”Az egyetem nem csak lezárt ismeretanyagot ad át, hanem folyamatosan fejlődik”

2022. december. 08. KáVé
”Az egyetem nem csak lezárt ismeretanyagot ad át, hanem folyamatosan fejlődik”

Dr. Szabó Péter csaknem három évtizede vezeti az ország első magánegyetemét, számtalan új szak indításában vett részt és folyamatosan tanulmányozza a felsőoktatási intézmények változásainak irányát. A legfontosabbnak azt tartja, hogy az oktatás idejét és módját a hallgatók igényeihez is szabja az egyetem. A Kodolányi János Egyetem rektorával a Hegyvidék Televízió stúdiójában beszélgetett Mottl Buonsante Ágnes.

Miért fontos, hogy a hallgatók jól érezzék magukat az egyetemen?

Nekem nagy szerencsém van abban, hogy voltam általános iskolai és középiskolai tanár is ’89 előtt. Már ott megtanultam azt, ami a mai világban még fontosabb, hogy ha a gyerekek motiváltak, jókedvűek, ha az iskolába öröm bejönni, akkor a tanárok munkája is sokkal hatékonyabb. Ez az egyetemisták esetében ugyanígy működik.

Mi az, amit ennek érdekében az egyetem biztosít? Egyéni órarendet vagy felmentéseket kaphatnak a hallgatók?

A rugalmasság a fontos. A nappali tagozatos hallgatóink több mint 50%-a valamilyen állásban dolgozik. Ezt nekünk úgy kell figyelembe venni, hogy az oktatási program minősége ne csorbuljon emiatt. A gimnázium után az egyetemünkre kerülő hallgatók változásait rendszeresen mérjük és az eredményekből azt a következtetést vontuk le, hogy a hagyományos oktatási modell – azaz elméleti alapozás, amit a gyakorlat követ – már nem motiválja eléggé a diákokat. Ezért már első évben bevezettük a gyakorlati órákat, például kommunikáció képzésben, bármennyire nincsenek rá felkészülve, de gyakorolniuk kell a mikrofon előtti, mögötti szerepeket. Így már látják annak az elméletnek is az értelmét, ami nélkül nem lehet komoly szakmát tanítani.

Tehát elmondhatjuk, hogy a Kodolányi Egyetem egy hallgató centrikus és gyakorlatorientált egyetem?

Igen. A főiskolai múltunkból fakad, hogy a gyakorlatorientáltságot nem felejtettük el az egyetemi fejlődésszakaszunkban sem. Azt gondolom, hogy ez nagyon fontos, mert 3 év van a bolognai rendszerben arra, hogy egy 18 éves fiatalból – vele együttműködésben – értelmiségit neveljünk. Mindeközben a szakmának azokat az alapjait lerakjuk, hogy ha valaki például egy ilyen stúdióba bekerül, mint ez, akkor a stúdió vezetője azonnal be tudja állítani abba a pozícióba, amire felvette. Persze, sokat kell majd fejlődnie a gyakorlatban, de az alapokat nekünk, az egyetemnek kell megtanítani.

A Kodolányi Egyetem nem csak a hallgatók irányába, hanem más irányokba is nyitott: például szabad egyetemeket is szerveznek, az első alkalom decemberben lesz. Kiknek szól ez és milyen témában?

Igen, a tudományos ismeretterjesztés szintén egy egyetem küldetései közé tartozik és ma talán még fontosabb, mint a korábbi időszakban. Ugyanis az internet segítségével az áltudomány – amit nevezhetünk butaságnak is – igen hatékonyan terjed. A tudományt szabadegyetem formájában közvetíteni azt jelenti, hogy azokat az aktuális, fontos kérdéseket, amelyek mindenki fejében benne vannak és a közbeszéd tárgyát képezik – ilyen például a háború; hogy milyen irányba megy a világunk; hogy a globális felmelegedéssel milyen problémák járnak – mindezt közérthető módon, de igényesen mutassuk be. A Magyar Tudományos Akadémiának is indít ilyen programokat.  Mi a Kodolányi János Egyetem harminc éves évfordulójára állítottuk össze ezt a programot. Nagy örömömre sikerült megnyernem régi gimnáziumi évfolyamtársamat, Vargha Tamást a Szabadegyetemünk fővédnökének.  Ő a Hadügyminisztérium miniszter helyettese, és ebből a pozícióból számos olyan izgalmas kollégát meg tud nyerni a Szabadegyetem programjaiba, akit lehet, hogy én nem is tudnék elérni, így még izgalmasabb lesz a program, mint ahogy eredetileg terveztük.

Amikor a Kodolányi János Egyetem megalakult, több szak tekintetében is egyedülálló volt. Azóta számtalan új tanszék, szak indult az egyetemen. Mi alapján választják ki, hogy milyen új szakokat indítanak?

A magyar egyetemek jó része már magánintézményként működik a modellváltás óta. Egy magánintézménynek jobban, másképpen, izgalmasabban kell működnie, mintha állami lenne. Mi ’92-ben úttörők voltunk ebben: kezdettől fogva törekedtünk arra, hogy újdonságokat találjunk a magyar, illetve a nemzetközi felsőoktatási piacon. Az egyik ilyen például a kommunikáció képzésünk, amit még Győrffy Miklós tanár úrral együtt alkottuk meg. A turizmus területén szintén újat alkottak a kollégáink; itt Rátz Tamara és Michalkó Gábor tanár úr nevét kell megemlíteni. Csupa olyan területet választunk, amire szükség van a társadalomban, a gazdaságban. A kommunikáció területén az intézetünk neve is megváltozott: már nem „Kommunikációs Intézet”, hanem a „Kreatív Iparágak Intézet” kezeli ezeket a programokat, ugyanis változott a környezet. Mi erre reagálva a korábbi egy-két szak helyett – Báthory Zsolt kollégámmal egyeztetve – hat új szakot fejlesztünk, amelyek hamarosan a szenátus elé kerülnek. Ilyen szak lesz például a forgatókönyvírás. A televíziózás, a filmipar, a kreatív iparágak médiához kapcsolódó területein olyan programokat fejlesztünk, ami ha létezik is Magyarországon, nem nyújt elégséges képzést, ugyanis ezek nagyon dinamikusan bővülő szakmák. Ami a legfontosabb az összes képzési programunkban, hogy kreatív módon, kreatív megközelítéssel, kooperatív nézőpontban dolgozunk együtt, olyan cégeket választva partnerként, akik a területükön hajlandóak együttműködni egy felsőoktatási intézménnyel.  Ők beleszólhatnak a tanulmányi programokba, de ehhez fontos az, hogy jól reprezentálják azt a területet, amin együtt dolgozunk.

2023-tól megváltozik az egyetemi felvételik rendje, így a Kodolányi egyetem is változtat. Miben áll pontosan ez a változás? Milyen felvételi követelmények lesznek az újonnan jelentkező hallgatóknak?

Szerencsére indult egy olyan program a kormány részéről, amelyik lazít a nagyon szigorú, rigorózus szabályokon. A magyar felsőoktatási szabályozás Európa három legrigorózusabb szabályozása közé tartozott. Ez a deregularizációs program szépen halad és mi ezt nagy örömmel fogadtunk. Én azon szerencsések közé tartozom, akik részt vehetnek a program előkészítési folyamatában a Rektori Konferencia elnökségi részéről. A program egyik eredménye lehet, hogy 2024-től újra személyesen is találkozunk a jelentkezőkkel. Ehhez az első lépés a ’23-as változás, amikor a lazítás arra irányul, hogy milyen bemeneti követelményeket ír elő az egyetem a központi felvételi szabályok mellett. A Kodolányi is úgy döntött, mint a legtöbb egyetem vezetősége, hogy nem szigorúbb, hanem lazább szabályokat alkalmazunk majd, mert ha találkozhatunk a leendő tanítványainkkal, akkor jobban fel tudjuk mérni a kompetenciáikat.

Ha valaki a Kodolányi honlapjára látogat, akkor ott a következő mondattal találkozhat: „Két diplomát egy árért.” Ez pontosan mit takar?

Magát a rugalmas oktatásszervezést. Az én időmben - a bolognai rendszer előtti világban - eleve két szakos volt a legtöbb képzés. 2014-ben vezettük be az Európai Innováció Díjas képzési modellünket, ami tulajdonképpen egy szabadalom. A díj egész intézményre vagy karra alkalmazható, felsőoktatás pedagógiai, oktatásszervezési és tartalmi modellek érdemelhetik ki. Ez a modell teszi lehetővé azt, hogy 4 év alatt két diplomához juthassanak a hallgatók. Ehhez össze kellett hangolni a programokat, így lehetett sikeres ez a kezdeményezés. Nagy örömmel vettük észre, hogy a tanítványok nem a könnyebb irányt választják, ugyanis egyre többen jelentkeznek: a budapesti, nappali tagozatos hallgatók legalább 40%-a választja ezt a lehetőséget. Költséghatékony megoldás is, ugyanis nem kell kétszeres tandíjat fizetni, hanem csak azt az egy év többletidőt, ami a második Bachelor szak elvégzéséhez szükséges.

Így a munkaerőpiacon is nagyobb eséllyel indulhatnak, akik a Kodolányin végeznek.

Természetesen.

Nyílt napokat is fognak tartani a Kodolányi Egyetemen. Kiket várnak erre a nyílt napra?

A nyílt napokon tudunk találkozni az érdeklődőkkel és a szülőkkel is, akiket szintén nagyon várunk. Ilyenkor el tudjuk mondani kötetlenül, hogy pontosan milyen az intézmény, lehetőségük nyílik beleérezni abba, amiről mi azt gondoljuk  - és ezt a diákjaink is visszaigazolják -, hogy milyen támogató és barátságos légkör uralkodik nálunk. Talán innen is származnak azok a sikerek, amiket a minisztériumi adatbázis is mutat, hogy a nálunk végzettek két és félszer sikeresebbek, mint a magyar felsőoktatás átlaga a saját vállalkozásaik irányításában. Mi nem felejtettük el azt, hogy a semmiből építettük fel ezt az intézményt immár harminc éve –a tapasztalatokat, amiket közben szereztünk át tudjuk adni. Hiszen az egyetem nem csak lezárt ismeretanyagot ad át, hanem folyamatosan fejlődik, ugyanis a saját kutatási programját minden oktató beleviszi az előadásaiba. A semmiből, néhány lelkes fiatalember lelkesedéséből kinőtt felsőoktatási intézmény megtanítja azt is, hogy hogyan kell a tanultakat úgy alkalmazni, hogy sikeres karriert vagy vállalkozást építsünk itthon és külföldön.

A nyílt napokon december 16-án és 2023. január 20-án 10:00 órától  Budapesten, Székesfehérváron vagy Orosházán vehetnek részt az érdeklődők.

Levelező és távoktatásra jelentkezők online nyílt napja december 16-án 17:00 órakor és január 27-én 17:00 órakor lesz.  
A szakirányú továbbképzések nyílt napját szintén december 16-án 17:00 órakor és január 27-én 18:00 órakor tartja a Kodolányi János Egyetem.

 

Kodolányi János Egyetem

Cím: 1117 Budapest, Prielle Kornélia u. 47-49.

Kodolányi János Egyetem
Cím: 8000 Székesfehérvár, Rákóczi u. 25.

Kodolányi János Egyetem
Cím: 5900 Orosháza, Gyopárosi út 3/f.

Impresszum | Szerzői jogok | Etikai kódex | Médiaajánlat