Rádics Andrea
A Nők Lapja, a Kiskegyed, a Hölgyvilág és a Cosmopolitan összehasonlító elemzése

1. Bevezetés


Dolgozatomban négy női magazin, a Nők Lapja, a Kiskegyed, a Hölgyvilág és a Cosmopolitan interneten megjelenő változatát vizsgálom. Azért ezt a négy lapot választottam, mert bár mindegyik nőknek szól, mégis nagyon különbözőek. A Nők Lapja egy nagy múlttal rendelkező, tradicionális újság. Ha az ember azt mondja női magazin, az emberek többségének ez a lap jut az eszébe. A Hölgyvilág és a Kiskegyed is már régóta jelen van a magazinok piacán, de ezek „átlagos” lapok. A Cosmopolitan pedig egy nemzetközi magazin. A női magazinok, bár egy nagy célközönségnek szólnak, mégis kisebb csoportokat alkotnak. Eltérő az áruk, a tartalmuk és a megjelenésük gyakorisága. Megpróbáltam minden csoportból választani egyet, annak érdekében, hogy nagyobb betekintést nyerjek a női magazinok kínálatába. Az online megjelenések különbözősége miatt, ennek a a négy magazinnak az összehasonlítása a legalkalmasabb arra, hogy bemutassam hol tart a női magazinok esetében az internetes újságírás, mennyire használják ki, vagy épp ellenkezőleg, mennyire nem használják ki a női magazinok az internet nyújtotta lehetőségeket.

2. A magazinok on-line változatának elemzése

Az internet a kommunikáció új eszköze. Az újságok, a rádió és a televízió mellett egyre nagyobb teret nyer a hírközlésben.
Napjainkban már egyre több újságnak, így a női magazinoknak is van saját internetes oldaluk.
Az internet sajátosságaiból adódik, hogy az on-line lapoknak jóval többet kell adnia, mint nyomtatott társaiknak. Ez nem csak a tartalomban nyilvánulhat meg, hanem olyan szolgáltatásokban is, amelyeket a hagyományos sajtóban nem lehet megvalósítani.

2.1. A „címlap”

Az internetes újságoknál, akár csak a nyomtatott lapoknál nagyon fontos szerepe van a címlapnak. Itt kell valamilyen formában feltüntetni mindazt, amit az oldal tartalmaz. Az on-line újságoknál a kezdőoldal veszi át a címlap szerepét.
A vizsgált újságok kezdőlapja – a Cosmpolitan kivételével – szerkezetileg nagyon hasonló.


A Cosmopolitan esetében a kezdőlap közepén a nyomtatott újság címlapján is látható Cosmo-lány helyezkedik el. A nyomtatott újság és a címlap közötti hasonlóságot az 1. és a 2. ábra jól tükrözi.



1. ábra: A Cosmopolitan 2005. áprilisi számának címlapja


2. ábra: A Cosmopolitan kezdőlapja április hónapban

A Cosmo lány minden hónapban egy külföldi sztár. (Például januárban Sharon Van Der Knapp, februárban Kate Bosworth). A lap bal oldalán szintén megtalálhatók a rovatok, a jobb oldalon pedig 3 - 4 főcím. Ezek olyan cikkek, amik a nyomtatott lapban is olvashatóak.
A Kiskegyed, a Hölgyvilág Terasz és a Nők Lapja Cafe nyitóoldala nagyon hasonló, de mindegyiknek megvannak a sajátos vonásai.
Mindhárom lapra jellemző, hogy az oldal középső részén a legfrissebb, legfontosabb cikkekből kapunk ízelítőt. Nem jelenik meg az egész szöveg, csak a cím és a lead. Erre klikkelve jutunk el a teljes cikkhez. A rövid szöveget egy képpel is kiegészítik. A három lap közül csak a Nők Lapja Cafe jelöli, hogy ezek a cikkek melyik rovatba tartoznak.
Szintén mindhárom lapnál elmondható, hogy a bal illetve a jobb oldalon találjuk a különböző rovatokat, linkeket.
A Nők Lapja Cafe-nál először a rovatokat sorolják fel, majd a szolgáltatásokhoz kapcsolódó linkek következnek. Ezeket külön színekkel, valamint egy kisebb ábrával is kiemelik. A legfontosabb szolgáltatásokhoz kapcsolódó linkek az oldal felső részén is megtalálhatóak.


3. ábra: A Nők Lapja Cafe kezdőlapja
 

Ezen kívül a lap bal oldalán megtalálhatjuk a fórum legújabb témáit, a nyomtatott lap címlapját és a Sanoma Kiadó többi, nőknek szóló magazinjának linkjét. A nyomtatott lapra klikkelve a Nők Lapja rovatba jutunk, ahol elolvashatjuk az aktuális szám néhány cikkét. A magazinok címére klikkelve pedig az adott újság honlapjára jutunk.
A Hölgyvilág Terasz kezdőlapja (4. ábra) ugyanazt tartalmazza, mint a Nők Lapja Cafe csak más szerkesztésben. Itt is a bal oldalon találhatjuk a különböző linkeket, amiket a következő módon rendeztek el: vannak főrovatok és kisebb alrovatok. Ilyen főrovat például a Te+Én, a Szépség, a Divat stb. A Te+Én rovaton belül alrovat például a Szerelem, A lélek dolgai, Erotika, Társkereső, Képeslap. Az első háromra klikkelve cikkeket olvashatunk, a második kettőnél pedig a szolgáltatást vehetjük igénybe. Ez a megoldás nem túl jó, mert bonyolult, nehezen áttekinthető. A különböző szolgáltatásokhoz tartozó linkek az oldal felső részén, külön is megtalálhatóak, de ezzel sem könnyítik meg a látogatók dolgát. Ott ugyanis csak ábrák vannak, szöveggel nincs kiírva és így elég nehéz kitalálni, hogy mi micsoda.



4. ábra: A Hölgyvilág Terasz kezdőlapja


Az oldal alján az Axel Springer lapok címei olvashatók, amikre ráklikkelve a választott lap honlapjára jutunk. Ez a Kiskegyednél is ugyanígy megtalálható.
Akárcsak a Nők Lapja Cafe-nál, a Hölgyvilág Terasz honlapján is elolvashatjuk már a kezdőlapon a fórum legfontosabb témáit. Mindkét lapnál már a kezdőlapnál megtalálhatjuk a regisztráció linket, illetve a már regisztrált olvasók itt léphetnek be. A regisztráció lényegére a szolgáltatásoknál térek ki.
A Kiskegyed kezdőlapja (5. ábra) sokkal egyszerűbb, semmi extrát nem nyújt. Középen a cikkekből olvasható ízelítő, akárcsak a másik két esetben. Baloldalon és a lap felső részén a rovatokat sorolják fel. Jobb oldalon találjuk meg a szolgáltatásokat. A lap egyszerű, jól áttekinthető.



5. ábra: A Kiskegyed kezdőoldala

Mindhárom lap tartalmaz reklámot, de ez nem zavarja az áttekinthetőséget.
A legnagyobb különbséget a „címlapok” színvilága mutatja. A Cosmopolitannál, ahogy már írtam a nyomtatott lap határozza meg a nyitóoldal színét. Ez havonta változik. A másik három oldal színvilága állandó. A Hölgyvilág Terasz meghatározó színe a rózsaszín, a Nők Lapja Cafe-é a lila. Ez a nyomtatott lapoknál nem mondható el, ott állandóan változik a címlap színe. A Kiskegyed nyomtatott és internetes változatánál is a piros a meghatározó szín.

A rovatrendszernek az internetes újságoknál is fontos szerepe van. Megkönnyíti a navigációt, segítségével az olvasó könnyebben tájékozódik. A vizsgált lapok mindegyikénél hasonló rovatokat találunk, csak az elnevezés más.
A Kiskegyednél a következő rovatok vannak: Szerelem, Riport, Család, Otthon, Egészség, Szex, Sztárok, Divat, Fogyókúra, Szépség, Receptek.
A Hölgyvilág Terasz fő rovatai a következők: Te+Én, Szépség, Divat, Wellnes, Egészség, Ezoterika, Karrier, Család, Konyha, Sztársztori, Aktuális, Kikapcsolódás, Utazás.
A Nők Lapja Cafe rovatai: Fittség, Öltözködjünk, Süssünk-főzzünk, Szépüljünk, Szeressünk, Lássunk világot, Éljünk egészségesen, Babázzunk, Teremtsünk otthont, Legyünk sikeresek, Jósoljunk, Nők Lapja, Szórakozzunk, Kipróbáltuk.
A Cosmopolitan rovatai: Cosmo világ, Szépség és divat, Cosmo szex, Lelki tusa, Életmód, Utazás, Horoszkóp, Cosmo stílus.
A vizsgált lapok mindegyike többnyire a nyomtatott változat szerinti rovatbeosztást követik, így az olvasó könnyebben eligazodik. A rovatok elérése egyértelmű.

Tartalom

Az interneten megjelenő újságoknál, akárcsak a nyomtatott lapoknál fontos a tartalom. Az internetes újság egyik sajátossága, hogy nincs terjedelmi korlát. De hogy mennyire használják ezt ki az újságok? A vizsgált magazinok esetében ez nagyon eltérő.

Ha a témaválasztékot vizsgáljuk, már akkor is jelentős különbségeket tapasztalhatunk. A Kiskegyed, a Hölgyvilág Terasz és a Nők Lapja Cafe többnyire azonos témákat dolgoz fel, de különböző módon. Ennek egyik oka az, hogy eltérő a célközönség. Mindegyik oldalon olvashatunk a szerelemről, a családról, sztárokról, divatról, szépségápolásról, egészségről. Mindhárom újság arra törekszik – a Cosmopolitannal ellentétben – hogy elsősorban ne a legújabb dolgokat, inkább a legjobbakat, leghasznosabbakat próbálja bemutatni, ezzel is segítve az olvasót. Ha például a divatot nézzük, megfigyelhető, hogy a Cosmo drága és extrém, hétköznapi viseletre semmiképp nem alkalmas ruhákat mutat be, míg a másik három lap hétköznapi, csinos, elérhető áron megvásárolható öltözékeket ajánl olvasóinak.
A Kiskegyed inkább csak felszínesen foglakozik az egyes témákkal, míg a Hölgyvilág Terasz és a Nők Lapja Cafe már mélyrehatóbban, részletesebben. Ezt a cikkek hosszúsága is tükrözi. A Hölgyvilágban és a Nők Lapjában hosszabb, 3-4 oldalas anyagokat is találunk. Ilyen például a Hölgyvilágban a Dosszié, a Nők Lapjában pedig az Amiről beszélnek. Ezek a nyomtatott és az internetes változatban is elolvashatóak.
A Cosmopolitan egy teljesen más stílusú oldal. Az olvasók itt a legújabb szépségtippekről, a legmenőbb sztárokról, a leghatékonyabb pasifogó módszerekről és a legtutibb szexpraktikákról tájékozódhatnak.
Bár Kiskegyed és a Cosmopolitan két, teljesen különböző újság, abban azonban megegyeznek, hogy az internetre mindkét esetben a nyomtatott lap tartalmának egy része kerül fel.
A Kiskegyednél például hétfőn már olvasható a kedden megjelenő újság néhány legfontosabb cikke. Ez általában 7-8 anyag, ami részben vagy egészében olvasható a neten. Az internetes szerkesztőségnek mindössze egy saját anyaga jelenik meg az oldalon, igaz ez minden nap más. Előfordul azonban olyan is, hogy a Kiskegyed oldalán olyan cikk jelenik meg, ami már a Hölgyvilág oldalán korábban olvasható volt (vagy fordítva). Ennek oka, hogy a két újságnak ugyanaz a szerkesztősége.

A Cosmonál talán még rosszabb a helyzet. Az oldal tartalmában és felépítésében is a havilap színvonalát követi. Itt is csak a nyomtatott lap néhány cikke, általában 4-5 anyag olvasható a honlapon, saját anyag nincs. Ezt a hasonlóságot tükrözi a kezdőlap és a nyomtatott lap címlapja közti hasonlóság is.
Ennél a két lapnál tehát nem lehet felfedezni az internetes újság sajátosságait, nem használják ki az internet adta lehetőségeket. Mindkét honlap a nyomtatott lap támogatója, nincs önálló élete.

Teljesen mást tapasztaltam a Nők Lapja és a Hölgyvilág on-line változatánál. Itt már nagyobb hangsúlyt kapnak a saját anyagok. Az oldal önálló életet él. Természetesen megtalálható a nyomtatott újság néhány anyaga is, de ennek célja, hogy az olvasó kedvet kapjon és megvásárolja a nyomtatott lapot is, hiszen nem olvashat el mindent az interneten.
Az internetes oldalon az olvasó más, új ismereteket is megtalál, kiegészítve ezzel a nyomtatott lapból szerzett információkat. A két lap on-line változata már túllép azon, hogy egyszerűen csak a nyomtatott újság internetes változata legyen. Önálló életüket már a nevük is tükrözi. A Hölgyvilág internetes oldala a Hölgyvilág Terasz, a Nők Lapjáé Nők Lapja Cafe. Mindkét név arra utal, hogy ez nem egyszerűen egy újság, hanem inkább egy találkozóhely. Mindkét oldalon olvashatunk saját anyagokat is és a nyomtatott lap néhány cikkét is.
A Nők Lapja Cafe esetében van egy külön rovat az internetes oldalon Nők Lapja névvel. Erre klikkelve az olvasó megtalálja a legfrissebb szám 7-8 cikkét. A kezdőoldalra általában 1-2 cikk kerül ki. A nyomtatott újság számára ilyen külön rovat csak a Nők Lapja Cafe-nál található. A többi újság esetleg a cikknél jelöli, hogy saját anyag vagy nem.
A Hölgyvilág Terasz oldalára fokozatosan kerülnek fel az újságban megjelenő legfontosabb anyagok. Általában minden nap 1-2 cikk kerül fel az internetes oldalra. A kéthetente megjelenő újságból akár 10-15 anyag is olvasható az oldalon.

Az internetes újságírás egyik fontos jellemzője és sajátossága a frissítés. A vizsgált internetes oldalak közül a Nők Lapja Cafe és a Hölgyvilág Terasz naponta friss tartalommal jelentkezik. A Cosmopolitan tartalma havonta, az újság megjelenésekor újul meg. A Kiskegyed elég speciális. A kezdőoldalon megjelenő első cikk naponta változik. Ez a szerkesztőség saját anyaga. A kezdőlapon olvasható további anyagok a nyomtatott lap cikkei, ezek minden hétfőn változnak.
Az internetes újság másik fontos jellemzője, hogy linkeket alkalmazhatnak, amik segítségével az eddig zárt információs rendszer nyitottá válik. Az általam vizsgált újságok sajnos nem élnek ezzel a lehetőséggel. Egyik újságnál sem találtam a cikken belül tartalmi hivatkozást. A Nők Lapja Cafe esetében a cikkek végén a következők közül lehet választani: nyomtatható cikk, kedvencekhez ad, e-mailben elküld. A Hölgyvilág Terasznál a cikk végén a korábban megjelent anyagokat sorolják fel. A Kiskegyednél és a Cosmopolitannál még ezek a lehetőségek sincsenek meg.

Összességében a Nők Lapja internetes oldala a legjobb a négy oldal közül: ez a lap tartalmazza a legtöbb információt, a leggyakrabban frissítik és a linkek tekintetében is a legtöbbet nyújtja. Bár ezen még lenne mit javítani.

2.2. Szolgáltatások
Az internetes újságok esetében a tartalom mellett a szolgáltatásoknak is kiemelkedő szerepe van. A négy vizsgált újság e tekintetben is nagyon eltérő képet mutat.
Mind a négy oldalon az olvasók találhatnak horoszkópot, játékokat. A Cosmo oldalán csupán egy játék van. A Kiskegyednél három, a Hölgyvilág Terasznál öt, a Nők Lapja Cafe oldalán pedig több mint 20 játékból lehet választani. A Hölgyvilág Terasznál heti, a Cosmonál pedig havi horoszkóp van. A Nők Lapja Cafe esetében több lehetőségünk is van: választhatunk napi horoszkópot jegyek szerint, általános napi horoszkópot, heti horoszkópot vagy havi egészségügyi horoszkópot. Ezek mellett van kínai horoszkóp, amulett ABC és jóslás is. A napi általános horoszkóp kivételével mindegyik anyagot az újság honlapján olvashatjuk el. Ha azonban a napi általános horoszkópra klikkelünk, akkor átlinkel a harmonet oldalára. A Kiskegyed is ezt a lehetőséget választotta: a Csillagnéző linkre kattintva, nem az újság honlapján olvashatjuk el a horoszkópunkat, hanem átlinkel az astronet oldalára, ahol többféle szempont alapján is megnézhetjük, mit jósolnak nekünk a csillagok.
A látogatóknak lehetősége van mindegyik oldalon megrendelni az adott újságot, valamint e-mailt is küldhetnek a szerkesztőségnek vagy az újságíróknak. A Kiskegyed és a Hölgyvilág Terasz oldalán nem csak az adott lapot rendelhetik meg, hanem az Axel Springer gondozásában kiadott valamennyi újságot.
Bár mind a négy újságnál lehetőség van e-mailt küldeni, ez az egyes oldalakon nagyon eltérően van megoldva. A Kiskegyednél egy külön link van, amire klikkelve a szerkesztőségnek lehet írni. A Cosmonál a cikkek mellett megjelenik egy kis ablak és ugyancsak a szerkesztőségnek lehet írni. A Hölgyvilág Terasznál és a Nők Lapja Cafe-nál már közvetlenül az újságíróval is kapcsolatba kerülhetünk. A Hölgyvilág Terasznál a kezdőlap alján található impresszumban megtalálhatjuk a szerkesztők és az újságírok névsorát. Kiválasztjuk azt a személyt, akinek írni szeretnénk, a nevére klikkelünk és már írhatjuk is a levelet. A Nők Lapja Cafe-nál már könnyebb a dolgunk. A cikkek végén az újságíró nevére klikkelve azonnal lehetőségünk van a levélírásra. Szerintem ez a legjobb megoldás, hiszen egyszerű, gyors, nem kell keresgetni, hogy kinek is szeretnénk írni.
A Cosmopolitan honlapja a fent említett négy szolgáltatáson kívül más lehetőségeket nem nyújt az olvasóinak. Tehát amint látható nemcsak tartalmát tekintve szegényes.
A másik három vizsgált újság már több lehetőséget kínál. Mindhárom oldalon van társkereső, apróhirdetések és különböző tesztek.
A Kiskegyed és a Hölgyvilág honlapján nem csak az újság, illetve a szerkesztőség anyagait találjuk meg. Mindkét oldalon van egy Friss hírek link, amelyre ráklikkelve elolvashatjuk a legfontosabb és legfrissebb belföldi, illetve külföldi híreket. Mindkét lapnál ugyanazokat a híreket találjuk meg. Ez a szolgáltatás csak ennél a két lapnál létezik. Ennek oka, hogy mindkét lapnak az Axel Springer a kiadója. Ez a kiadó az említett két újság mellett több megyei lap tulajdonosa is. Így könnyen megoldható, hogy a Kiskegyed és a Hölgyvilág Terasz olvasói a nagyvilág eseményeiről is informálódhassanak. A szerkesztőségnek ugyanis nem kell külön figyelmet fordítania arra, hogy a legfrissebb híreket összeszedje. Egyszerűen csak össze kell dolgoznia a megyei lapok internetes szerkesztőségeivel.
Habár a Hölgyvilág Terasz és a Kiskegyed szerkesztősége ugyanaz, mégis vannak olyan szolgáltatások, amik csak a Hölgyvilág Terasz honlapján találhatóak meg.
A Hölgyvilág Terasz és a Nők Lapja Cafe oldalán például már lehetőség van a „beszélgetésre” is. A chat és a fórum segítségével az olvasók kapcsolatba léphetnek egymással, elmondhatják véleményüket, megbeszélhetik problémáikat, tanácsokat adhatnak egymásnak. Ehhez regisztráció szükséges.
A Nők Lapjánál a regisztrált olvasók egyéb, plusz szolgáltatásokat is elérhetnek, amire a nem regisztrált olvasóknak nincs lehetősége. Ilyen szolgáltatások: privát üzenet küldése, bemutatkozó oldal készítése, fotóalbum készítése, hírlevél igénybe vétele.
A Hölgyvilág Terasznál csak a képeslap küldés plusz szolgáltatás. A Nők Lapja oldalán is lehetőség van képeslapot küldeni, de ott nincs szükség regisztrációra.
A regisztráció mindkét oldalon nagyon egyszerű. A Hölgyvilág Terasznál nevet, e-mail címet, felhasználói nevet, valamint a nemet és a születési dátumot kell még megadni. A Nők Lapja Cafe-nál felhasználói névre, jelszóra valamint e-mail címre van szükség.
Mind a Nők Lapja Cafe, mind a Hölgyvilág Terasz oldalán találtam olyan szolgáltatásokat, ami a többi vizsgált újságnál nincs.
A Hölgyvilág Terasznál ilyen szolgáltatás a gazdikereső, a kíváncsi az olvasó rovat, a bababörze valamint a hasznos linkek.
A gazdikeresőben elhagyott kutyáknak és cicáknak keresnek gazdit. A kíváncsi az olvasó rovatban az olvasók kérdéseket tehetnek fel magyar sztároknak. A kérdésre adott választ a nyomtatott Hölgyvilágban olvashatják el. A hasznos linkek rovatban utazással, divattal, szépségápolással, mozival, színházzal, egészséggel kapcsolatos linkeket találunk. A bababörzében az olvasóknak lehetősége van a feleslegessé vált „babakellékeket” meghirdetni vagy keresgélhetnek a hirdetések között.
A Nők Lapja internetes oldalán egyedi szolgáltatás a képgaléria, a kalkulátor valamint a szakértők rovat. A képgalériába lehetőség van különböző képeket nézegetni. A kalkulátor rovatban 14 témakörben kérhetünk hasznos tanácsokat.
A szakértő linkre klikkelve 10 témakörben kérdezhetnek a regisztrált felhasználók a szakemberektől. Minden szakértő igyekszik három napon belül tanácsot adni az olvasóknak. Amikor ez megtörténik egy értesítő e-mailt küldenek, benne egy linkkel, amire rákattintva olvasható a válasz.

A szolgáltatásokat vizsgálva szerintem a Hölgyvilág és a Nők Lapja internetes oldala nyújtja a legtöbbet az olvasóknak. A két újság körülbelül azonos szolgáltatásokat nyújt, de mindegyik tartalmaz valami pluszt, ami a másiknál nincs. Nagyon ötletesnek tartom a Hölgyvilág Terasznál a Bababörzét, a Nők Lapja Cafe-nál pedig a fórumot és a szakértők rovatot emelném ki.


2.3. Az internetes oldalak látogatottsága

Az elemzésből látható, hogy akárcsak a tartalomnál, a szolgáltatások területén is a Nők Lapja Cafe és a Hölgyvilág Terasz kínálja a legtöbbet olvasói számára. Ezt a honlapok látogatottsága is tükrözi.
 



6. ábra: Az internetes oldalt havonta látogatók száma


Ahogy azt a 6. ábra is mutatja, a vizsgált újságok közül a Nők Lapja internetes oldala a legnépszerűbb. Bár a Hölgyvilág a második helyen van, a látogatók száma már jóval kevesebb. A Kiskegyed és a Cosmopolitan internetes oldalát körülbelül ugyanannyian olvassák.
Érdekes, hogy a látogatók számát csak a Nők Lapja tudta növelni, a többi újságnál ez a szám többnyire állandó.
A Nők Lapja Cafe népszerűsége több tényezőnek is köszönhető. A legfontosabb, hogy a Nők Lapja internetes oldalán megtalálható szinte minden nőket érdeklő téma. Mint ahogy már korábban írtam a jövő útja nem a nyomtatott lapok internetre vitele. Ezt a Nők Lapjánál már felfedezték és igyekeznek minél több plusz szolgáltatást nyújtani a nyomtatott változathoz képest. Ez a Hölgyvilág internetes oldalán is megfigyelhető, de inkább csak a szolgáltatások területén. Tartalmát tekintve az oldal még a nyomtatott lapra épít. A Nők Lapja Cafe sikerének másik oka, amit szintén nem lehet figyelmen kívül hagyni, az, hogy a nyomtatott lapot is sokan olvassák. Ahogy azt a 7. ábra is mutatja, a vizsgált lapok közül a Nők Lapja a legolvasottabb. Úgy gondolom, ez is befolyásolja a honlap látogatók számát, hiszen azok közül, akik megveszik a nyomtatott lapot, sokan megnézik a honlapot is.
A Kiskegyed és a Cosmopolitan internetes oldalát látogatják a legkevesebben. Véleményem szerint ennek oka az, hogy a két honlap – akár a nyomtatott változathoz, akár a másik újságok honlapjához hasonlítom – semmi pluszt nem ad az olvasói számára. Sőt, szinte minden területen nagyon szegényes a kínálatuk. Ráadásul az oldal nem frissül naponta. Míg a Nők Lapja és a Hölgyvilág internetes oldalán minden nap új dolgokat találhatnak a látogatók, ez a másik két újságnál nem mondható el. A Cosmopolitan esetében majdnem egy hónapig nem találunk új anyagot az oldalon, a Kiskegyednél pedig naponta csak egy új cikk jelenik meg. Így tehát az olvasónak „nem érdemes” minden nap megnézni a weboldalt.

Ahogy már írtam 2004. második félévében az internetes oldalak látogatottsága állandó, a Nők Lapjánál pedig folyamatosan növekszik. A nyomtatott lapoknál azonban mást mutat a statisztika. A MATESZ adatai alapján megfigyelhető, hogy nyomtatott lapok példányszáma csökken.


7. ábra: A magazinok 2004-ben negyedévente összesen értékesített példányszáma

A nyomtatott magazinok esetében 2004.-ben az első negyedévhez képest az összesen értékesített példányszám a Cosmopolitan kivételével csökkent. A legnagyobb visszaesés a Hölgyvilágnál figyelhető meg.
Érdekes, hogy egyedül a Nők Lapja esetében figyelhető meg, hogy többen nézik meg a honlapot, mint ahányan a nyomtatott magazint olvassák. A Hölgyvilágnál a két szám közel azonos. A Kiskegyednél és a Cosmopolitannál azonban egyértelműen többen olvassák a nyomtatott változatot, mint az internetest.

3. Összegzés

Az internet új lehetőséget teremt mind az újságíró, mind az olvasó számára. Az internetes újság nagyon sok dologban eltér a nyomtatott laptól. Az információ már nem szűkös készlet, nincs terjedelmi korlát. Az internet szakít a lineáris kommunikációval. Az olvasónak lehetősége van, hogy továbblépjen a szövegből és elmélyüljön a témában – ha akar.
Ma még az interneten többségében a nyomtatott lapok internetes változatait olvashatjuk, de egyre több, kifejezetten internetre szerkesztett újság jelenik meg.
Összességében úgy gondolom, hogy a női magazinok területén a Nők Lapja internetes oldala, az, amelyik leginkább megfelel az elvárásoknak. A vizsgált újságok közül a Nők Lapja oldala használja ki legjobban az internet nyújtotta lehetőséget.
A jövőben fontos lesz, hogy a szerkesztőségek egyre nagyobb figyelmet fordítsanak az internetes oldalakra. Ennek oka, hogy egyre többen olvasnak interneten megjelenő újságot. A látogatók azonban nem a nyomtatott lapot akarják az interneten elolvasni, hanem folyamatosan friss információkhoz akarnak jutni. Ezt a vizsgált magazinok elemzése is jól tükrözi, hiszen a Nők Lapja Cafe-t, ami rengeteg plusz szolgáltatást nyújt olvasónak a nyomtatott laphoz képest, sokkal többen látogatják, mint a Kiskegyed internetes oldalát, ami a nyomtatott lap on-line változata. Tehát ha a szerkesztőségek meg akarják tartani olvasóikat és esetleg új olvasókat is meg akarnak hódítani, akkor nem elég a nyomtatott lapot jól elkészíteniük, hanem az interneten is meg kell jelenni. Olyan internetes újságot kell készíteniük, ami a nyomtatott lap hagyományaira épít, de mégis elszakad attól. Fel kell ismerniük az internet adta plusz lehetőségeket, és ezeket minél jobban ki kell használniuk.

 
¤ lap tetejére