Lovasi Enikő Henrietta, andragógus
Kodolányi János Főiskola – PIQ & Lead™ - piacképes tudás
Nagyon nehéz volt a kezdet, elhagyni a gimnáziumot, ami tizenhárom éven át volt az otthonom, nehéz volt továbblépni egy felsőoktatási intézménybe. A pesthidegkúti Klebelsberg Kunó Általános Iskola és Gimnázium volt középiskolai éveim színhelye, itt döntöttem el, hogy a Kodolányi főiskolát választom majd a felvételinél első helyen, s az is hamar kirajzolódott, hogy második és harmadik helyen sem szerepel más intézmény. A nyílt napon nagyon pozitív benyomást keltett bennem Mits Péter tanár úr előadása, illetve az Educatio kiállításon hallottak is megerősítettek a döntésem helyességében.
Az első pár hét nagyon izgalmas volt, ismerkedni a csoporttársakkal, az intézménnyel, az oktatókkal és a tantárgyakkal. Kíváncsi és nyitott voltam az új dolgokra, minden percben készen álltam tanulni. Hamar beleszerettem a közegbe, a családias légkörbe, az izgalmas gyakorlati órákba és abba, hogy az oktatók többsége aktívan és izgalmasan adja át a hasznos tudást. Ugyanakkor sokszor aggódtam is, hogy vajon mire lesz jó nekem az a sok minden, amit éveken keresztül tanulok, hol tudom majd hasznosítani a megszerzett tudást. Ez az aggodalom azonban elmúlt. A szemeszterek múlásával egyre több elméleti és gyakorlati ismeretre tettem szert, kezdtem andragógussá változni. A PIQ & Lead™ képzési modellben mi teszt alanyok voltunk, de ebből nem sok volt érezhető. Ebben a rendszerben óriási hangsúly helyeződik a gyakorlati tapasztalat megszerzésére. A hallgatók szakjuktól függetlenül belehallgathatnak más képzésekbe is, ezáltal más, speciális ismereteket is megszerezhetnek.
Ami a vezetői készségeket illeti, abból is kaptunk bőven. Szerintem mindannyian tudnánk vállalkozást indítani és azt sikeresen menedzselni is, a rengeteg ezzel kapcsolatos órának köszönhetően. Wirthné Móricz Zsuzsanna az Impresszárió és fesztivál menedzsment specializáción belül rengeteg tudást adott át nekünk, kemény munkát követelt meg tőlünk, aktív részvételt, korrekt értékelést és segítséget kaptunk cserébe. A tudásbeszámítással sem volt soha probléma, ezt is kiválóan biztosítja a modell. Valamint a munkaerőpiacra való felkészítés sem maradt el, szerintem minden lehetséges készséget és kompetenciát megszerezhettünk, ha elég aktívak voltunk. Aki nem járt be az órákra és nem volt nap mint nap részese ennek a dolognak, az nyilván hátránnyal indul velünk szemben, mert mi minden órán bent voltunk és az utolsó betűt is leírtuk, ami elhagyta az oktatók száját.
Tantárgyak közül nagyon hasznosnak tartom a több féléven keresztül tanult Andragógia alapismeret tantárgyat Mócz Dóra tanárnővel. Az, hogy a marketing területe felkeltette az érdeklődésemet, Mitev Ariel tanár úrnak köszönhető; imádtam az óráit, zseniális tanárnak tartom. A pszichológia órákat is imádtam Fábián Henriette tanárnővel, annyi önismeretet adott nekünk és hasznos tanácsokat a mindennapos problémák kezeléséhez. Remsei Sándor tanár úr vállalkozások menedzselésével kapcsolatos óráit még szabadon választható tantárgyként is felvettük, annyira jó tanár, és annyira szerettük az óráit.
Nagyon szerettem/szerettük Szabó Péter rektor úr Menedzsment a művészetek világában tantárgyát, rengeteg életszerű és hasznos dolgot mondott el nekünk, illetve számos meghívott szakember előadását is meghallgathattuk. De talán a legfontosabb megemlítenem a Sántha Kálmán tanár úr által tartott Pedagógia órákat, első félévben. Imádtuk, komolyan, ilyen egy igazi pedagógus. Őt is és Fábián tanárnőt is nagyon hiányoltuk az iskolából a későbbi félévekben.
Azt is észrevettem magamon, hogy a főiskolai éveim alatt empatikusabb lettem, nyitottabbá vált a hozzáállásom más emberek felé, kreatívabb és szabadabb lett a gondolkodásom. A mindennapokban tudtam hasznosítani azt a sok készséget és kompetenciát, amit elsajátítottam pszichológia, szociológia, andragógia alapismeretek vagy akár marketing előadásaink során. Sok tapasztalatot szereztem a Kodóban töltött éveim alatt, rengeteg diákmunkát kipróbálhattam a rugalmas időbeosztás miatt, illetve rengeteg embert ismertem meg, akikkel jó viszonyt alakítottam ki, és akikkel a későbbiekben is szívesen dolgoznék együtt, ha úgy adja majd az élet.
A tudás mellett a baráti és üzleti kapcsolatok is gyarapodtak. Szaktársakkal, évfolyamtársakkal és más szakok hallgatóival is volt szerencsénk találkozni és barátságokat kötni, akikkel nyílván kapcsolatban maradunk a munka világában is. Köszönhető ez a közös óráknak, a közös gyakorlatnak, a közös intézménylátogatásoknak vagy szimplán a közösen eltöltött ebédidőnek. Könnyű volt abban a családias légkörben közösséggé fejlődni és együttműködni. Az oktatók sokat segítettek abban is, hogy mindenki megtalálja azokat az embereket, akik a képzés végeztével segítő kezet nyújthatnak az elhelyezkedésben. Köszönhetően a sok szakmai partnernek már a képzés közben is lehetett munkahelyet találni, ha valaki aktív volt.
Azt gondolom, hogy a leghasznosabb, amit a Kodolányin tanultam az, hogy a csapatmunka dinamizmusát megérteni és alkalmazását elsajátítani kötelező annak, aki emberekkel szeretne foglalkozni bármilyen formában. Erre rengeteg lehetőségünk volt a három év alatt, tapasztalhattuk, hogy gyakran ez nem könnyű, de a megfelelő módszerekkel és eszközökkel elérhetjük a kívánt eredményt.
Összességében hálás vagyok, hogy ennyi mindent kaptam a Kodolányi főiskolától és szeretném, ha a megszerzett tudással olyan minőségű munkát végezhetnék, ami méltó egy Kodolányis andragógushoz.