Mozgókép

Cikk dátuma 2021. március. 28. | Mozaik
Mozgókép

Polczer Dominik - kommunikáció- és médiatudomány szak, II. évfolyam


Wonder Woman tovább ássa a DC sírját

Négy éve, hogy a Wonder Woman-nel a Warner elkönyvelte a DC univerzum első, és sajnos máig egyetlen abszolút sikerfilmjét. Visszatekintve az sem volt egy mestermű, de legalább egy átlagos szuperhősfilm szintjét megütötte, és a stúdió korábbi szerencsétlenkedése után már ennek is örült a rajongótábor és a kritikusok is. A siker után berendelték a folytatást, amit tavaly év végén mutattak be, a járvány miatt az HBO MAX-on és a mozikban egyaránt. Mivel a mozik zárva vannak, és a Warner streaming szolgáltatójának is csak a kistestvére, az HBO GO áll rendelkezésünkre, mi még nem láthattuk a filmet legális úton. Egészen eddig, ugyanis bejelentették, hogy április elsején érkezik a Wonder Woman 1984 az HBO GO-ra, méghozzá magyar szinkronnal. Ennek apropóján lássuk, hogy sikerült a folytatás.

Illusztris a magyar premier dátuma, mert ez a film még a közepes, de határozottan élvezhető első részhez képest is egy rossz vicc. Kezdjük a pozitívumokkal, már most elmondom, nincs sok belőlük. A szereplőgárda igazi sztárparádé, és mindenki hozza is azt a szintet, amit elvárunk tőle. A visszatérő Gal Gadot és Chris Pine továbbra is tökéletes főszereplők, mintha csak rájuk öntötték volna Diana és Stve Trevor karakterét. Az első rész óta, aminek végét utóbbi nem élte túl, a történet szerint eltelt hetven év, és most, hogy visszatért, vicces látni, hogy ugyanúgy csodálkozik rá a megváltozott világra, mint Diana, amikor először járt az amazonok szigetén kívüli világban. Az új arcok is remekelnek: Kristen Wiig szerethetően hozza Diana újdonsült kolléganőjét és barátnőjét, Barbarát, Pedro Pascal Maxwell Lordja pedig, ha nem is túl érdekes, de legalább jobb pillanataiban egész szórakoztató ellenlábas.

A bajok ott kezdődnek, hogy nincs színész, aki egy rosszul megírt karaktert úgy tudna alakítani, hogy elvigyen a hátán egy rosszul megírt filmet. Két pozitív főhősünk még úgy-ahogy rendben van, mégha Steve Trevort erőltetett és banális módon hozták is vissza. Komolyabb a gond a két antagonistánál: Kristen Wiig Barbarája olyan sziporkázó, imádnivaló karakter, hogy egyszerűen hiteltelen, hogy a film egy szürke kisegérnek próbálja beállítani, akit nem vesznek észre a férfiak. Márpedig pont ez a figyelemhiány a motivációja, ami miatt rossz útra tér, szóval hiába könnyű őt megszeretni, azonosulni nemigen lehet vele. Arról nem is beszélve, hogy miután felveszi a képregényekből ismert alteregóját, és Gepárd lesz, olyan botrányos CGI külsőt kap, hogy simán beférne a 2019-es Macskák filmbe, de semmiképp nem a DC univerzumba, Wonder Woman egyik legfőbb nemezisének. Elég lett volna ide egyetlen kevésbé lényeges gonosz, Barbara Gepárddá válását pedig hagyni kellett volna a harmadik részre, hogy jobban megismerhessük a karaktert, mert amit kaptunk, az ebben a formában teljesen méltatlan. Apropó kevésbé lényeges gonosz, Pedro Pascal tehetségét igazán kár volt erre a pojáca karakterre pazarolni, akinek a története és a motivációja is röhejes. Maxwell Lordot könnyedén eljátszotta volna egy B-kategóriás színész tizedannyi fizetésért, és akkor talán marad a büdzséből normálisan kinéző CGI-ra vagy értelmes forgatókönyvre is.

Ha már forgatókönyv, az is teljesen céltalan. Afelett még szemet hunynék, hogy klisékből van felépítve az egész, ahogy afelett is, hogy egyáltalán nem koherens a korábbi DC filmek történetével, mert ezekhez sajnos hozzászoktam már, de mit tett hozzá ehhez a filmhez, hogy pont 1984-ben játszódik. Míg az első rész jól kiaknázta az első világháborús környezet lehetőségeit, a folytatás kísérletet sem tesz rá, hogy bármit is kezdjen az igen érdekes történelmi érával, amiben elhelyezték. Ehelyett csak próbál felülni a manapság divatos ’80-as évek nosztalgiavonatra, inkább kevesebb, mint több sikerrel. Érdemi története nincs a filmnek, de legalább lenne stílusa, a lehetőség adott, de a korszaknak még a stílusából is csak a gyomorforgató, színes-szagos giccset sikerült megragadni. Kifejezetten rossz élmény nézni ezt a filmet, pedig megvolt az esélye, hogy legalább az első rész szintjét megüsse. A járvány miatti filmhiányban már az is felüdülés lett volna, de ez csak egy újabb szög a DC filmes univerzum koporsójában.

Egy dologért azonban mégis jár a taps a Warner fejeseinek: az év eleji, Birds of Prey filmbe oltott Harley Quinn szólómozi, és a Wonder Woman 1984 szépen keretbe foglalta a tavalyi évet. Az, hogy egy ugyanolyan feminista filmnek álcázott semmitmondó giccsparádéval zárják 2020-at, mint amivel nyitották, tényleg ritkán látott inkompetenciát kíván egy stúdió részéről. Szép jövő az, ahol ezt a filmet követően Patty Jenkins rendező nemhogy elkészítheti a harmadik részt is, de még a Disney is a kezébe ad egy Star Wars filmet is.

Értékelés: 3/10

A Wonder Woman 1984-et ajánlom, ha:

- van HBO GO előfizetésed, de nagyon nincs mit nézned rajta

Nem ajánlom, ha:

- csak ezért fizetnél elő

- már évekkel ezelőtt lemondtál a DC univerzumról, és azt hinnéd, itt az új reménysugár  /majd talán az Igazság Ligája Snyder Cut/

- a ’80-as évek hangulatát jól megidéző filmet néznél

Kodolányi János Egyetem

Kodolányi János Egyetem
Cím: 5900 Orosháza, Gyopárosi út 3/f.
Kodolányi János Egyetem
Cím: 1139 Budapest, Frangepán utca 50-56.
Telefon: (1) 238 9327

Kodolányi János Egyetem
Cím: 8000 Székesfehérvár, Fürdő utca 1.
Telefon: (22) 543-400
Impresszum | Szerzői jogok | Etikai kódex | Médiaajánlat