Retro a műkereskedelemben

Cikk dátuma 2016. január. 05. | Mozaik
Retro a műkereskedelemben

 „Ne dobd ki, divatba jöhet újra”

A műkereskedelem folyamatosan változó piactér, mindig az aktuális divatnak megfelelően határozza meg a régi és az új tárgyak árcsoportjait.  A tárgyak, tárgy csoportok adottak, csak a gyűjtők és a befektetők igényei változnak folyamatosan. Erre reagálva alakulnak az árak, a trendek, legyen szó a hazai vagy a világ nagy aukciós házairól. 

Tíz évvel ezelőtt a műkereskedelemben főleg a 18-19. századi tárgyak voltak kelendők, amelyeket a hazai és főleg külföldi befektetők és gyűjtők vásárolták fel. Ezen értékes darabok árai drasztikusan átalakultak a jelenlegi piacon. Ugyanakkor, ha kevésbé ismert hagyatékból maradtak meg vagy a provenienciájuk (eredetük) nem kiemelkedő a műkereskedelemben, a kikiáltási áraik nagyon alacsonyan indulnak. Érdekesség, hogy az antik ékszerek aukciós kikiáltási árai kevésbé változtak meg: „az arany mindig jó befektetés”.  

Mára az „art nouveau”, azaz szecesszió (1900-1920 között) és az art deco időszak (1920-1940 között) tárgyainak kialakult vásárlói, gyűjtői köre van. Magyarországon ma kifejezetten ezekre a korszakokra szerveznek aukciókat. Sorra nyíltak az ezekre az időszakokra specializálódott régiségboltok, szélesítve a hazai vagy külföldről importált műtárgyak piacát. A két stílus vásárlási-eladási trendjeinek hat-hét évre volt szüksége, hogy stabil vevőköre alakuljon ki.

Napjainkban új vásárlási „csoport”, a retrotárgyak kedvelőinek köre van kialakulóban. A „ne dobd ki, divatba jöhet újra” mondás a műkereskedelmi piacra is igaz. Külföldön már külön aukciók is vannak, hazánkban külön, retrotárgyakból rendezett aukciók ugyan még nincsenek, de elindult a folyamat. Az eladások változóak még, de egyre nagyobb százalékban értékesítenek retrotárgyakat a műkereskedelemben.

A jelenség terjedésében természetesen nagy hangsúlyt kap az érzelmi háttér; az a népes, most középkorú korosztály, amelynek tagjai a 1960-70-es években voltak fiatalok, nosztalgiával gondolnak azokra az időkre.

Nem elhanyagolható, hogy a gyűjtők-befektetők szeretik a változatosságot. Szívesen vásárolnak olyan tárgyakat, amelyek izgalmasabbá-színesebbé teszik gyűjteményüket. A befektetők esetében az a lehetőség is vonzó, hogy idővel meglehetős haszonnal tudják értékesíteni a felhalmozott retro-készleteiket.

A műkereskedelmi piac rugalmas, szívesen fogadja a retro megjelenését is, ám az árak kialakulásához időre van szükség.  Az újonnan megjelenő csoportok esetében évekig ingadozások figyelhetőek meg az árakban és eladásokban egyaránt.

Mindazonáltal nem csak új stílus jelent meg a piacon, hanem egy új műtárgycsoport is; a poszterek csoportja. Egyre több posztert értékesít a hazai műkereskedelmi piac, s ennek a magyarázata is egyszerű. Egy plakát vagy poszter megértéséhez nem szükséges nagy művészeti háttérismeret, és a mostani lakás enteriőrökben könnyen beleilleszthetőek a különböző méretű poszterek. A poszterek témája, készítője (tervezője), állapota nagyban befolyásolja az értékesíthetőséget, a kikiáltási árak egyelőre nagyon változóak.

Megjósolhatatlan, hogy kik fogják vásárolni és gyűjteni a posztereket, az viszont egyértelmű, hogy a hazai műkereskedelemi galériákat hangulatosabbá és csalogatóbbá teheti ez a műfajcsoport.

A műkereskedelmi piac mindig mozgásban van. A szakemberek számára is átláthatatlan, hogy mi lesz az az új trend vagy új tárgycsoport, ami megfogja a vásárlókat.

Elég csak arra gondolni, hogy hányféle motivációja lehet egy-egy vásárlásnak. Jó, ha a kínálati oldal bőséges és színes, a kereslet vonatkozásában pedig az ár-érték kérdése mellett fontos szempont a személyiség is. Ugyanis a vásárlásban döntő lehet, hogy milyen érzéseket vált ki az emberből az adott régiség. Egyre többen figyelnek arra, hogy összhangban legyenek a tárgyaikkal, amelyek szóban meg nem fogalmazható, érdekes információkat árulnak el rólunk, és baráti körünkben izgalmas vitákat is kiválhatnak.

Sipos Attila szőnyeg és bútorbecsüs

Kodolányi János Egyetem

Kodolányi János Egyetem
Cím: 5900 Orosháza, Gyopárosi út 3/f.
Kodolányi János Egyetem
Cím: 1139 Budapest, Frangepán utca 50-56.
Telefon: (1) 238 9327

Kodolányi János Egyetem
Cím: 8000 Székesfehérvár, Fürdő utca 1.
Telefon: (22) 543-400
Impresszum | Szerzői jogok | Etikai kódex | Médiaajánlat