Az oktatók eddig is tanítottak távoktatásban, tudják használni a skype for business rendszert
"Sikeresen elindult a teljesen online oktatás. Bár reméljük, hogy hamarosan nem csak a virtuális térben találkozunk, egészen biztosan sok hasznos tapasztalatot fogunk szerezni diákként és tanárként egyaránt." - olvasom a tanszék facebook oldalán. A turizmus-vendéglátás felsőoktatási szakképzés, a turizmus-vendéglátás alapszak, a turizmus-menedzsment mesterszak, a borturisztikai szakember, a sommelier szakirányú továbbképzés, a kelet- és dél-kelet-európai turizmus szakirányú továbbképzés, a közel-keleti turizmus szakirányú továbbképzés, a távol-keleti turizmus szakirányú továbbképzés és a turisztikai vállalkozás menedzsment szakirányú továbbképzés tartozik a tanszékhez. A koronavírus okozta rendkívüli helyzet következtében valamennyi képzési területen életbe lépett ma a távoktatás.
Erről kérdeztem Dr. Rátz Tamara tanszékvezetőt.
A turizmus-vendéglátás szak esetében hogyan készültetek fel a távoktatásra, milyen nehézségekkel járt az átállás az oktatók esetében?
Nem járt semmilyen különös nehézséggel, egy kivétellel minden oktatónk tanított eddig is távoktatásban, ismerte és használta a skype for business rendszert. Az óraadó kollégákat a biztonság kedvéért egyenként fel is hívtam, hogy megbeszéljük, hogyan tudunk segíteni nekik a felkészülésben, de csak egy kolléga kért segítséget.
Hogyan fogadták a hallgatók a megváltozott rendszert?
Nekem eddig egy órám volt egy fehérvári csoporttal, velük pontosan ugyanolyan órát tudtunk tartani, amilyet eddig is szoktunk, elkészítették és bemutatták a heti prezentációt (egy szakmai hírlevél kiválasztott hírét kell elemezni), illetve ugyanúgy tudtunk beszélgetni az órai anyagról, mint máskor, kérdeztek, válaszoltak az én kérdéseimre, igazából teljesen jól működött minden és a hallgatók maximálisan partnerek voltak.
Mely tantárgyak esetében volt nehéz megtalálni a megoldást?
Ebben a félévben szerencsére nincs olyan tárgyunk, amely konyhai gyakorlatot igényelne, azon viszont még gondolkodom, hogy a tervezett attrakció-látogatásokat hogyan tudjuk virtuálisan megvalósítani.
Mi a helyzet a szakmai gyakorlatokkal, hogyan teljesíthetik ezt a hallgatók, hányad évesek esetében okozza a legnagyobb problémát az új rendszabály?
A keresztféléves BSc, illetve a másodéves FOKSZ hallgatók gyakorlatát érinti a turisztikai vállalkozások leállása. Itt vagy be tudjuk számítani a hallgatók korábbi munkatapasztalatát vagy kitalálunk olyan gyakorlatorientált feladatokat, amelyekkel teljesíthetőek az elmaradt hetek. Most még csak ott tartunk, hogy összegyűjtjük az információkat, hogy ki hogyan áll a gyakorlatával.
A végzősök esetében milyen intézkedések segítik a szakdolgozatok elkészítését, hogyan oldjátok meg, hogy ne csússzon a diplomázás?
A szakdolgozatírás esetén az online konzultáció teljesen jól működik, emiatt nem kell, hogy bárkinek csússzon a diplomája. A szakirodalom feldolgozása még könnyebbé is vált, mint korábban, mert rengeteg korábban zárt adatbázist, szakkönyvet tettek most kiadók elérhetővé. Ha esetleg az empirikus kutatás elvégzése vált volna lehetetlenné, akkor segítünk a hallgatónak olyan új nézőpontot találni, amelyet online kutatással is megfelelően ki tud fejteni.
Milyen időközönként és milyen módon egyeztetnek a tanszéken a tanárok, hogyan segítitek egymást?
Telefonon, emailben, messengeren folyamatosan tartjuk a kapcsolatot egymással.
A KJE nem túl nagy intézmény, a családias légkör mindig is jelen volt. Mi az, amiben többet tud nyújtani a hallgatóknak az egyetem ebben a rendkívüli időben?
Nem csoportként kezejük őket, hanem személyenként, a kis létszámok miatt mindenkivel tudunk akár egyenként is egyeztetni. Az esetleges nehézségekről is, ha lesznek.
Virágh Ildikó