Ugrás a tartalomra

KOPER

A KOPER a Kodolányi Egyetem és a fenntartott oktatási intézményeinek egységes pedagógiai rendszere, melynek célja, hogy összehangolt, értékközpontú, következetes és gyermek- és hallgató központú nevelési-oktatási utat biztosítson a kisgyermekkortól egészen a felnőtté válásig. Ez nemcsak a tanulók és hallgatók fejlődését segíti, hanem az egész oktatási rendszer hatékonyságát és igazságosságát is növeli.

Alapelvek

A KOPER (Kodolányi Pedagógiai Rendszer) vertikálisan integrált nevelési-oktatási egységes pedagógiai rendszer az óvodától az egyetemig, mely számos előnnyel jár mind a tanulók, mind a családok, az intézmények, mind pedig a helyi társadalom számára.

Mire jó a KOPER, mint egységes pedagógiai rendszer?

1. Folyamatosság biztosítása

  • A tanulók nevelése és oktatása egymásra épülő, logikus rendszerben történik.
  • Az életkori sajátosságokhoz igazodó fejlődési utak következetes támogatása valósul meg.
  • A tanulási átmenetek (óvoda–iskola, általános–középiskola, középiskola–felsőoktatás) zökkenőmentesebbé válnak.

2. Koherens értékrend és szemléletformálás

  • Azonos értékek, nevelési elvek és célok mentén történik a szocializáció: autonómia, demokratikus gondolkodás, környezettudatosság, digitális és művészeti kompetencia, kritikai gondolkodás és kooperáció.
  • A tanuló nem kap egymásnak ellentmondó nevelési hatásokat különböző intézményekben.

3. Kompetenciafejlesztés összehangolása

  • A kulcskompetenciák (pl. szövegértés, problémamegoldás, együttműködés) egymásra épülő módon fejlődnek.
  • Nincs szükség az alapok újratanítására minden szintváltásnál.

4. Mérhetőbb és nyomon követhetőbb fejlődés

  • A tanulók teljes fejlődési útja könnyebben követhető, elemezhető.
  • Korai beavatkozás lehetséges tanulási vagy szociális problémák esetén.

5. Pedagógusok közötti szakmai együttműködés

  • A különböző szinteken dolgozó pedagógusok (óvodapedagógusok, tanítók, tanárok, oktatók) közösen tervezhetik meg a tanulási folyamatokat.
  • Tudásmegosztás, szakmai párbeszéd és innováció válik lehetővé.

6. Hatékonyabb tananyag-tervezés és tantervi fejlesztés

  • Egységes keretrendszer mentén kialakított tantervek segítik az ismétlések, hiányosságok és átfedések kiküszöbölését.
  • Lehetővé válik a spirális tanterv alkalmazása, amelyben a tanulók egyre mélyebb szinteken térnek vissza ugyanahhoz a témához.

7. Társadalmi esélyegyenlőség javítása

  • Egy egységes pedagógiai rendszer segíthet csökkenteni az iskolák és térségek közötti különbségeket.
  • A hátrányos helyzetű tanulók számára követhetőbb, kiszámíthatóbb és támogatóbb tanulási pályát biztosíthat.