Személyiségtípusok a turizmusban

Cikk dátuma 2014. július. 21. | Mozaik
Személyiségtípusok a turizmusban

Kubatov Lenny

A turisztikai szolgáltatásokat a személyiségek különböző igényeihez igazítanák

Az írás a szerző szakdolgozatának kivonata. A teljes szakdolgozat a KJF  turizmus-vendéglátás szakának 13. szakdolgozati workshop-ján első helyezést ért el.  A konzulens: Dr. Rátz Tamara

 

A turizmus maga egy összetett egész, ez által sok minden hatást gyakorol rá. Az emberi tényező a turizmusban a legfontosabb, mind a keresleti, mind a kínálati oldalról. Ahol pedig emberek érintkeznek egymással, óhatatlanul is szerepet kap a pszichológia, ezen belül is a személyiségpszichológia. Ahhoz, hogy az egymással, történő kommunikáció – emberek között létrejött interakció, kapcsolat, felhőtlenül működjön, az egyéneknek alkalmazkodniuk kell egymáshoz.

A turizmus kínálati oldala versenyben áll. Az utazási irodák, a szálláshelyek, a légitársaságok, stb. Már a marketingben, a hirdetésekben fontos megérinteni a célcsoportot és átadni a kívánt üzenetet, és ez csak akkor valósul meg, ha ismerjük az adott célcsoportunk preferenciáit. Így például ugyan az a szálloda, más és más, megfogalmazásban kínálhatja szolgáltatásait, megcélozva a különböző személyiségeket.

Ezen felül, úgy gondolom az emberi tényező azért ennyire kiemelkedő szerepű az idegenforgalomban, – mint az a kérdőívemből is kiderült, – a személyiségcsoportok információ szerzése túlnyomó többségben az emberi kapcsolataikból ered. Így hát az egymásra gyakorolt hatás, – legyen szó akár egy mosolyról, vagy egy jókívánságról, – döntő lehet.

Eddig a turizmusban megfigyelték, majd az alapján próbálták csoportosítani a turistákat. Én úgy gondolom, hogy előbb kell tudni, milyen turista típus – személyiség típus – figyelmét szeretnénk felhívni, mint utólag beazonosítani, hogy kivel volt dolgunk. Így alkalmazni tudjuk a megfelelő stratégiát már a marketingben, a szolgáltatásokat pedig a személyiségek különböző igényeihez igazíthatjuk.

A turizmus számára a kutatások, új alternatív megoldásokat hozhatnak/ hoznak. A markeringben már rég óta igyekeznek meghatározni a célcsoportot. A turizmus marketingnek is vannak erre használt módszerei. Ugyanakkor az MBTI személyiségtipológiát még nem hívták segítségül.  Véleményem szerint ez a kutatás is egy új perspektívát nyithat.

A dolgozatomban az adatközlők válaszait az MBTI személyiségcsoportok alapján elemeztem. A továbbiakban érdemes volna – egy nagyobb volumenű kutatás keretein belül – a személyiségeket a preferencia dichotómiái alapján csoportosítani és a szerint elemezni a válaszokat. Úgy gondolom, hogy ezzel az elemzéssel még szorosabb összefüggést mutatna a válaszok és a személyiségek közötti kapcsolat.

A kérdőívet több mint 60%-ban diákok töltötték ki, így az eredmény nem reprezentatív az egész populációra. Azt is tudnám javasolni, hogy a későbbiekben, a társadalom más rétegei is meg legyenek kérdezve, mint például az aktív keresők – akik jövedelemmel rendelkeznek – és a nyugdíjasok is. 

Konkrét ötleteim és elképzeléseim vannak arról, hogyan lehetne a gyakorlatban alkalmazni a személyiségek meghatározását, majd a szolgáltatások hozzájuk igazítását. Nem kívánok elmenni sem a tömegturizmus, sem az alternatív turizmus irányába. Úgy vélem, valahol a kettő közötti egyensúlyra kell törekedni. A vizsgált válaszadó személyiségcsoportok közül van olyan, amely igényei elhajlanak a tömegturizmus felé, és van, amelyiknek egyéni szükségletei vannak, ami már az alternatív turizmuson belül helyeznék el.

NF – Idealisták:

A válaszadó idealisták részére, egyaránt belföldi és külföldi utazást tudok ajánlani, ahol mindenféleképpen valamilyen kulturális ismeretszerzési lehetőséget nyújtanék. Mivel az ő válaszaik alapján a nyár és a tavasz időszaka a legkedveltebb így, akkorra kínálnék nekik utazást, akár egy hosszú hétvége vagy egy egyhetes tartózkodási időtartammal. Szállás helyszínének egy olyan szállodát történelmi kastélyszállót vagy apartmant kínálnék, ahol színes, élénk környezet, festmények, kellemes zene veszi őket körül. Lehet ez egy belvárosi hotel szép kilátással, vagy egy elővárosban lévő szálloda, amely felől jól megközelíthetőek a kulturális látnivalók. Kínálnék nekik szervezett látogatásokat múzeumokba, kiállításokra és történelmi óváros részekbe. Lehetőséget hagynék azoknak az egyéneknek is, akik egyedül járnák be a látnivalókat (introvertáltak), nekik külön térképet és program ajánlót adnék. Az idealistákat inkább a tömegturizmus és az alternatív turizmus kategóriájába sorolnám.

NT – Racionalisták:

A válaszadó racionalisták részére, leginkább belföldi utazásokat kínálnék, ahol természetes környezetben, távol a városi nyüzsgéstől rekreálódhatnának. Mivel az ő válaszaik alapján, szinte mind a négy évszak megfelelő, egész évben kínálnék nekik utazási lehetőséget, ugyanakkor az időtartam rövidebb lenne egy hétnél, talán egy hosszú hétvége. Szállás helyszínének egy olyan szállodát vagy apartmant kínálnék, ahol csendes, nyugodt légkör övezi őket. Lehet ez egy nemzeti park mentén lévő csendes kis hely, ahonnan akár sétálva is el lehet jutni a természet lágy ölére. Mivel őket főként a pihenés és a kaland motiválja, egy kalandpark túrát is felkínálnék a részükre, esetleg vadvízi evezést. Mivel az ő érdeklődésük valamely tudományra irányul, esetleg csillagászati, vagy gyógynövény beazonosítási programszerűségeket is felvetnék. Egy kisebb könyvtár, vagy könyvgyűjtemény is lehetne a szálláshelyen. A racionalistákat inkább az alternatív turizmus kategóriába sorolnám.

SJ – Gondviselők:

A válaszadó gondviselők részére, egyaránt belföldi és külföldi utazást tudok ajánlani, ahol mindenféleképpen valamilyen rekreálódási lehetőséget nyújtanék. Fontos, hogy tengerpart, vagy egy tó partja legyen a közelben, amennyiben ez nem megoldható jakuzzival és úszómedencével helyettesíteném. Mivel az ő válaszaik alapján a nyár és a tavasz időszaka a legkedveltebb így, akkorra kínálnék nekik utazást, egy hetes tartózkodási időtartammal. Szállás helyszínének egy olyan szállodát vagy apartmant választanék, ahol spa szolgáltatásokat is igénybe tudnak venni. Lehet ez egy mediterrán stílusú tengerparti hotel szép kilátással, vagy egy apartman, amely felől kényelmesen megközelíthető a vízpart. Amennyiben a desztináció belföldön található a Balaton partját ajánlanám. Kínálnék nekik különféle masszázsokat és élményterápiákat, ahol kipihenhetik a hétköznapok stresszét és fáradalmait. Őket inkább a tömegturizmus kategóriájába sorolnám.

SP – Életművészek:

A válaszadó életművészek részére, elsősorban külföldi utazást tudok ajánlani, ahol mindenféleképpen valamilyen nagyvárosba irányítanám őket. Mivel az ő válaszaik alapján a nyár időszaka a legkedveltebb így, akkorra kínálnék nekik utazást, egy hetes tartózkodási időtartammal. Szállás helyszínének egy olyan szállodát vagy apartmant kínálnék, ahonnan máris érezhetik egy nagyváros élénk nyüzsgését. Kínálnék nekik különféle koncerteket, fesztiválokat esetleg sporteseményeket, mint forma egy versenyek vagy lóversenyek a lényeg, hogy valamilyen tömegeket vonzó, nagy volumenű esemény legyen, ahol kitombolhatják magukból a felgyülemlett hétköznapi feszültséget. Azonban kínálnék nekik ”csendesebb” városnéző ”hop on hop off” városnézési lehetőséget is. Az életművészeket inkább a tömegturizmus kategóriájába sorolnám.

 

 

Kodolányi János Egyetem

Kodolányi János Egyetem
Cím: 5900 Orosháza, Gyopárosi út 3/f.
Kodolányi János Egyetem
Cím: 1139 Budapest, Frangepán utca 50-56.
Telefon: (1) 238 9327

Kodolányi János Egyetem
Cím: 8000 Székesfehérvár, Fürdő utca 1.
Telefon: (22) 543-400
Impresszum | Szerzői jogok | Etikai kódex | Médiaajánlat