KOPER
A KOPER a Kodolányi Egyetem és a fenntartott oktatási intézményeinek egységes pedagógiai rendszere, melynek célja, hogy összehangolt, értékközpontú, következetes és gyermek- és hallgató központú nevelési-oktatási utat biztosítson a kisgyermekkortól egészen a felnőtté válásig. Ez nemcsak a tanulók és hallgatók fejlődését segíti, hanem az egész oktatási rendszer hatékonyságát és igazságosságát is növeli.
Alapelvek
A KOPER (Kodolányi Pedagógiai Rendszer) vertikálisan integrált nevelési-oktatási egységes pedagógiai rendszer az óvodától az egyetemig, mely számos előnnyel jár mind a tanulók, mind a családok, az intézmények, mind pedig a helyi társadalom számára.
Mire jó a KOPER, mint egységes pedagógiai rendszer?
1. Folyamatosság biztosítása
- A tanulók nevelése és oktatása egymásra épülő, logikus rendszerben történik.
- Az életkori sajátosságokhoz igazodó fejlődési utak következetes támogatása valósul meg.
- A tanulási átmenetek (óvoda–iskola, általános–középiskola, középiskola–felsőoktatás) zökkenőmentesebbé válnak.
2. Koherens értékrend és szemléletformálás
- Azonos értékek, nevelési elvek és célok mentén történik a szocializáció: autonómia, demokratikus gondolkodás, környezettudatosság, digitális és művészeti kompetencia, kritikai gondolkodás és kooperáció.
- A tanuló nem kap egymásnak ellentmondó nevelési hatásokat különböző intézményekben.
3. Kompetenciafejlesztés összehangolása
- A kulcskompetenciák (pl. szövegértés, problémamegoldás, együttműködés) egymásra épülő módon fejlődnek.
- Nincs szükség az alapok újratanítására minden szintváltásnál.
4. Mérhetőbb és nyomon követhetőbb fejlődés
- A tanulók teljes fejlődési útja könnyebben követhető, elemezhető.
- Korai beavatkozás lehetséges tanulási vagy szociális problémák esetén.
5. Pedagógusok közötti szakmai együttműködés
- A különböző szinteken dolgozó pedagógusok (óvodapedagógusok, tanítók, tanárok, oktatók) közösen tervezhetik meg a tanulási folyamatokat.
- Tudásmegosztás, szakmai párbeszéd és innováció válik lehetővé.
6. Hatékonyabb tananyag-tervezés és tantervi fejlesztés
- Egységes keretrendszer mentén kialakított tantervek segítik az ismétlések, hiányosságok és átfedések kiküszöbölését.
- Lehetővé válik a spirális tanterv alkalmazása, amelyben a tanulók egyre mélyebb szinteken térnek vissza ugyanahhoz a témához.
7. Társadalmi esélyegyenlőség javítása
- Egy egységes pedagógiai rendszer segíthet csökkenteni az iskolák és térségek közötti különbségeket.
- A hátrányos helyzetű tanulók számára követhetőbb, kiszámíthatóbb és támogatóbb tanulási pályát biztosíthat.