Turizmus és tudományos diákkör

Cikk dátuma 2013. augusztus. 10. | Mozaik
Turizmus és tudományos diákkör

A turistaszezon kellős közepén szívesen beszélget az ember idegenforgalmi szakemberrel. Schaffer Gábor turizmus-vendéglátás alapképzésen szerzett diplomát az idén. Főiskolai tanulmányait  az idegenforgalmi szakmenedzser felsőfokú szakképzés keretein belül alapozta meg. 

 

 

Először kodolányis éveiről beszélt:

Tapasztalataim alapján mindkét képzés előnye, hogy rendkívül gyakorlati jellegű, kiváló tanárokkal és lehetőségekkel. Dr. Michalkó Gábor  hatalmas elméleti, gyakorlati tudása és előadásmódja mutatott rá a turizmustudomány szépségére és sokszínűségére, illetve arra, hogy az OKJ után igenis van értelme az alapképzést is elvégezni és diplomát szerezni. Kundi Viktória és Dr. Hinek Mátyás sokat segítettek az OTDK-n szereplő dolgozatom megírásában. Németh Katalin, Dr. Kontó Gizella és Kovács Géza tanárokat szeretném még kiemelni, akik olyannyira megszerettették velem a statisztikát, hogy  a dolgozat témájának kiválasztásakor elsődleges szempontom volt a feldolgozáshoz kapcsolódó, magas szintű statisztikai eszközök alkalmazása. Mindannyiuknak köszönhetem, hogy a „Budapest, mint térspecifikus turisztikai termék a VICE modell tükrében” című dolgozatommal második helyezést értem el az idei OTDK-n.

Hogyan tervezed a jövődet?

A turizmus-vendéglátás alapképzés utolsó évében már konkrét elképzelésem volt, hogy a jövőben turizmusmarketinggel szeretnék foglalkozni, így az idei felvételi eljárás során jelentkeztem marketing mesterképzésre.  Mindemellett szeretnék franciából nyelvvizsgázni jövő év elején, és oroszul is tanulok. Mindezek után a doktori iskola a célom.


Most beszélgessünk szakmai dolgokról. Szerinted melyek a legvonzóbb turisztikai célpontok ma Magyarországon?

A statisztikák és saját meglátásom alapján még mindig Budapest-Balaton központúnak tekinthető hazánk turizmusa. Azonban a hazai turizmus egyre fontosabb színterévé válik Kelet-Magyarország is az egészségturisztikai fejlesztéseknek, illetve a lakosság kultúra iránti fokozottabb érdeklődésének köszönhetően. Mind a külföldiek, mind a magyar utazók egyre jobban kedvelik azokat a minőségi termékeket, amelyek például Hajdúszoboszló, Eger, Hollókő, vagy Hortobágy nevéhez kapcsolódnak.

A magyar gazdaság egyik sikerágazata a turizmus. Mivel lehet növelni a külföldiek, de akár a hazaiak idegenforgalmi aktivitását?

A belföldi turizmus esetében fontos és egyben nagyszerű kezdeményezésnek tartom a SZÉP-kártya használati lehetőségeinek kiszélesítését. Ma már nemcsak a szálláshelyek, hanem a gyógyfürdők, edzőtermek, spák, illetve egyéb turisztikai szolgáltatók is elfogadhatják fizetőeszközként. Ennek köszönhetően a kínálat bővülésével, valamint a keresleti oldal élénkülésével és életminőségének növekedésével számolhatunk, mivel a korábbinál szélesebb réteg engedhet meg magának néhány napos belföldi utazást. Ez esetben a turisztikai szolgáltatók kommunikációja, valamint a kis- és középvállalkozások cafeteria rendszere együttesen befolyásolhatják a hazai lakosság aktivitását. Lényeges a külföldre irányuló marketingkommunikáció is, hiszen természeti és kulturális erőforrásaink mellett magas potenciál rejlik a magyarok vendégszeretetében, amit mindenképpen ki lehetne használni. Ehhez - az alap-infrastruktúra és a turisztikai szuprastruktúrák fejlesztése mellett - elsősorban több idegenforgalmi szakember képzésére van szükség. A másik fontos dolog a nyelvi készségek fejlesztése, hiszen - ahogyan azt az évről-évre közreadott marketingtervekben is láthatjuk - az elsődleges problémaforrás leginkább a magyarok nyelvismeretének hiányában keresendő. Téves azonban az a meglátás, hogy a hazai BSc képzés túltelített: az ismert adatok és a prognózisok tekintetében a jövőben is bővülő kereslettel számolhatunk a turisztikai szektorban.


A turizmus szerepe jelentősen felértékelődött, hiszen az egyik legjelentősebb és leggyorsabban fejlődő  ágazata napjaink világgazdaságának. Ennek alapján azt gondolom, hogy egyre több turisztikai szakemberre van szükség, tehát ez visszahat a képzésre. Mihez kell értenie a diplomás pályakezdőknek, egyáltalán milyen a jó turisztikai szakember?

Ha valaki erre a pályára készül, talán a legfontosabb az idegen nyelvek iránti érdeklődés, valamint a csapatmunkára való alkalmasság. Egy szállodában horizontális és vertikális munkafolyamatok futnak egyazon időben, melyek összehangoltsága határozza meg a vendégek elégedettségét. Fontos továbbá az empátia, türelem és a vendégközpontúság, hiszen a turisztikai alkalmazottak hangulatukkal, megjelenésükkel és szakmai tapasztalatukkal fontos részét képezik a turista által igénybe vett turisztikai terméknek. Jó választásnak tartom a turizmus-vendéglátás alapképzést mindazoknak, akik érdeklődnek a különböző kultúrák iránt, szeretnek nyelveket tanulni, emberekkel foglalkozni és sokoldalúak, mivel a diploma megszerzését követően számos munkakört tölthetnek be a szállodaiparban, a vendéglátóegységekben, az utazásszervezésben, a desztináció menedzsment szervezetekben vagy akár a kulturális szektorban is.

-v-

Kodolányi János Egyetem

Kodolányi János Egyetem
Cím: 5900 Orosháza, Gyopárosi út 3/f.
Kodolányi János Egyetem
Cím: 1139 Budapest, Frangepán utca 50-56.
Telefon: (1) 238 9327

Kodolányi János Egyetem
Cím: 8000 Székesfehérvár, Fürdő utca 1.
Telefon: (22) 543-400
Impresszum | Szerzői jogok | Etikai kódex | Médiaajánlat