Láthatóvá tett rádió

Cikk dátuma 2014. május. 25. | Mozaik
Láthatóvá tett rádió

Szilágyi Árpád - programszerkesztő, Magyar Rádió Nonprofit Zrt, kommunikáció és médiatudomány szak, levelező tagozat, II. évf., KJF

Médiatudományi Konferencia a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemen

Aktív és passzív médiahasználat címmel harmadik alkalommal szervezett médiatudományi konferenciát a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem Magyar Kara május 16-án. A konferencián olyan előadók vettek részt,  akik a szociológia, a pszichológia, a kommunikáció-tudományok, a neveléstudomány, az etika, a jog, az esztétika területén tevékenykednek, és saját munkaterületük szempontjai szerint végeznek médiakutatásokat. 

A tudományos program fontos célja volt, hogy teret adjon mindazoknak az elemzéseknek, amelyek a média és a társadalom kapcsolatáról szólnak.

 

 

Munkahelyem, a Magyar Rádió nonprofit Zrt delegáltjaként adtunk elő a konferencián programszerkesztő kollégámmal,  Ditrói Zoltánnal. Közös előadásunk címe: "Láthatóvá tett rádió - webkameráktól a tinédzser műsorvezetőig".

Az előadás hipotézise az, hogy az internet és a digitális interaktív/vizuális eszközök használatával a rádió funkciója kibővül, és így módosul. Ennek alátámasztására mutattam példákat a gyakorlatban, elkezdve onnan, hogy a saját gyakorlatunkban 2001-2002-ben miért kezdtük el a MODEM IDŐK című rádióműsor webkamerás kísérletét, előtte hogyan merült fel a hallgatóban az igény, hogy szeretné látni a rádiós műsorkészítőket. Eközben tisztáztuk, hogy a látható rádió nem egyenlő a tévével, mert a kommunikáció közege továbbra is a hang, és a rádiós műfajok is megmaradnak, de az új eszközökkel ténylegesen konvergenssé válik ez a tömegkommunikációs csatorna.

További példák a gyakorlatból: a Petőfi Rádióban jelenleg is készül az Akusztik című klubkoncert műsor, amiről videófelvétel is készül: ez egy másfajta nézetét adja a petőfis „nagyon zenének”, a neten bármikor újranézhető a zene unplugged verziója (tehát videó és archívum funkció egyszerre). Másik érdekes gyakorlati példa a jelenből a Kultúrfitnesz című műsor, amely egy ideje "videoklippremiert" is hirdet, az élő adással egyidőben teszik elérhetővé a dal klipjét. A cseh rádiós kollégák a YouTube-bal kötöttek partnerséget, a reggeli torna népszerű náluk videón, illetve belenéztünk a BBC-nél adásba került, illetve Howard Stern 1994-es tévéközvetítéses rádióműsorába is.

Szóba került az is, hogy a rádió láthatóságának vannak még eszközei: a mobil stúdiós kitelepülések, a Szimfonik Live típusú koncertek, maga a Facebook oldal is egyfajta „láthatóság”. A vizualitásra épülő platformokon megjelenés is ilyen lehetőség: okostelefonon, DAB-on, illetve blogon egyaránt élni kell a vizuális lehetőségekkel. A prezentáció elméleti részében foglalkoztam azzal is, hogy miért fontos a rádiónak a láthatóságával foglalkoznia. Ditrói Zoltán programszerkesztő kollégám mindezt beillesztette az európai közszolgálatiság értelmezéseibe.

 

 

 

 

 

Kodolányi János Egyetem

Kodolányi János Egyetem
Cím: 5900 Orosháza, Gyopárosi út 3/f.
Kodolányi János Egyetem
Cím: 1139 Budapest, Frangepán utca 50-56.
Telefon: (1) 238 9327

Kodolányi János Egyetem
Cím: 8000 Székesfehérvár, Fürdő utca 1.
Telefon: (22) 543-400
Impresszum | Szerzői jogok | Etikai kódex | Médiaajánlat