Pályázati nyertesként Izraelben

2013. december. 08. Mozaik
Pályázati nyertesként Izraelben

Mesterszakosunk a holokauszt oktatását tanulta Jeruzsálemben

Huszonnégy magyar pedagógus vehetett részt novemberben az izraeli Yad Vashem Intézetben egyhetes továbbképzésen és tanulmányúton. A Köznevelésért Felelős Államtitkárság 2013. június 10-én tett közzé pályázati felhívást magyarországi nevelési–oktatási intézményekben tevékenykedő pedagógusok számára a továbbképzésen és tanulmányúton való részvétel elnyerésére. 

A pályázat egyik nyerteseként Izraelbe utazhatott Kapin Györgyné is, aki a KJF mesterképzésén multikulturális nevelés szakon tanul.

Kapin Györgyné a programról az alábbiakban számolt be a KV-nak:

„A holocaust oktatásárára kiírt szakmai pályázat nyerteseként nyolc napot töltöttem el Izrael fővárosában, Jeruzsálemben. A Yad Vasem Holocaust Centerben a Holocaust Tanulmányok Nemzetközi Iskolája (ISHS) adott otthont a szemináriumoknak, ahol a Yad Vasem pedagógiai filozófiájával, oktatási egységeivel, anyagaival ismerkedtünk meg. A tapasztalatcsere színvonalas előadásokkal, workshopokkal, túlélőkkel való találkozásokkal színesített napjai betekintést és elmélyülést adtak a holocaust oktatásának kérdéseibe.

Dr. Chava Baruch, a közép-európai részleg vezetője irányította a csoportunkat. Kiváló tanárokkal, kutatókkal találkoztunk, akik újszerű megközelítésben mutatták be szakmai tevékenységüket.

Tematikus napokon vizsgáltuk az áldozatokat a háború előtt, alatt és utána, valamint az elkövetők és a szemlélők viszonyát az eseményekhez. Számomra a művészetek és a holokauszt kapcsolatáról tartott előadások voltak a legérdekesebbek, mivel teljesen új megvilágításba helyezték a témakört.

S mindez egy olyan városban, amely a világvallások legszentebb helyeinek metszéspontja, az arab, a zsidó, a keresztény világ olvasztótégelye, a történelem élő tanúja. A kulturális sokszínűségnek teret adó városban a szabadon, egymás mellett élő népek egyvelege mindenkinek megmutatja, mit jelent az a szó, hogy multikulturalizmus. Jeruzsálem óvárosában, ahol a nyelvek bábeli zűrzavara, a kultúrák sokasága a jellemző, ahol a bazárok ezrei kígyóként tekergik be a különböző népek lakta negyedeket, csodás és felemelő érzés volt európaiként végigsétálni a Via Dolorosán. Az utazás alatt bebarangolhattuk Jézus életének állomásait is, a Biblia földjén járva eljuthattam Nazarethbe, a Kinneret-tóhoz, a Jordán folyóhoz, ahol Keresztelő Szent János Jézust megkeresztelte.

Tanárként mérföldkőnek tekintem ezt az utazást: szemléletbeli változást adott a holocaust oktatásával kapcsolatban, ugyanis rádöbbentem, hogy a második világháború tanítása során olykor a történelmi események elé kell helyezni az egyéni sorsokat, mert azon keresztül lehet megérteni a múltat. Erre kiváló példákat és módszertani ötleteket kaptam a képzés alatt, hogyan illeszthetők be az oktatásba az áldozatok, a tettesek és a külső szemlélők történetei, hogyan lehet a holokausztot az egyes életkoroknak megfelelően oktatni. 

Másrészt a Holt-tengeri tekercsek, a Siratófal, a Sziklamecset, a Szentsír-bazilika, a zsidók, keresztények és arabok együttélése a gépfegyverek árnyékában, az itt átélt élmények megállásra és gondolkodásra késztettek: élet és halál, vallás és ateizmus, háború vagy béke. Van min gondolkozni.”

Kodolányi János Egyetem

Cím: 1117 Budapest, Prielle Kornélia u. 47-49.

Kodolányi János Egyetem
Cím: 8000 Székesfehérvár, Rákóczi u. 25.

Impresszum | Szerzői jogok | Etikai kódex | Médiaajánlat