Mits Gergely: "… egykori kodolányisok írják a magyar könnyűzene történelmét"
Az online oktatás számtalan nehézséget gördít az egyetemisták és tanáraik elé. Különösen egy művészeti szak esetében, ahol a személyes jelenlét elengedhetetlennek tűnik. Tavaly márciusban csaknem egyidőben ürültek ki az egyetemi kampuszok, kollégiumok a járvány világméretű elterjedésével. Ősszel mintegy két hónapra ugyan visszatért a „normális” egyetemi élet, ám novembertől ez a tanév is bekényszerült a virtuális világ keretei közé.
Mits Gergely, a Kodolányi János Egyetem Modern Zenei Tanszékének tanszékvezetője kendőzetlen őszinteséggel beszélt az elmúlt időszak kihívásairól és a diploma utáni érvényesülésről a KV-nak. Először a közelmúltban történt névváltoztatásról kérdeztem.
A korábbi Művészeti Tanszék 2021-től Modern Zenei Tanszék néven működik a Kodolányi székesfehérvári campusán. Mi volt a névváltoztatás oka?
A gyakorlati működésben semmi változás sem történt. A könnyűzenének minden igényes műfaját oktatjuk, de nagyon hangsúlyos a jazz, amelynek műfaji besorolása mindig problémát okoz. A modern zene viszont nagyon sok mindent magába foglal, sokkal inkább megmutatja azt az utat, amelyen járunk.
Mit lehet tudni a Modern Zenei Tanszékről? Milyen ismereteket sajátítanak el a tanulók az egyetem falai között?
Nálunk a diákok 80%-ban zenével kapcsolatos tárgyakat tanulnak; szolfézst, zenetörténetet, hangszerelést, klasszikus és jazz zeneelméletet. Részt vesznek improvizációs és zenekari gyakorlaton, kötelező zongoraórákon. A zenészlét alapvetően zeneipari szakmunkának is tekinthető, amit ha az ember megtanul a legmagasabb szinten művelni és van benne alkotói véna, akkor az alkotása művészetté válhat. Vannak, akiket ,,megsütött a nap” és nagyobb tehetséggel áldott meg a Jóisten. Ők jelölik ki az utat a következő generációk számára. Az elmúlt tizennégy évben jópár olyan zenekar indult a Kodolányiról, amely hazai vagy nemzetközi viszonylatban is szép karriert futott be. Például a Blahalouisiana és a Mörk tagjai is egykori kodolányisok, akik most a magyar könnyűzene történelmét írják. Utóbbi zenekar tavaly egy rangos díjat is nyert egy külföldi jazz fesztiválon, így bekerült a jazz szubkultúra nemzetközi vérkeringésébe.
Egy ennyire személyes jelenlétet igénylő szak esetében hogyan lehetett megoldani az online oktatást?
Az online felületnek köszönhetően a főtárgy órákat maradéktalanul, minőségvesztés nélkül megtartottuk. Viszont a zenekari játék közösségi tevékenység, amelyhez egy légtérben kell lenni, ugyanis az egyénekben megszülető alkotói energia összeadódásával jöhet létre az alkotói állapot. Mindezt sem gyakorlati, sem művészi szempontból nem lehetett megvalósítani az online térben. Nem tudtunk zenekari gyakorlatot és szekciópróbát sem tartani az elmúlt hónapokban, úgyhogy május végén egy intenzív szakmai hetet szervezünk, ezzel kárpótolva a diákokat.
A Modern Zenei Tanszék számos hallgatója országos ismertségre tett szert. A Kodolányi más szakjain tanuló hallgatóknak van-e lehetőségük arra, hogy találkozhassanak velük, megismerhessék őket?
A pandémia előtti életünkben a hallgatóink rendszeresen felléptek az egyetem rendezvényein. Az egyetem diploma átadó ünnepségein is hosszú évek óta ők adják a műsort. A jelenléti oktatás visszaállítása után nem lesz ez másként a jövőben sem. Egyébként két hónapja indult el a saját Facebook-oldalunk, ahol majd megosztjuk az aktuális híreket és eseményeket, de jelenleg még inkább műhelymunka folyik.
A diploma megszerzése után mennyire tudják egyengetni a Kodolányin végzett fiatal zenészek pályáját a tanárok?
Mivel minden tanárunk aktív, gyakorló zenész, ezért a tehetséges tanulókat mindig is segítettük, nem engedtük el a kezüket a diploma után sem. Évek óta stabilan jelen vagyunk a magyar művészetoktatási piacon, a következő szint pedig az lenne, hogy azokat a diákokat és zenekarokat, akikben érzünk potenciált, cégszerű működés formájában támogassuk.
A pandémiás időszakban nem lehetett koncerteket tartani és a legtöbb zenei rendezvény is elmaradt. A világjárvány miatt nehezebb betörni a zenei szakmába a pályakezdő fiataloknak?
Azt gondolom, hogy az esetleges nehézségeknek nem a pandémia az oka. Sok más tényezője van annak, hogy valaki miként tud a zenei piacon érvényesülni. Hogyha a saját példámat veszem, én a United nevű zenekarban játszottam, amely évekig az egyik legtöbbet koncertező együttes volt Magyarországon. Szerencsénk volt, mert a 90’-es évek végén indultunk és nagyon erős lemezkiadó, illetve management állt mögöttünk. Napjainkban viszont annyi különböző felületen lehet megjelenni, hogy nehéz érzékelni az új trendeket. Rendkívül bizonytalan a piaci helyzet, így nem könnyű kiszámolni, hogy egy produkció sikeres lesz-e. Ennek a pozitív oldala viszont az, hogy üstökösként berobbanhatnak olyan zenészek is, akikről nem gondoltuk volna, hogy a közönség felkapja őket.
Tehát nincs olyan bevált ,,recept”, ami garantálja a sikert?
Szerintem az tud igazán nagy sikereket elérni a mai világban, aki jól tudja kamatoztatni az online jelenlét adta lehetőségeket is. Emellett természetesen fontos lenne a minőséget és a felkészültséget megőrizni. Annyi tehetséges embert láttam már elvérezni a szakmában. Azt lehet látni, hogy valaki mennyire tehetséges és szorgalmas. Ezek az adottságok az egyetem három éve alatt már megmutatkoznak. A tehetség viszont csak egy kis százaléka a történetnek.
Zámbó Brigitta