KÖNYVTÁROSOK A KIBERTÉRBEN

http://www.mek.iif.hu/MIT-HOL

 Drótos László
kondrot@gold.uni-miskolc.hu

 A Szabadpart előző számában egy olyan magyar könyvtárat mutattunk be, amely csak virtuálisan, az Interneten létezik, ott gyűjti és szolgáltatja az elektronikus dokumentumokat. De ahol könyvtár van, ott könyvtárosoknak is kell lenniük, s a könyvtárosok feladata nem merül ki a könyvek katalogizálásában, hanem ugyanolyan fontos - sőt a kibervilágban egyre fontosabb - a tájékoztatás: az információk közötti eligazodás segítése is. Hogy mennyire nagy szükség van erre az "útjelző" szerepre az infosztrádán, könnyen megérthetjük, ha megnézzük a legfrissebb statisztikákat: becslések szerint már 1,5-2 milliárd Web-oldal létezik és számuk napi több millióval nõ. Ehhez jönnek még az egyéb számítógépes források (online adatbankok, CD-ROM és DVD kiadványok) valamint a hagyományos információhordozók (a könyvek és a folyóiratok/újságok), melyek a nyilvános Web-lapokon található értékes ismeretek többszörösét tartalmazzák ma még.

Ezért az elmúlt években sorra jönnek létre mindenhol az internetes tájékoztató szolgálatok (angolul: "online reference" vagy "AskA services"), ahol egy szakembertől lehet tanácsot kérni. A válasz néhány órán vagy napon belül érkezik meg, rendszerint elektronikus levélben. Ezek a szolgáltatások többnyire ingyenesek és könyvtárosok vagy egy-egy terület szakértői működtetik őket. A válaszadáshoz az internetes források mellett nyomtatott kézikönyveket, bibliográfiákat és CD-ROM adatbázisokat is felhasználhatnak, de sokszor már fejből is tudnak válaszolni a leggyakrabban feltett kérdésekre. Egy-egy ilyen online tájékoztató szolgálattal hosszadalmas - lehet, hogy teljesen hiábavaló - keresést takaríthat meg a kérdező, aki ráadásul "személyre szabott", az ismeretszintjéhez és nyelvtudásához igazodó választ kap, az automatikus keresőrendszerek óriási és "ömlesztett" találati halmazai helyett. Természetesen egy ilyen szolgáltatás nem pótolja a könyvtárak és más információs intézmények professzionális tájékoztató szolgálatait (melyek gyakran nem is ingyenesek), de legtöbbször azért elegendő segítséget, eligazítást adhat az elinduláshoz. Az egyik legkorábbi ilyen rendszer az 1992-ben indult amerikai "AskERIC" hatalmas sikernek bizonyult a szülők, a tanárok és a tanulók körében. A "Virtual Reference Desk" nevű rendszer hasonlóképpen az oktatási szféra számára jött létre, készítői igyekeznek összegyűjteni és módszertanilag támogatni a K-12 korosztályt (az általános és középiskolásokat) segítő különböző "AskA" szolgáltatásokat. További jó példa a brit "Ask A Librarian", melyet 1997 novemberében indítottak mindössze 40 angol font költséggel és amelynek működtetésében negyven közkönyvtár tájékoztató könyvtárosai vesznek részt.

Újabban már több hazai könyvtár is kísérletezik olvasószolgálatának internetes kiterjesztésével, 1999 szeptemberétől pedig egy országos szolgáltatás is működik "MIT-HOL?" néven. Ebben mintegy 30 könyvtáros vesz részt tucatnyi könyvtárból. A Web-oldalon található űrlapon át gyakorlatilag bármit lehet kérdezni, a válasz pedig néhány órán vagy legfeljebb két munkanapon belül megérkezik a kérdező postaládájába. A MIT-HOL máris nagyon népszerű, bár eddig alig reklámoztuk, nehogy a sok feladat túlterhelje a könyvtárosokat, akik a napi teendőik mellett egyelőre ingyen végzik ezt a munkát. Az egy éves "próbaidőszak" alatt így is több mint 1,600 kérdés érkezett és alig 50 volt olyan, amelyre nem tudtunk használható választ adni (főleg kevésbé ismert versidézetek). A kérdések a legváltozatosabb témájúak: a nőnapi versektől és a virsli történetétől kezdve, a Monopoly játékszabályán és a nudista gyermektáborokon át, egészen a turbánkészítésig és a dinnyeexportig terjed a skála. Kellemes tapasztalat, hogy egyre több mindenre megtalálható a válasz magán az Interneten (gyakran azonban csak idegen nyelven), vagyis nem kell a hagyományos forrásokat igénybe venni és a kérdezőt közvetlenül a megfelelő Web-lapra tudjuk irányítani. A visszajelzések azt mutatják, hogy nagyon hasznos ez a szolgáltatás, a hozzáértő könyvtárosok segítségével esetleg órákig tartó és költséges kereséseket tudnak megspórolni a használói. A leggyakrabban igénybe vett internetes információforrásokat egy "Segíts magadon..." című lapon külön is összegyűjtöttük azoknak, akik mégis inkább maguk szeretnének próbálkozni. A MIT-HOL körülbelül most érkezett el arra a szintre, hogy laza virtuális szerveződésként már nem fejleszthető tovább. Ezért az Országos Széchényi Könyvtár támogatásával jövőre szeretnénk úgy átszervezni, hogy még több szakember sokkal több kérdést tudjon megválaszolni, hisz az igények - az Internettel együtt - rohamosan nőnek.

------