06 80 203 769
   06 22 543 324
    felveteli@kodolanyi.hu
      

  

Lipp Szilvia - Molnár Mihály


"Irodánkat 2003. március 15-én alapítottuk azzal a céllal, hogy kiemelkedő szolgáltatást nyújtsunk azon utasok számára, akik igazi élményeket keresnek a luxusutazások világában. Kis létszámú utazóközönségnek ajánljuk szolgáltatásainkat, így minden utasunkkal személyes kapcsolatba kerülünk annak érdekében, hogy mindent megtudjunk az utazási terveikről." Mindez az E-travel Club Utazási Iroda honlapján olvasható, s fából kellene lennie az embernek, hogy ezek után ne érdekelje, milyen szisztéma alapján dolgoznak azok a szakemberek, akik így kínálják a szolgáltatásaikat.

Az E-travel Club tizenharmadik kerületi elegáns székhelyén, ha körülnézek, minden azt sugallja, hogy itt mindenki és minden a betérő utazni vágyóért van, és nincs olyan vad elképzelés - már ami az álomutazásokat illeti -, amelyet ne valósítanának meg a hozzájuk fordulók kérésére. Lipp Szilvia és Molnár Mihály hozták létre a nem mindennapi utazási irodát, ahol minden ügyintézés személyre szabottan és hallatlan professzionalitással történik. Mindketten idegenforgalmi szakemberek, és mindketten a Kodolányi János Főiskolán végeztek. Nemcsak egy helyen szereztek diplomát, hanem házastársak is, és egy kisgyermek szülei. A beszélgetést azzal kezdjük, milyen útravalót kaptak annak idején a Kodolányin, ami később alapul szolgált a saját vállalkozás létrehozásában.

- 2002-ben kaptátok meg a diplomátokat idegenforgalom-szálloda szakon. Milyennek tartottátok az oktatatást, mit vittetek magatokkal a Kodolányiról?

Szilvia: Nagyszerű indítás volt, hiszen megkaptuk azokat a szakmai alapokat, amelyek segítségével megalapíthattuk az utazási irodánkat. Azok a tanárok, akik ott tanítanak, mindenképpen nagyon jó felkészítést adtak nekünk ahhoz is, hogy tudjuk, mit is akarunk magunkkal kezdeni. Már a tanulmányaink idején biztos volt, hogy az idegenforgalomban szeretnénk tevékenykedni, utazások szervezésével akarunk foglalkozni, és a főiskolán megerősítést kaptunk, hogy mindenképpen ebbe az irányba menjünk.

Mihály: Nekem személy szerint a Kodolányi János Főiskola abszolút ugródeszka volt annak ellenére, hogy levelező tagozaton végeztem. Szilvivel dolgoztunk is a tanulás mellett, bár kezdetben mindegyikünk máshol. Az idegenforgalom egy specifikus terület. Nagyon-nagyon nehéz úgy kezdeni az idegenforgalomban - az én véleményem szerint -, hogy az embernek nincs szakmai gyakorlata. Borzasztóan nehéz volt dolgozni is és tanulni is, de úgy érzem, hogy a sikerünknek talán az egyik alapkulcsa, hogy a munka mellett a főiskolát is kiváló eredménnyel tudtuk elvégezni. Magas színvonalú képzésben vehettünk részt, kiváló felkészültségű oktatóink voltak. Éppen emiatt is tartom nagy megtiszteltetésnek, hogy két évvel ezelőtt dr. Rátz Tamara tanszékvezető felkért, hogy a turizmus-marketing szakirányon oktassak. Különleges élmény tanítani, kollégának lenni az alma materben.

- Miért választottátok éppen ezt a főiskolát?

Mihály: Nagyon kíváncsi voltam, hogy egy fiatal főiskola mennyire tud mást nyújtani, mint a régiek. Bevallom őszintén, hogy a többi hazai főiskolán folyó képzést akkor egy kicsit avíttnak gondoltam.

Szilvia: Abszolút így gondoltam én is, és nagyon örülök annak is, hogy nemcsak diplomát szerezhettem itt, hanem a férjemet is megtaláltam. Amikor megismertem a Kodolányi programját, láttam, hogy ez az, amit keresek. Nagyon örültem, hogy levelezőn is elvégezhető, mert akkor már dolgoztam, s számomra ez így nagyon kerek volt.

- A főiskolára kerülésetek előtt mivel foglalkoztatok, egyáltalán mi motivált benneteket, hogy a turizmus területére tévedjetek?

Szilvia: Mindig érdekelt, hogy máshol hogyan élnek az emberek. Ilyenformán nagyon szerettem utazni, más világokat megismerni, legelső munkahelyem a Magyar Turizmus Részvénytársaság volt; a központi, Sütő utcai Tourinform irodában dolgoztam. Itt csak belföldi feladataim voltak, de mivel nagyon érdekelt, hogy mi újság a határon kívül, ezért is nagyon jó volt a főiskolára járni, hiszen az idegenforgalom külföldi vonatkozásaival is megismerkedhettem.

A Tourinformtól később elmentem a Vista Utazási Irodához, ahol hat évet töltöttem el. Tulajdonképpen ott fogalmazódott meg bennem az, hogy jó volna csinálni egy saját kis utazási irodát, és egy picit máshogy csinálni, másképpen kínálni a lehetőségeket az utasok számára. A Vista talán az egyik legjobb utazási iroda Magyarországon, de mégis arra jutottunk a férjemmel, aki akkor szintén az idegenforgalomban dolgozott már, hogy meg kellene próbálnunk valami egészen mást létrehozni.

Mihály: 1993-ban kezdtem el dolgozni a turizmusban, először a Kempinski szállodában, amit rendkívül nagy megtiszteltetésnek tartottam, a mai napig ápolom ezeket a kapcsolatokat. Utána gyakorlati ösztöndíjat kaptam az Egyesült Államokba, a Boston Marriott Copley szállodában dolgoztam, mint menedzseri gyakornok. Aztán a budapesti Marriott szállodában folytattam, és onnan a kanadai nemzeti légitársaság - az Air Canada - magyarországi értékesítési vezetője lettem, majd a Malévnál fejeztem be az alkalmazotti pályafutásomat régióvezetőként.

- Közben elvégeztétek a Kodolányi főiskolát. Megfoghatatlan számomra, hogy a turizmus szakon mi a tanulnivaló, mik a prioritások, melyek a fontos tantárgyak. Mit tanultatok a képzés során?

Mihály: Nagyon fontosak azok a tantárgyak, amelyek megtanítanak globálisan látni. Ebbe beletartozik egyébként a matematika, az operációkutatás, a statisztika, amelyekre a mai napig felemás érzelmekkel gondolok, mert ezek javarészt magolós történetek. A főiskolai tantárgyaknak a nagy része olyan volt, amivel egy iránytűt adnak a kezünkbe. Nagyon sokan tudnak ezzel élni később, mi is - azt mondhatom - maximálisan kihasználtuk. Nem mindenki nézi meg az iránytűjét, én azt látom egyébként nagyon sokszor. Mindent összevetve, maga a főiskola kifejezetten jó útmutatást adott arra, hogy a szolgáltató iparban hogyan kell profi módon működni, létezni, fejleszteni dolgokat. Én is ezt hangsúlyozom a tanítás során a diákoknak.

Szilvia: Két tanárt mindenképpen szeretnék megemlíteni. Ők igazán sokat jelentettek nekünk. Az egyik Puczkó László, a másik pedig dr. Michalkó Gábor. Legnagyobb örömünkre a mai napig utasaink táborában üdvözölhetjük őket. Sokat tanultunk az óráikon, és Michalkó Gábor egy remekbeszabott munka megírására is ösztönzött engem. Ő volt a konzulensem, neki köszönhetem, hogy a szakdolgozatom - Az utazási motivációk változásának vizsgálata a történelem tükrében - országos díjat is nyert, és egy kivonat megjelent belőle a Turizmus Bulletinben. A főiskolai tanulmányokhoz annyit szeretnék hozzátenni a Misi által elmondottakhoz, hogy beváltotta az elképzeléseimet, ami alapján kiválasztottam annak idején. A biztos alapokat ott szereztük meg mindketten, és arra építettük a szakmai filozófiánkat.

- Beszéljetek a filozófiáról, ami alapján létrehoztátok az utazási irodátokat.

Mihály: Borzasztóan egyszerű, leginkább tanácsot szeretnénk adni az utasoknak. Rájöttem

arra, hogy egyszerű, átlátható dolgokat érdemes megvalósítani. Cégünk üzletfilozófiája, hogy professzionálisan, szakmai hozzáértéssel és maximális udvariassággal szolgáljuk ki a hozzánk forduló ügyfeleket. Nem utazási irodai ügyintézőként funkcionálunk, hanem személyes utazási tanácsadóként, akik minden megfogalmazott igényt kielégítve megszervezik a megálmodott utazást. Minden vonatkozásban a maximumot igyekszünk nyújtani, újdonságokat is keresünk. Megtiszteltetés számunkra, hogy irodánkat 2008 decemberében meghívták Cannes-ba az ILTM-re (International Luxury Travel Market). Ez a világ egyik legrangosabb utazási vására. Itt olyan prémium utazási termékekkel ismerkedtünk meg, melyeket irodánk hamarosan bevezet Magyarországon. Mindenkinek hangsúlyozom, és mi is próbálunk úgy élni, ha valamit csinálunk, azt vagy maximálisan végezzük el, vagy inkább ne csináljunk semmit. A diákoknak is ez a legfontosabb üzenetem, és kőkeményen megkövetelem azoktól is, akikkel együtt dolgozom.

- Egyébként hogyan látjátok, a jelenlegi főiskolai hallgatóknak lesz-e helyük a hazai idegenforgalomban?

Mihály: Magyarországon nagyon gyerekcipőben jár a szolgáltatás. Kevés szolgáltató van, aki igazán komoly szolgáltatást nyújt, tehát szabad a pálya, sok jó szakemberre van szükség. Ezzel párhuzamosan nagyon kevés diák készül fel arra, hogy komoly szolgáltatót válasszon gyakorlati helyként, majd később munkahelyként. Mondok erre egy példát. Rátz Tamara engedélyével három szolgáltatót hívtam meg az általam oktatott turizmus marketing szemináriumokra. Ezek közül az egyik a Four Seasons szálloda munkaügyi igazgatója volt. Elmondtam a hallgatóknak, hogy figyeljenek mindenre, mert ő akár a jövőbeni munkaadójuk lehet. A Four Seasons egyébként az egyik legkiválóbb szálloda Budapesten, sokan elmennek előtte úgy, hogy be sem mernek nézni. Mondtam a diákoknak, hogy alkalomadtán ide mindenképpen be kell menniük, be kell szagolniuk, meg kell ismerkedniük ezzel az elegáns szállodával. Amikor megjelent a munkaügyi igazgató, láttam, hogy a gyerekek nagy része meg van illetődve, ezért később sokat beszéltünk arról is, hogy a humánerőforrás igazgatónak legalább olyan érdeke megismerni a leendő szakemberek egy csoportját, mint nekik őt.

- Tényleg, ti mikor tanultátok meg, hogyan lehet bemenni például egy luxusszállodába? Az emberek nagy többsége nem is tudja, hogyan kell viselkedni ebben a különleges világban.

Szilvia: Fokozatosan ismerkedtünk meg ezzel a csodálatos világgal, hiszen nagyon korán elkezdtünk dolgozni az idegenforgalomban. Mint említettem, először hazai terepen szereztem gyakorlatot, gyűjtöttem tapasztalatokat, majd később egyre nagyobb lehetőségeim adódtak. Tulajdonképpen lépésről-lépésre haladtam, a szakma minden területéről vannak ismereteim. Természetesen ma is folyamatosan bővítem az ismereteimet, s mivel elég sokat utazunk, mindig nyitott fülekkel és nyitott szemekkel járunk, így rengeteget tanulunk a saját gyakorlati tapasztalataink alapján is. Úgy vélem, sok múlik az első benyomáson. Első benyomás csak egyszer van, többször nincsen. Nem mindegy, hogy például az ember hogyan öltözik fel egy-egy alkalomra, hogyan viselkedik, hogyan köszön, hogyan fog kezet, ezek borzasztóan fontos dolgok.

Mihály: Mi voltaképpen ezekből az alapvető dolgokból kiindulva, ezekre építkezve alapítottuk a vállalkozásunkat. Minta nem nagyon volt, onnan indultunk, amit az előbb kérdeztél, hogy hogyan merjen valaki benyitni egy nagy szállodába. Először is - és ezt hangsúlyozom órán a diákoknak is -, mindenki tegye rendbe az önbizalmát. Ezenkívül ma már kötelező beszélni idegen nyelveket, és tudni kell megjelenni. Ezeket meg kell tanulni, nincs mese. Ez nem olyan szakma, amikor bárki, bármilyen ápolatlan hajjal vagy borostával bemehet dolgozni. Mindketten rengeteg olyan helyen jártunk külföldön is, ami teljesen az a szolgáltatás és helyszín, amiről az emberek álmodnak. Nyilván mi szakmai szemmel nézzük ezeket a dolgokat. Magyarországon sokszor érzem azt, hogy még mindig a vevő van a szolgáltatóért. Bemegyek egy üzletbe, és nagyon sokszor megkérdezik, hogy mit szeretnék, és nem azt kérdezik meg, hogy ajánlhatok-e önnek egy szép öltönyt. Ez egy óriási különbség. Napjainkban még kevés helyen tapasztalható az a szolgáltatói magatartás hazánkban, amely úgy professzionális, hogy a szakmai alázat is meghúzódik mögötte. Egyébként nehéz olyan munkatársakat megnyerni, és olyan filozófia szerint dolgozni, ami alapvetően ebbe az irányba húz. Én mindenkinek azt javaslom a főiskolán is, hogy ismerjék meg a külföldi szolgáltatóipart. Nagyon-nagyon szerencsések a mostani diákok, hiszen különböző ösztöndíjakkal külföldön is tanulhatnak egy-egy szemeszterben. Ha valaki ezt nem használja ki, óriási hibát követ el. Szerintem szinte kötelező diákként egy keveset külföldön élni, gondolkodni, beszélni.

- Nézzük meg az ide készített katalógusokat, mert amikor ezt a beszélgetést elkezdtük, megmutattátok azoknak a cégeknek a brossúráit, akikkel kapcsolatban álltok. Melyek ezek a nagy szolgáltatók?

Szilvia: Az első és legfontosabb dolog talán az, hogy nekünk nincsen saját katalógusunk, és nem is lesz soha. Ennek az az oka, hogy nem szeretnénk beskatulyázni az utasokat, inkább egy széles palettát kínálunk, és nem készítünk előre soha semmilyen csomagot. Hiszen minden ember különböző, minden utas más. Ahelyett, hogy a csomaghoz keresnénk az embert, az emberekre igazítjuk az ajánlatot. Kizárólag ötcsillagos szállodákkal foglalkozunk, és ezek közül is csak azokkal, akik a legjobbak. Szeretném kiemelni például a Le Bristol Hotel Paris-t, ami egy színvonalas, szép szálloda klasszikus bútorokkal, nagyon széles szolgáltatási repertoárral. A világ legjobb szállodái közé tartozik a One & Only, a Banyan Tree, a Mandarin Oriental, a Raffles, amelyek a földi paradicsomot hivatottak megtestesíteni, és a luxus városi szállodák kínálatát nyújtják. A szállodákon túl szeretnék hajótársaságokat is megemlíteni. Ilyen például a Cunard, illetve a Crystal Cruises. Ezek csupa olyan hajótársaságok, amelyek szintén magas kategóriát biztosítanak, azaz, ha egy szálloda lehet ötcsillagos, akkor mondjuk ezek a hajók hétcsillagosak. Utasaink jelentős része választ business osztályos repülőjegyet. Ez azt jelenti, hogy nemcsak turista osztályon utaznak az emberek, hanem magasabb kategóriájú repülőjegyet is vásárolnak. A teljes körű kiszolgáláshoz hozzátartozik még az autóbérlés és az utasbiztosítás is.

- Hogyan képzeljem el, kik azok, akik hozzátok fordulnak? És melyek a munkafolyamat részei attól kezdve, hogy felveszi a kapcsolatot veletek a leendő utas?

Szilvia: Magánszemélyek, illetve cégtulajdonosok, cégvezetők, akik nemcsak üzleti utazásaikat, de privát pihenésüket, családi utazásaikat is ránk bízzák, s ehhez mi a legnagyobb diszkréciót biztosítjuk. Minden utasunkkal időpontot egyeztetünk, és a pontos igényfelmérésre, a részletek megbeszélésére minden esetben elegendő időt, akár másfél órát is rászánunk. Természetesen leültetjük, megkínáljuk valami finom innivalóval. Szeretnek is az utasok hozzánk teázni, kakaózni, kávézni járni. Egészen más ilyen hangulatban megbeszélni az utazás legapróbb részleteit is, mint sorszámot tépni, várakozni és személytelen kiszolgálásban részesülni. Maximálisan odafigyelünk az utasokra, feltérképezzük az igényeiket, hogy igazából mit is szeretnének. Többek között, milyen preferenciája van a légitársaságokat illetően, hol szeretne átszállni, a gépen pontosan hol szeretne ülni, mit szeretne enni. Olyan dolgokra is felhívjuk a figyelmét, amelyek esetleg magától nem biztos, hogy eszébe jutnának. Nagyon örülnek az utasok ennek a mindenre kiterjedő gondoskodásnak. Igazából elmondhatjuk, hogy aki egyszer utasunk volt, az mindig visszajön. Nem is reklámozunk sehol, mert hál' istennek úgy tűnik, erre nincsen szükségünk. A legjobb reklám mindig az, ha továbbadják a nevünket, és ajánlás útján gyarapszik az ügyfélkörünk.

- A beszélgetés végén nem akarom megkerülni azt a szokványosnak tűnő kérdést, hogy milyen terveket dédelgettek a jövőt illetően?

Mihály: Komoly bizalmi kérdés - amikor valaki rendkívül sok pénzt szeretne áldozni az utazására -, hogy hol és milyen szakemberekkel vegye fel a kapcsolatot. Ha elégedett, akkor legközelebb is jön, számunkra ez az egyértelmű visszacsatolás. Ha megfelelő szakértelemmel és jól csináljuk a dolgunkat, kialakul egy állandó utaskörünk. A cél gyakorlatilag az, hogy körülbelül tíz-tizenöt év múlva mi legyünk az „IRODA", csupa nagybetűvel. Az a szolgáltató, akit el lehet érni huszonnégy órán keresztül, amit egyébként nagyon preferálnak az utasok. Például, ha egy utasunk Amerikába utazik, figyelembe vesszük az időeltolódást, nincs kikapcsolva a telefonunk.

Fontosnak tartjuk irodánk fejlődése céljából, hogy a partnereinket minden esetben előválogassuk, hogy utasaink pontos, kipróbált, megbízható információval rendelkezzenek. Ezért utazom most Dél-Afrikába, hogy a Rovos Raillel szerződést kössünk, és termékét - amely egy luxusvonat - megismerjük.

Összegezve mi akarunk lenni az az utazásszolgáltató a magyarországi piacon, akik kizárólagosan a luxuspiacra fókuszálnak

Szilvia: A honnan hová kérdése nagyon érdekes dolog. Ha belegondolok, öt évvel ezelőtt úgy alakult meg az irodánk, hogy gyakorlatilag otthon a konyhaasztal sarkán volt egy kis laptopunk. Ma pedig irodát tudunk bérelni a Nyugati mellett egy irodaházban, és vannak alkalmazottaink. Határozott elképzeléseink vannak a jövőt illetően. Az biztos, hogy nem szeretnénk nagyon megnőni, hatalmas méretű iroda lenni, mert akkor elveszik a lényeg, ami a nevünkben is benne van - e-travelclub -, hogy ez egy klub igazából. Szeretnénk ezt a viszonylag szűk kört megtartani az ügyfeleink számára, pontosan azért, hogy minden utasunkról ugyanúgy tudjuk, nem csak azt, hogy mikor van a születésnapja, hanem azt is, hogy igényel-e a lakosztályához inas-szolgálatot, érkezéskor egyéni kívánság alapján összeállított minibárt. Tudjuk, milyen kategóriájú autót részest előnyben a transzfer szolgáltatáshoz, hogy a vegetáriánus menüt kéri a repülőn, vagy pedig szereti a vastagabb takarót a szállodában.

Virágh Ildikó


Kodolányi János Egyetem
Orosháza


Kodolányi János Egyetem
Budapesti Oktatási Központ


Kodolányi János Egyetem
Székesfehérvár


Copyright © Kodolányi János Egyetem
Főtámogatónk: