Mozgókép

Cikk dátuma 2020. március. 05. | Mozaik
Mozgókép

Polczer Dominik - kommunikáció- és médiatudomány szak, I. évfolyam

Van élet a Skywalker családon túl

Látott már szebb napokat a messzi-messzi galaxis, a számozott epizódok fogadtatása megosztó a kritikusok és a rajongók körében is. Bár pénzügyileg nincs nagy gond, azért a Skywalker kora már nehezen kaparta össze a bűvös egymilliárdot, tavaly a Soloval pedig elkönyvelte a Disney a franchise első anyagi bukását. Érezhető, hogy a stúdió is bizonytalan, hogy mi legyen az új irány a Skywalker Saga lezárása után, és a legtöbb, amink van, az néhány biztató utalás, hogy talán végre előveszik az Old Republic érát. Nem is jöhetett volna tehát jobbkor a Disney+, és vele a The Mandalorian, hogy kisképernyőn leheljen új életet a mélyponton lévő univerzumba.

A streaming szolgáltató első üdvöskéje a második legjobb Star Wars tartalom a Zsivány Egyes után a Disney-érában, mégpedig azért, mert a jól bevált recepthez nyúlik vissza. Azt mozdítja meg a keményvonalas rajongókban, ami az új trilógiának csak félsikerrel ment: a nosztalgiafaktort. Elrugaszkodott, látványos sci-fi helyett földhözragadt, lassú tempójú spagetti westernnel van dolgunk, ami Lucas eredeti trilógiával kapcsolatos elképzeléseihez áll legközelebb. Helyszínei, karakterei, eseményei egyértelműen a vadnyugatot idézik, sőt, az egyik epizód mintha csak A hét mesterlövész fél órába sűrített újragondolása volna. Még az internet kedvencévé avanzsáló, a rajongók által Baby Yoda névre keresztelt gyermeket is CGI helyett a ’77-es technikai viszonyokat idéző animatronikus bábbal keltették életre, amely többszörösen vissza is termelte az elkészítésébe fektetett ötmillió dollárt. Zenei téren sem lehet panaszunk, Ludwig Göransson bizonyítja, hogy nem csak John Williams tud kiváló Star Wars zenéket szerezni.

Ennek ellenére a sorozat nem lesz fanservice, az easter eggeket elegánsan sikerült adagolni, ellentétben például a Skywalker korával. Talán csak az évadzáró rész nagy cliffhangere érződik hatásvadásznak, amikor a főgonosz Moff Gideon kezében előkerül egy, az animációs sorozatokból ismert ikonikus fegyver.Ezt azonban ellensúlyozza a fősodortól való elhatárolódás. Nem csak a filmek szereplői nem bukkannak fel, ám a sorozat azt is bemutatja, hogy azok eseményei a peremvidékek életére milyen minimális hatást gyakoroltak. A Birodalom széthullása után annak maradványai még évekkel A Jedi visszatér történései után is erősen jelen vannak,főszereplőinknek pedig csupán halvány fogalmaik vannak a jedikről vagy az Erőről.

Jon Favreau a kamera mindkét oldalán sztárparádét mutat fel. Ő maga sajnos egyetlen epizódot sem rendezett, cserébe olyan nevekre bízta ezt, mint az animációs fronton Star Wars-veterán Dave Filoni, a Ragnarökkel belépő új-zélandi független filmes Taika Waititi (aki színészi tehetségét is megcsillogtatta a fejvadász droid IG-11 szerepében), és a rendezőként debütáló, de színésznőként jól ismert Bryce Dallas Howard. Ebből a sokszínűségből fakadhat az egyetlen nagyobb hiba, az epizodikusság. A történet gerincét az első, harmadik, hetedik és nyolcadik részek adják, az epizódok másik fele csak mellékszál, és annyira nem szerves részei a történetnek, hogy ha felcserélt sorrendben néznénk őket, a nagy egészet akkor is értenénk. Így megbocsájtható a mindössze harminc-negyven perc közti játékidő is, ami bár elsőre kevésnek tűnhet, az alkotók helyesen ismerték fel, hogy ez a történet ennyi ideig tud érdekes maradni.

A szereplőgárda is telitalálat. Kezdve a Narcosból és a Trónok harcából ismert Pedro Pascallal a címszereplő fejvadászként, a bájos Gina Caranon és a már említett Waititin át az olyan mellékszerepekre beugró legendákig, mint a Kuiilt játszó Nick Nolte és az ügyfelet alakító német rendező Werner Herzog, mindenki remekel.

A The Mandalorian nem rengeti meg a Star Wars univerzumot, ám jóleső nosztalgiával körítve mutatja be a messzi-messzi galaxis egy érdekes, eddig nem látott szegletét és korszakát. A második évad mellett érdemes odafigyelni a szintén Disney+-ra érkező Kenobi és Cassian Andor szériákra és az említett animációs sorozatok záróévadjaira, mert ez alapján úgy tűnik, a Disney kezdi megtalálni a helyes irányt.

Értékelés:8/10

A sorozatot ajánlom, ha:

- kiábrándultál a fősodorbeli Star Wars filmekből

- kellemes nosztalgiára vágysz, ami valami újat is tud mutatni

- a spagettiwestern műfaj rajongója vagy

Nem ajánlom, ha:

- nem szereted az epizodikus sorozatokat és a fősztorit megakasztó mellékszálakat

- azt várod, hogy kihúzza a franchise-t a mélypontjáról

Kodolányi János Egyetem

Kodolányi János Egyetem
Cím: 5900 Orosháza, Gyopárosi út 3/f.
Kodolányi János Egyetem
Cím: 1139 Budapest, Frangepán utca 50-56.
Telefon: (1) 238 9327

Kodolányi János Egyetem
Cím: 8000 Székesfehérvár, Fürdő utca 1.
Telefon: (22) 543-400
Impresszum | Szerzői jogok | Etikai kódex | Médiaajánlat