2021. 10. 18.

Lajkó Csaba ultrafutó informatikus

Lajkó Csaba - egyetemünk rendszergazdája - 17 éve a futás szerelmese. Eddig kétszer választották az Év Ultrafutójának, többszörös magyar bajnok, és ötször teljesítette a világhírű Spartathlont. Október elején elképesztő eredménnyel, egyéni 25. helyezést ért el az NN Ultrabalatonon, a 202 főt számláló nemzetközi mezőnyben.  

Szabadidejében hosszú éveken keresztül jótékonysági futóversenyeket szervezett, amit Székesfehérvár Önkormányzata Pro Caritate díjjal honorált. Idén márciusban megalapította a Kodolányi Futóklubot, melynek nem titkolt célja a hallgatókkal és munkatársakkal egyaránt megszerettetni a mozgást.  

„Okozzon örömet a mozgás, ne csináljon senki teljesítménykényszert belőle.”

Sztereotípiákat döntesz meg azzal, hogy informatikusként - amely szakma említése esetén, lássuk be, az emberek többségének nem egy ultrafutó jut az eszébe - ilyen szinten sportolsz.
Mi motivál téged kilométerről kilométerre, versenyről versenyre?

Erre a kérdésre még én is keresem a választ. Konkrétan nem tudnám megmondani. Az évek alatt a szenvedélyemmé vált a futás és úgy összeségében maga a sport. Nem tudok meglenni nélküle. Az életem szerves részét képezi. Napi szinten csak 10-15 kilométert, de hétvégente akár 3-4 órákat is futok.
Egyszerűen ez az, ami segít kikapcsolódni és fenntartani a fizikai jóllétemet, lelki nyugalmamat.
Egyre lassabban regenerálódom, így a versenyek is jóval többet kivesznek belőlem, de ez csak plusz inspirációt ad. Szeretném még jó párszor megmérettetni magam.

Az év eleji lelkesedés után, érezhetően megrekedt a Futóklub. Mi ennek az oka? Hogy áll most a csapat? Mik a tervek a jövőre nézve?

Kevesebbet tudtam vele az utóbbi időben foglalkozni, vélhetően ennek is köszönhető a stagnálás, hiszen egy effajta kezdeményezés sikere a folyamatos figyelemfenntartásban rejlik. Posztokat kell gyártani, menedzselni, állandóan jelen lenni. Erre nekem nem volt sajnos az elmúlt fél évben kapacitásom.
A létszám szerencsére nem csökkent, sőt pár új tag is csatlakozott. Tavasszal volt egy kilométer- gyűjtő akciónk, ami egészen jól sikerült. Ahogy azonban alábbhagyott a kezdeti lelkesedés és elkezdődött a nyáriszünet, a csoport inaktívabbá vált.
Célom újra felrázni a társaságot. Ennek érdekében egyrészt Orosháza után, Budapesten is szeretnék közösségtalálkozót szervezni. Ezen felül, örülnék neki, ha a hallgatók közül csatlakozna hozzám egy-két olyan ember, akik egyfajta futónagykövetként segítené a munkámat.

Valódi sikersztori a tied. Mit gondolsz, ez a diákoknak adhat egy plusz lökést akár a futást illetően, akár az életük más területein?


Maximálisan azt gondolom, igen. Tudniillik, én akkor kezdtem markánsan foglalkozni a fizikai aktivitással, amikor komoly egészségügyi problémákat diagnosztizáltak nálam. A sportnak köszönhetően nyertem vissza az egészségem. Radikális életmódváltáson vagyok túl, ami természetesen nem minden ember esetében indokolt, de már maga az, hogy eljut a célcsoporthoz a példám és valaki emiatt kezd tudatosabban élni vagy beilleszteni a mozgást az életébe, számomra óriási siker. Hozzájárulni ahhoz, hogy a fiatalok levetkőzzék a kifogásokat, és munka, iskola mellett elkezdjenek sportolni, nagyon jó érzés.

Mit tanácsolnál azoknak, akik teljesen kezdőként szeretnének elkezdeni futni?

Jóval komplexebb a történet annál, mint amennyire első olvasatra tűnhet.
Három alappillért emelnék ki.
Az első a tudatosság: elengedhetetlen kiemelt figyelmet fordítani egy jó futócipő beszerzésére, illetve az ízületek védelmére. Bemelegítésként dinamikus, levezetésként statikus nyújtás a leghasznosabb. Ezek csökkentik a sérülés veszélyét és elősegítik a regenerálódást.
A második a mértékletesség: Tűzzön ki mindenki reális célokat maga elé. Menjen ki a természetbe sétáljon, kocogjon fél órát. Okozzon örömet a mozgás, ne csináljon senki teljesítménykényszert belőle.
Végül, de nem utolsó sorban pedig az étkezés. Egy éve vagyok vegán. Másokkal ellentétben, nem erkölcsi okok miatt döntöttem így, hanem azért, hogy redukáljam a méreganyag bevitelt a szervezetembe. A hússal nagyon sok hormont viszünk be, ami hosszú távon negatív következményekkel jár. Sok vizet, zöldturmixot fogyasztok, és kerülöm a táplálékkiegészítőket. Amióta felállítottam a saját szabályaimat a táplálkozásomat illetően, kevésbé vagyok sérülékeny, frissebnek érzem magam.

Mit üzennél útravalóként az olvasóknak?

Bármilyen kérdés felmerülése esetén, forduljatok hozzám bizalommal. Fussatok, mozogjatok, vigyázzatok az egészségetekre!

https://www.kodolanyi.hu/

https://www.instagram.com/kodolanyiegyetem/

https://www.facebook.com/kodolanyi/

Sz.L. 


« vissza

KJE felvételi tájékoztató

Töltsd le, vagy rendeld meg a KJE aktuális felvételi kiadványát ingyen!

On-line megrendelem PDF-ben letöltöm

Helyszínek

Budapesti Nemzetközi Campus
1139 Budapest,
Frangepán utca 50-56.
Székesfehérvári Oktatási Központ
8000 Székesfehérvár,
Fürdő utca 1.
Orosházi Oktatási Központ
5900 Orosháza,
Gyopárosi út 3/f.
info@kodolanyi.hu
+36 22 543 400
EFOP-4.2.1-16-2017-00004
EFOP-3.4.4-16-2017-00001 Calendula Terv