Nem üres szólam az élethosszig tartó tanulás

Cikk dátuma 2016. február. 11. | Mozaik
Nem üres szólam az élethosszig tartó tanulás

Emelt szintű érettségi ötvenen túl

A tapasztalatok azt mutatják, hogy sokakat riaszt vissza a továbbtanulástól az emeltszintű érettségi hiánya. Geisbergerné Jókai Krisztina ékes példája annak, hogy ötven felett is érdemes nekivágni a tanulásnak, akár az emelt szintű érettséginek is.

Krisztina első lépésben szociális és ifjúsági munka felsőoktatási szakképzésre jelentkezett, amit rektori oklevéllel teljesített. Nem torpant meg a diploma „előszobájában”: elhatározta, hogy szociális munka alapszakon folytatja tanulmányait. A felvételihez emeltszintű érettségi vizsgát kellett tennie, ami így visszatekintve nem tűnik teljesíthetetlennek. 

A jelenleg harmadéves, levelező tagozatos Krisztinát először arról kérdeztem, mi motiválta arra, hogy jelentkezzen szociális és ifjúsági munka felsőoktatási szakképzésre.

2013-ban adódott egy lehetőség a munkahelyemen. Az akkori főnököm nyugdíjba ment és lehetőséget kaptam arra, hogy én lépjek a helyébe. Ezt a feladatot szívesen el is vállaltam, mert tizenkilenc éve dolgozom ezen a helyen. Szeretem az időseket, a munkatársakat, összeszokott, jó csapat a mienk. 2001-ben elvégeztem egy szociális gondozó és szervező OKJ-s felső szintű, de középfokú végzettséget nyújtó képzést, ám egy 2007 környékén megjelent törvény következtében ez már nem volt elegendő a nappali ellátás vezetői munkakör betöltéséhez. Ehhez már szociális munkás felsőfokú képzettség megléte szükséges. A szakképzés szociális gondozó munkakörben elegendő, de középvezetői szinten a szociális munkás felsőfokú szakképesítés, vagyis diploma, amit a törvény előír. Szívesen vágtam bele a tanulásba, mert szeretek tanulni, ez nekem egy kihívás. Nem is beszélve arról, hogy anyagi vonzata is van a dolognak, hiszen a diplomával más bérkategóriába kerülök és ez így nyugdíj előtt, valljuk be jól jön.

A Kodolányi János Főiskolát egyébként a főnököm javasolta. Elkezdtem keresgélni a főiskola honlapján, és így találtam a szociális és ifjúsági munka felsőoktatási szakképzésre.

Miért nem jelentkezett egyből szociális munka alapszakra?

Amikor megkezdtem a tanulmányaimat, még nem volt emeltszintű érettségim, amelynek megléte feltétele volt a sikeres felvételinek.

A KJF honlapján találtam egy olyan tájékoztatást, hogy hogyan tudom elkezdeni tanulmányaimat emeltszintű érettségi vizsga nélkül. A szociális és ifjúsági munka felsőoktatási szakképzéshez megfelelt a középszintű érettségim, így oda jelentkeztem. Azt azonban már akkor megjegyeztem magamnak, hogy amennyiben a felsőoktatási szakképzést valaki elvégzi, és utána jelentkezik szociális munka alapszakra, akkor a képzés hat féléve során 90 kreditpont beszámításra kerül. A honlapon feltüntetett tájékoztatóból viszont akkor számomra úgy tűnt, hogy a felsőfokú szakképzés elvégzése után automatikusan folytathatom tanulmányaimat a KJF szociális munkás alapképzésén.  Nem akartam egy évet várni, abban bíztam, hogy az emelt szintű érettségi elkerülhető.

Ez azonban nem így történt, hiszen mégis csak szükség volt a középiskolában megszerezhető bizonyítványra.  Milyen érzésekkel fogott hozzá az emeltszintű érettségire való felkészüléshez?

Nem volt egyszerű, hiszen sok évtizeddel ezelőtt jártam középiskolába. Le is érettségiztem annak rendje-módja szerint, soha nem gondoltam volna, hogy valaha megismétlem. Ennyi év után, amikor az ember meghallja, hogy érettségi egyébként is frászt kap, különösen, ha emelt szintű érettségiről van szó. Magyarból, matematikából nem szerettem volna érettségizni, így maradt a társadalomismeret, amit már a Kodolányin is tanultam. Úgy gondoltam, hogy olyannak fogjak hozzá, aminek a későbbiek során is hasznát veszem, és a későbbi tanulmányaim során is segítségemre lehet a megszerzett tudás anyag.

Hogyan készült fel az emeltszintű érettségire?

Teljesen egyénileg készültem fel. Nem vettem részt semmilyen felkészítő tanfolyamon igazából. Kiindultam a régi feladatsorokból és a megoldó kulcsokból, amik megtalálhatóak az interneten. Nem témákra mentem rá, hanem arra összpontosítottam, hogy mit kér, mik az elvárások a megoldó kulcs alapján. Az írásbelin két esszét kellett írni. Én szociális oldalról közelítettem meg a témát, de ezek szerint ez jó volt, mert jelesre érettségiztem. Egy kollégám, aki szintén emelt szintű érettségit tett gazdasági oldaláról fogta meg a válaszokat, de ezt is elfogadták, ő is jelesre érettségizett. A szóbelire a kidolgozott emeltszintű történelem érettségi tételekből készültem, mert sok az átfedés. A történelem emelt szintű kidolgozott tételek szintén letölthetőek az internetről.  A felkészülés nem vett hosszú időt igénybe. Véleményem szerint nem megterhelőbb egy emelt szintű érettségi egy vizsgaidőszaknál, sőt van olyan vizsga a főiskolán, ami nehezebb, mint az emelt szintű érettségi.

Egyszerre készült a főiskolai vizsgákra és az emeltszintű érettségire. Nem tűnt ez teljesíthetetlennek?

De igen. Folyamatos stressz és vizsgadrukk kíséretében sikerült egy jeles emeltszintű érettségi vizsgát tennem, és a felsőfokú szakképzést is kiváló eredménnyel zártam. Emlékszem nagyon zavart az is, hogy tízen- húszon évesekkel vizsgáztam együtt, alig voltak harminc fölöttiek, korombeliek közül pedig én voltam az egyetlen. Úgy éreztem furán néznek rám, ez rosszul hatott rám. Úgy éreztem, mintha kilógnék a csapatból egy kicsit, nem éreztették velem, de mégis. Manapság a csapból is az élethosszig tanulás fontosságáról hallani, de én úgy érzem, hogy a társadalomban még mindig megütközést vált ki, ha valaki ötven felett beül az iskolapadba. Mindent összevetve ezeket az érzéseket le tudtam küzdeni, nem foglalkoztam vele. Mindenféleképpen hasznom volt belőle, és ez nagyobb súlyt nyomott a latba, mint az, hogy kényelmetlenül éreztem magam. Mérlegelni kell, hogy mi a fontosabb.

Hogyan tudta összeegyeztetni a tanulást a munkával és a családdal?

Szervező készség kérdése az egész. Jó szervezéssel, sok családi és munkahelyi segítséggel  minden megoldható.

Milyen pluszt ad az iskola a szakmai tapasztalat mellé? Milyen hatással van az életére?

Rengetek elméleti tudásanyaggal gazdagodtam, és a főiskolán tanult tantárgyak elméleti ismereteimet bővítették, illetve a gyakorlati munkám során is nagy hasznát veszem. Sok esetben más aspektusból tekintek munkámra, feladataimra, hivatásomra. A szociális gondozó, szervező képzésből is sok minden visszaköszönt a főiskolán, de rengeteg új jön be. Ami különösen tetszik, az a tanárok hozzáállása. Nincs tabu téma. Nyíltan lehet beszélni mindenről, akár politikai érintettségű kérdésekről is. Bármilyen kérdést fel lehet tenni. Szerintem fontos egy jó tanulótárs is, amelyet én Tillmann Henriett személyében szerencsésen megtaláltam. Nagyon jól kiegészítjük egymást és megosztjuk egymást közt a feladatokat. Mindenki azt csinálja, amiben jó.

Mit javasolna azoknak a felnőttek, akik tovább szeretnének tanulni?

Én azt javasolnám, hogy bátran vágjanak neki a továbbtanulásnak és az emelt szintű érettséginek is. Én ugyan társadalomismeretből tettem érettségit, a koromnál fogva nekem már nem kell nyelvvizsgát tennem, de szerintem még hasznosabb, ha valaki nyelvből tesz emelt szintű érettségit, mert így két legyet üt egy csapásra. A felvételi követelményeknek is eleget tesz és a diplomához szükséges nyelvvizsga is a birtokába jut.

Fráter Zsuzsa

/Fotó:eduline.hu/

Kodolányi János Egyetem

Kodolányi János Egyetem
Cím: 5900 Orosháza, Gyopárosi út 3/f.
Kodolányi János Egyetem
Cím: 1139 Budapest, Frangepán utca 50-56.
Telefon: (1) 238 9327

Kodolányi János Egyetem
Cím: 8000 Székesfehérvár, Fürdő utca 1.
Telefon: (22) 543-400
Impresszum | Szerzői jogok | Etikai kódex | Médiaajánlat