Kompetencia-tükör projekt és interaktív workshopok

2023. február. 18. KáVé
 Kompetencia-tükör projekt és interaktív workshopok

Dr. Rátz Tamara, a KJE Turizmus Tanszékének vezetője és Dr. Malatyinszki Szilárd, a KJE Fenntartható Gazdaság Intézet igazgatója részt vett február 16-án Veszprémben a Pannon Egyetem által szervezett "KKK-n innen és túl" A jövő elvárásaihoz igazodó hallgatói kompetenciafejlesztés című szakmai konferencián. A rendezvényen kollégáink megismerkedtek a Pannon Egyetem Társadalmi Innovációs Nemzeti Laboratóriuma keretében működő Kompetencia-tükör projekt eddigi eredményeivel, illetve interaktív workshopok keretében megvitatták a résztvevői egyetemek tapasztalait és jó gyakorlatait a hallgatói kompetenciafejlesztés és a vállalati szférával való együttműködés területén.

A KV kérdésére Dr. Rátz Tamara elmondta, nagyon hasznos volt megismerkedni a Pannon Egyetemen kidolgozott, a gazdálkodástudományi alapszakokra vonatkozó szaki kompetenciatérkép fogalmával és módszertanával, ezt hasznosítani tudják a szakjaik aktualizálása során. Hozzátette: „Azt is láthattuk, hogy az attitűd-, érték-jellegű kompetenciák mérése mindenhol kihívást jelent. Hasonló célú kutatás egyébként zajlott nálunk is a turizmus tanszéken, a szakmai gyakorlaton lévő hallgatók munkáltatók által elvárt és észlelt készségeit és képességeit vizsgáltuk, ezt most tervezzük aktualizálni”.

A tanszékvezető kiemelte: „A mi workshopunkon elsősorban azzal foglalkoztunk, hogy milyen jó gyakorlatok vannak a résztvevő intézményekben a formális képzés keretein kívül olyan hallgatói kompetenciák fejlesztésére, mint például az interkulturális kommunikáció, a reziliencia, a kreatív gondolkodás vagy a digitális képességek. A legtöbb egyetem kínál, opcionális vagy kötelező alapon - például a regisztrációs hét programjába beépítve - különböző tréningeket, workshopokat a hallgatóknak, a konfliktuskezeléstől kezdve a vállalkozói  készségeken vagy az időmenedzsmenten át a szóbeli és írásbeli prezentációs technikákig. Ezek között vannak olyanok, amelyek nálunk is elérhetők, de jó lenne a lehető legszélesebb skálán bővíteni a palettánkat. A hallgatói részvétel motiválása mindenütt kihívás, a tapasztalatok azt mutatják, hogy hatékonyabban lehet a hallgatói érdeklődést felkelteni olyan programokkal, amelyek kimozdítják őket a megszokott környezetükből, ezért nagyon hasznosak például a szakmai tanulmányutak vagy sportprogramok. A gyakorlati tapasztalatok megosztásában, a jövendő pályakép kialakításában fontos szerepe van a jelenleg is dolgozó hallgatóknak, a duális képzés résztvevőinek, illetve az alumni hálózat tagjainak. A Kodolányi jó gyakorlatai közül megosztottam a mentori órákkal, illetve a Kultúra, sport, munkahelyi jóllét tárggyal kapcsolatos pozitív tapasztalatainkat, valamint beszéltünk a projekthetekről és a Hungarian Startup University Programban való részvételünkről is” tette hozzá Dr Rátz Tamara.

Dr. Malatyinszki Szilárd a következőkben foglalta össze a konferencián szerzett, illetve az általa megosztott tapasztalatokat:

„Megláttuk, hogy más felsőoktatási intézményekben milyen módon igyekeznek becsatornázni a versenyszféra és a közszféra igényeit a közgazdaságtudomány területén és láttunk olyan jó példákat, melyek lehetőséget adnak számunkra. A kompetenciatérkép összeállításánál megismertük a mások által megtapasztalt kihívásokat és így azokat nem követjük el a jövőben.

A Kodolányi János Egyetem élen jár az innovációkban és több olyan jó gyakorlatot mi már alkalmazunk, melyet más - nagyobb létszámmal működő - intézmények még csak kezdenek felismerni. Egyértelműen hasznos egyetemünkön a mentori rendszer működtetése, a hallgatók minél jobb megismerése és a hallgatók időkereteihez történő illeszkedés. A hallgatókkal partnerként történő együttműködés is hatalmas érték, hiszen azt láttuk, hogy a legtöbb intézményben az alá-fölérendeltségből adódó lemorzsolódás sokkal nagyobb”.

Az intézetvezető hozzátette: "Ezek a szakmai fórumok alkalmasak arra, hogy elsőként meg tudjuk tanulni, milyen jól alkalmazható eszközöket ismernek fel mások, és a már jól alkalmazott módszertanokat magunk is ki tudjuk próbálni, ezzel fejlesztve  a hallgatói kapcsolatainkat, fejleszteni tudjuk szakjainkat".

Arra a kérdésre, hogy milyen konkrét gyakorlatokat ismerhettek meg a résztvevők a hallgatói kompetenciafejlesztés és a vállalati szférával való együttműködés területéről, Dr. Malatyinszki Szilárd elmondta: „A KJE tematikus hetei kiváló alapot mutatnak az együttműködésekből, de a cégek igényeire alapuló vállalati akadémia program is a külső elvárásokra épül. Visszajelzést kapunk még a hallgatói kompetenciafejlesztés területén a duális partnerektől és a stratégiai partnereinktől is. Örülök annak, hogy a konferencia szekcióiban őszintén megosztották a partnerek az árny- és fényoldalaikat is, így képet kaphattunk arról, hogy sokszor hasonló kihívásokkal dolgozunk. Magyarországon a felsőoktatás segítséget tud nyújtani a kis- és középvállalkozásoknak ahhoz, hogy meg tudják határozni, hogy pontosan milyen dolgozókra van szükségük. Ha segítséget tudunk számukra nyújtani a fejlődésben, az igénymeghatározásban, akkor tudnak majd az egyetemek olyan gyakorlati készségű és tudású hallgatókat képezni, amely a munkavállalói piac számára megfelel”.

V.I.

 

 

 

 

 

 

 

Kodolányi János Egyetem

Cím: 1117 Budapest, Prielle Kornélia u. 47-49.

Kodolányi János Egyetem
Cím: 8000 Székesfehérvár, Rákóczi u. 25.

Kodolányi János Egyetem
Cím: 5900 Orosháza, Gyopárosi út 3/f.

Impresszum | Szerzői jogok | Etikai kódex | Médiaajánlat