Spanyolország az új élmények hazája

Cikk dátuma 2015. március. 29. | Mozaik

Boros Kitti írása - Turizmus menedzsment MA szak, I. évfolyam

MFT Turizmusföldrajzi Szakosztály: Spanyolország A-V-ig

Spanyolország A-V-ig címmel tartott előadást Dr. Rátz Tamara tanszékvezető főiskolai tanár, a KJF Turisztikai és Gazdaságtudományi Intézetének igazgatója a KJF Budapesti Oktatási Központjában március 17-én. A Magyar Földrajzi Társaság (MFT) Turizmusföldrajzi Szakosztályának idei első programján Spanyolország gazdag történelmi múltjába, értékeibe nyerhettünk betekintést, valamint számos érdekességet tudhattunk meg a turizmus pozitív és negatív hatásairól.

Az előadás keretében képzeletbeli utazáson vettünk részt spanyol hon leghíresebb városaiban. Utazásunk egyik állomása a lüktető, ezerarcú, kozmopolita város, Barcelona volt.

Ismerkedésünket a katalán nagyvárosban a Montjuic-heggyel kezdtük, ahonnan csodás kilátás tárul az egész városra. Barcelona kihagyhatatlan turisztikai attrakciói a méltán híres Gaudí-házak, mint a Casa Milá, valamint az általa tervezett, de befejezetlen Sagrada Família (Szent Család temploma) és Güell Park. A Park egyedisége, hogy eredetileg lakóparknak tervezték, de végül csak két lakóépület készült el. A hely másik érdekessége, hogy korábban a belépés ingyenes volt, de a lokálpatrióták kezdeményezésére ma már borsos áron beszerezhető belépővel látogatható. A diszkrimináció elkerülése miatt ingyenes belépőjegy is váltható, ezt viszont csak a hosszabb időt eltöltő turisták és a helyiek tudják megtenni. A díjtalan belépéshez ujjlenyomatos regisztráció szükséges, melynek ügyintézése több napot vesz igénybe. A rövid időre a városba látogató nagyszámú turistacsoportok ezzel a lehetőséggel nem tudnak élni és inkább eltekintenek a Güell Park látogatásától ezáltal hagyva teret, hogy a helyiek is élvezhessék a Park adta élményeket. A prezentáció rávilágított a város turizmusának árnyoldalára is és megtudtuk, hogy a kikötőváros tenger öblei által vonzott strandolók hiányos öltözékben sétálnak a történelmi épületegyüttesek között, kiváltva ezzel a helyiek ellenérzését. Természetesen a turizmus előnyös tulajdonságai is jelen vannak a városban. Barcelona egyik sikertörténete a prágai mintán alapuló kezdeményezés, melynek keretében a magas munkanélküliség megfékezésére az idegen nyelven beszélő munkanélkülieket idegenvezetésre ösztönzik.

Elhagyva Barcelonát képzeletbeli utazásunk további állomásai: Córdoba, Gibraltár, Madrid, Sevilla, Toledo és Valencia voltak. Córdoba a középkori mór kézművesség és a kultúra központja. Andalúziának ez a városa őrizte meg legjobban az arab idők hangulatát. Ebben a városban született a római Seneca, kinek szobra a középkori városfalon kívül található. Spanyolország legdélebbi pontja Gibraltár, ahonnan jó időben látszanak Afrika partjai. A továbbiakban a spanyol főváros hangulatát ízlelgettük és Madrid nevezetességeivel (Cervantes-emlékmű, El Escorial – a spanyol királyok rezidenciája és temetkezési helye és Plaza Mayor) ismerkedtünk. Továbbutazva Andalúzia fővárosába, Sevillába érkeztünk, melynek legfőbb turisztikai attrakciói az Alcazar, a királyi palota, a világ legnagyobb gótikus székesegyháza, a Katedrális és Kolumbusz Kristóf síremléke. Az előadás következő híres városa Kasztília fővárosa, a gazdag történelmi múlttal rendelkező Toledo volt. Röpke egyórás spanyolországi látogatásunkat a mindig napos és nyüzsgő Valenciában fejeztük be.

Az országban egyszerre van jelen a mór és a keresztény kultúra, a hagyományos és az avantgárd művészet. Megismerkedhetünk a 20. századi modern irányzatokat követő festőóriások, Joan Miró, Pablo Picasso, Salvador Dalí műveivel. Spanyolország az új élmények hazája, mert a turisták számára még többszöri látogatás esetén is mindig új arcát mutatja.

Kodolányi János Egyetem

Cím: 5900 Orosháza, Gyopárosi út 3/f.
Cím: 1139 Budapest, Frangepán utca 50-56.
Telefon: (1) 238 9327

Kodolányi János Egyetem
Cím: 8000 Székesfehérvár, Fürdő utca 1.