Hajdu Ráfis Luca – kommunikáció és médiatudomány szak, I. évfolyam
Húszezer diploma, sikeres öregdiákok, egyetemi tervek
Huszonöt éves lesz az idén szeptemberben a Kodolányi János Főiskola, hazánk egyik első magán felsőoktatási intézménye. Az alapítás körülményeiről, a sikertörténet főbb állomásairól Dr. Szabó Péter rektorral, az intézmény egyik alapítójával beszélgettem a Budapesti Oktatási Központ rádióstúdiójában. Először a legelső tanévről kérdeztem.
Olvastam valahol, hogy száznegyvenhét hallgatóval indult a főiskola. Hogyan emlékszik vissza a kezdetekre?
Ez tényleg így van, száznegyvenhét hallgatóval kezdtünk. Most, hogy készülünk a huszonöt éves évforduló kapcsán egy ünnepségre, a kollégáim nyomozgatják, hogy mi van ezzel a száznegyvenhét diákkal. Ha hiszi, ha nem, a 001-es diplomának a tulajdonosa, egy anglisztika – akkor még angol nyelvtanár– szakon végzett volt tanítványunk, jelenleg a Cambridge-ben tanít, angolt, mint idegen nyelvet. Persze doktorált, sokat képezte magát, amíg idáig eljutott. Ez is mutatja, hogy a főiskolánkon szerzett diploma jó alap és értékes.
Említette, hogy lesz egy jubileumi ünnepség. Mik lesznek a programok?
Még csak tervezzük az ünnepséget. Egy felsőoktatási intézmény mindig valamifajta tudomány köré szervezi az ünnepeit, tehát mindenekelőtt egy tudományos konferenciát szervezünk. Kiállításon is gondolkodunk, amit a három oktatási helyszínünk között tudunk majd vándoroltatni, a többi programot egyelőre nagyvonalakban fogalmazták meg a munkatársaim.
Az öregdiákok előadóként vagy nézőként jönnek majd az ünnepségre?
Rengeteg kiváló tanítványunk van, az elmúlt negyedszázadban közel húszezer diplomát adtunk ki. Sok szeretettel várunk mindenkit, akár előadóként, akár ünneplő öregdiákként. Mindenesetre szeretnénk előadóként meghívni mindazokat, akik a saját szakmájukban nagyon magasra jutottak, akárcsak a Cambridge-ben dolgozó kolléga.
Melyek voltak azok a sarkalatos tényezők, amik népszerűvé tették a Kodolányit?
Azt gondolom, hogy a ’90-es években a leghíresebbek éppen a kommunikáció és médiatudomány szakról voltunk, amit Győrffy Miklós tanár úrral alapítottunk. A rendszerváltozásig egyáltalán nem volt médiaoktatás a hazai felsőoktatásban, így óriási volt az érdeklődés, amikor mi elindítottuk az elsők között. A végzett hallgatóink azóta is szépen teljesítenek a médiapiacon, erről voltunk a ’90-es években híresek, illetve a tanárképzésünkről. Aztán jöttek szépen sorban az újabbnál újabb szakok. Az ezredforduló után pedig a minőségi törekvéseink emelnek ki minket a magyar felsőoktatásban.
Számos minőségi díjat is nyert a főiskola. Mennyiben jelzik ezek az oktatás minőségének növekedését? Változott-e emiatt az iskola népszerűsége?
Úgy függ össze a szervezetkultúra minősége az oktatás minőségével, hogy támogató és célirányos, egy irányba mutató szervezeti háttérrel lehet csak magas szintű oktatási minőséget produkálni. Fontos, hogy az oktatók és a hallgatók egyaránt jól érezzék magukat, és minden arról szóljon, hogy minél jobb legyen az oktatás. Nem csak Magyarországon, hanem Kelet-Európa-szerte probléma, hogy elég rossz szervezeti kultúrával dolgoznak a felsőoktatásban, örököltek sok mindent a volt kommunista rendszerből. A Kodolányi a rendszerváltás után alakult, ezért ezen nekünk nem kellett túllépnünk, mi nem örökültünk ilyet. A szervezetfejlesztést egyébként 2000-ben tudatosan, minőségorientáltan indítottuk el. Itt kell mindenképpen megemlíteni rektorhelyettes kolleganőm, Hervainé Dr. Szabó Gyöngyvér nevét, akinek ebben elévülhetetlen érdemei vannak. Jelentős állomás a főiskola életében, hogy a PIQ & Lead™ felsőoktatási képzési modellünk a 2014-ben elnyerte a Magyar Termék Nagydíj kitüntető címet. 2015 januárjában az Európai Innovációs díjat is megkaptuk, amely a PIQ & Lead képzési modellnek szóló újabb elismerés.
Mit kell még tudni erről a képzési modellről?
A vezérelvet fejezik ki a figyelembe vett szempontok kezdőbetűi: P, mint professzió, I, mint innováció, Q, mint „quality”, azaz minőség és Lead, mint „leadership”, azaz vezetői alkalmasság. A felsőoktatási képzési modellnek köszönhetően a Kodolányin végzettek vezetési- menedzsment ismeretekkel is felvértezve, felkészült munkavállalóként lépnek ki a munkaerőpiacra. A hallgatók szakjuktól függetlenül belehallgathatnak más képzésekbe is, ezáltal más, speciális ismereteket is megszerezhetnek. A munkaerőpiacon azonnal forintra váltható gyakorlati tudás megszerzését egyrészt a főiskola szakmai oktatótermei, stúdiói biztosítják, másrészt azok a partnereink – közintézmények, médiumok, cégek -, akikkel megállapodást kötöttünk. Azokat a cégeket, intézményeket, ahol a hallgatóink gyakornokoskodnak, bevonjuk a képzésbe, mint például a HR képzésünkbe a Nexon Kft-t, ami Magyarország egyik legjelentősebb HR szolgáltató cége. Együtt alakítjuk ki a tanulmányi programot, részt vesznek az oktatásban, sőt még közösen kutatunk is.
A Kodolányi János Főiskola rádióstúdiójában beszélgetünk. Mennyire fontos itt a kommunikációs képzés?
A főiskolának az egyik fontos képzési profilja, amire még mindig nagyon büszkék vagyunk. Én a tanszékvezetője is vagyok jelenleg ennek a szaknak, tehát ez még a szívem csücske is. Véleményem szerint nemhogy csökkent volna a nagyon felkészült, idegen nyelven helyesen írni tudó és művelt újságírók iránti igény, hanem nagyobb, mint valaha.
Ha öt rövid mondatban meg tudná fogalmazni ezt az elmúlt huszonöt évet, akkor mi lenne az az öt rövid mondat?
Mertünk egy nagyot álmodni és meg is valósítottuk. Harminckét éves voltam, amikor kitaláltuk a barátommal, hogy alapítunk egy „tudományos nagyoskolát” Székesfehérváron, és ez meg is történt. Tehát egyrészt az öröm jut eszembe, hogy igenis lehet az embernek a saját szellemiségéből, eszéből, tapasztalatából csodát csinálni. El szoktam mondani a diploma átadó ünnepségeken is, hogy merjünk nagyot álmodni, de tudjuk, hogy hogyan kell megvalósítani. Ez az egyik. A másik, hogy az úttörőnek mindig nagyon-nagyon nehéz, és mi az egyik első magán felsőoktatási intézmény vagyunk Magyarországon. Hárman kaptuk meg annak idején egy időben az indítási engedélyt. Én versenyszerűen hajóztam még kamasz koromban, erről gyakran az is eszembe jut, hogy nagyon küzdelmes út volt a miénk, hiszen itt nem volt hátszél. Itt jobbára ellenszél volt, de tudjuk, hogy ellenszélben megy a hajó a leggyorsabban.
Hogyan tervezik az elkövetkezendő huszonöt évet?
Úgy, hogy remélhetőleg a közeljövőben megkapjuk az egyetemi rangot. Ami azért nagyon fontos, mert szeretnénk doktori iskolát is indítani, és ez teljessé teszi a Kodolányi János Főiskola képzési palettáját. Remélhetőleg rövidesen az alkalmazott kutatások egyeteme leszünk, és nyugodtabb lesz a működésünk. A kiegyensúlyozott és jókedvű oktatói kar garancia az újabb sikeres huszonöt évre.