülőket érintették. Mivel ezt a munkát rugalmas időbeosztásban lehetett csinálni, nagyon megszerettem, és maradtam a továbbiakban is ezen a területen.

Több alapítványnak is a szakértője, szakmai vezetője vagy.

Ezek a feladatok szépen, fokozatosan találtak meg. Ezek közül kiemelném a Validitast, amely 2005-ben jött létre a gyermekek, és fiatalok életének jobbá tételéért, különös tekintettel sérültekre helyezve a hangsúlyt.

Miért tartod szívügyednek a hátrányos helyzetű, fogyatékkal élő emberek sorsának alakulását?

A gyermekvédelmi munkám során megismerkedtem ezzel a célcsoporttal is, az állami gondozott gyermekek között vannak különböző fogyatékossági problémával élők. Ez volt az egyik indíttatás. A másik pedig, hogy tanítottam gyógypedagógiai asszisztenseket, akiket több alkalommal vittünk intézményekbe gyakorlatra, látogatásra. Azt gondoltuk a barátaimmal, hogy ez az a célcsoport, akiknek leginkább szükségük lenne a támogatásra. Ennek az elhatározásnak köszönhetően hoztuk létre a Validitás Alapítványt, amellyel főleg az állami gondoskodásban, fogyatékkal élő gyerekeknek próbáltuk jobbá tenni a jövőjüket.

A Kodolányi János Főiskolán személyiség-fejlesztést is oktatsz, hogyan látod a fiatalok hozzáállását ehhez a tárgyhoz?

Nekem nagyon pozitív élményeim vannak, mert az előző, valamint ebben a félévben is két csoportot oktattam, és azt láttam, hogy attól függetlenül, ki milyen szakos nagyon aktívak, motiváltak voltak. Szerettem velük dolgozni.

A felnövekvő generáció tagjai kevés önismerettel, illetve önbizalommal rendelkeznek. Az általad tanított tantárgyak mennyiben járulnak hozzá önismeretük javulásához, személyiségük fejlődéséhez?

Nem mondhatjuk, hogy nagyban hozzájárulnak, mert igen csekély az óraszám. Nyilván egy három alkalmas találkozáskor, amikor éppen megismerjük egymást, tényleges személyiségi változásokról nem beszélhetünk, ahhoz több időre lenne szükség.
Viszont ennek a folyamatnak a csíráit, a saját magunkra, társainkra való odafigyelést el tudjuk érni.

Modernkori probléma, hogy a facebook közösségi oldal által közvetített hamis ideálkép mekkora vagy milyen mértékű társadalmi torzulást eredményezhet. Gondolok itt arra, amikor a fiatal nem saját magának, hanem a facebook által támasztott elvárásoknak próbál megfelelni. Mi erről a véleményed?

A fiataloknak serdülő korban fontos kérdés az identitás-keresés, próbálják megtalálni önmagukat. Kíváncsiak arra, hogy mások hogyan vélekednek róluk, és ez alapján tudják elhelyezni magukat a világban. Ez a digitális világban a facebookra tevődött át, de ebben is mint mindenben, léteznek szélsőségek, extrém megnyilatkozások, fotók, amelyek nem oda illőek vagy erkölcsileg is megkérdőjelezhetőek. Ennek ellenére úgy látom, hogy a család és a kortárscsoportok szerepe sokkal nagyobb jelentőségű. Az valóban probléma, ha valaki csak a facebook közösségi oldalon szocializálódik.

Fogyatékosokkal, fogyatékosüggyel is foglalkozol. Milyennek látod a megváltozott munkaképességűek beilleszkedését a társadalomba? Úgy látom, sokat javul a helyzet ezen a téren. Össze tudom hasonlítani, hiszen a szekszárdi Kékmadár Alapítványnál a megváltozott munkaképességűekkel, a támogatott foglalkoztatás módszerével tevékenykedtünk. Számos megváltozott munkaképességűt, fogyatékkal, illetve pszichiátriai problémával küzdőt illesztettünk be a nyílt munkaerőpiacra. Ez a foglalkoztatás megfelelő szociális munka biztosításával teljes mértékben lehetővé teszi ezeknek az embereknek a nyílt munkaerőpiacon történő helytállását. 

Kodolányi János Egyetem

Cím: 1117 Budapest, Prielle Kornélia u. 47-49.

Kodolányi János Egyetem
Cím: 8000 Székesfehérvár, Rákóczi u. 25.

Kodolányi János Egyetem
Cím: 5900 Orosháza, Gyopárosi út 3/f.

Impresszum | Szerzői jogok | Etikai kódex | Médiaajánlat