Iskolai feladatból blog született

Cikk dátuma 2018. március. 05. | Mozaik
Iskolai feladatból blog született

Kolarovszki Barbara -  kommunikáció és médiatudomány szak, III. évfolyam

„…ha még te sem olvasnád el, akkor nincs kész a cikk”

A blogírásnak, mint minden modern publicisztikai műfajnak, vannak szabályai, annyi különbséggel, hogy ezek a keretek képlékenyek és folyamatosan változnak. Aki blogolással szeretne foglalkozni, számos olyan cikket talál az interneten, ami eligazítást, segítséget nyújt ebben a témában. Hegyi Patrick a Kodolányi János Főiskola végzős hallgatója tavaly ősszel kezdett foglalkozni a blogírással, egy szemináriumi feladathoz kapcsolódnak a kezdeti próbálkozások. Beszélgetésünk elején szóba került, miért indította el az első blogját.

Mesélj egy kicsit arról, honnan van az ötlet.

Az előző félévben volt egy óránk, ahol az volt a feladatunk, hogy el kellett indítanunk egy blogot. Az igazság az, hogy eleinte nem sokat foglalkoztam ezzel, nem érdekelt különösképpen. Ám amikor egyre több ismeretem volt a dologról, és már tudtam, hogy hogyan kell csinálni, megéreztem az ízét, felépítettem a tematikáját, és azóta is csinálom a www.patro.reblog.hu blogot.

Témád a technika világa, azon belül is leginkább az informatika, az alma termékek. Miért éppen ezt a területet  választottad?

Kiskorom óta érdekel az elektronikus eszközök világa, leginkább a telefonok. Azonban úgy gondoltam, nem szeretném leszűkíteni a blogomat  a telefonokra vagy egyetlen termékre. Amikor elkezdtem a blogírást, az Applenak éppen volt egy nagyszabású konferenciája, ahol rengeteg újdonságot mutattak be. Emellett más újdonságokról is írtam, mint például az elektromos autó vagy a feltekerhető tablet, ami még csak koncepció. Ezzel indult a tevékenységem, s azóta is újdonságokat mutatok be, hetente általában egy-két blogbejegyzéssel jelentkezem.

Ha publikálásra adjuk a fejünket, fontos kérdéssé válnak az olvasottsági adatok. Mit tapasztaltál eddig ezzel kapcsolatban, mennyire érdekli az olvasókat a technika?

Az elején nagyon nehezen indult be. Ez nyilván attól is függ, hogy miről is írok és milyen témában,  de nem elhanyagolható a terjedelem sem.  Az első írásaim túl hosszúak lettek.  Úgy döntöttem a terjedelem vonatkozásában,  hogy rövidek, lényegre törőek legyenek a cikkeim. A stílus megválasztásában az volt a koncepcióm, hogy nem akarok megfelelni  a  szakújságírás követelményeinek. Én szélesebb olvasóközönségnek  írok,  egyszerű, hétköznapi stílusban, hogy ne csak a szakmailag hozzáértők olvassák a cikkeimet. Úgy látom a stílus és a terjedelem helyes megválasztása sokat lendített a népszerűségen.

Az írásaidban megjeleníted a márkaneveket is. Nem származott ebből még problémád?

Nincsen semmilyen hátrányom belőle, mert minden cikkemben hivatkozok arra az oldalra, ahonnan az információkat gyűjtöm.  Az  írásaim zöme megjelent már hosszabb formában külföldi és elismert oldalakon, ezeket rövidítem, alakítom. Tehát forrásként hivatkozom rájuk, s ez így megfelel a médiatörvény szabályrendszerének.

Decemberben volt egy kis visszaesés, amikor kevésbé olvasták a blogodat. Mit gondolsz, mi volt ennek az oka?

A kezdetekben nem csak blogot kellett írnunk ebben a tantárgyban, hanem olvasnunk is kellett nagyon sokat. Ez teljesen elvette az időmet. Úgy gondoltam, az a jó sorrend, ha elsőnek elolvasom a szakirodalmat, s utána vetem bele magam a munkába. Abban a decemberi időszakban alig írtam, mindössze egy cikkem jelent meg. Miután ezt befejeztem, és rá tudtam koncentrálni, száz százalékosan összeszedtem magam. Ekkor indult be igazán.

Volt már egy fix olvasóközösséged, akiket talán ezzel a kihagyással elveszítettél. Hogyan sikerült fellendíteni újból a blogodat olvasottság szempontjából?

Az én teóriám: „Soha ne add fel!”. Úgy gondoltam, hogy ezt a blogomba is átvezetem. Annyit csináltam, hogy készítettem egy facebook oldalt. Ezen felül az egyik csoporttársam nagyon promotálta azzal, hogy folyamatosan beszélt róla a főiskolán. Időnként viccelődött, máskor komolyan  véleményezte, mindenesetre folyamatosan életben tartotta az érdeklődést. A piszkálásait egyébként ösztönzésnek gondoltam, s valójában ezért kezdtem komolyabban foglalkozni a rendszeres publikálással. Sokat köszönhetek Szalay Dávidnak abban, hogy mindenki megtudta, mi is az a patro.reblog.hu.

A facebook oldalon mennyi kedvelés található?

Jelenleg hetvennyolc. Most újdonság érkezik, és addig nem is akartam ajánlásokat küldeni, se semmit. Párszor megosztottam, de így is úgy gondolom, hogy ez a hevennyolc fix lett. Nem volt kikövetés sem, ők osztják és kedvelik az írásaimat, sőt van, aki komoly véleményt is alkot róla.

Említetted, hogy újdonsággal készülsz. Egy kis ízelítőt tudnál mondani róla?

Jelenleg az interneten talált képeket használtam profil és borítóképnek. Ideiglenesen jó megoldásnak tűnt, de hosszú távon saját tartalmakat szeretnék az oldalamon látni, ezért egy jó barátommal új profilképet, és borítókép helyére videót fogunk készíteni. 

A videó egy power gombbal  kezdődik, mintha bekapcsolnánk a videót, majd hatalmas villámlások közepette megjelenik a Patro BLog felirat. Mindez a végén úgy tűnik el, mintha kikapcsolnánk a tévét. A profilkép pedig egy kék P betű villámokkal ötvözve. Azt hiszem, összességében nagyon jó  irányban változik a facebook oldalam.

Milyen tanácsot adnál azoknak, akik blogot szeretnének indítani, hogyan kezdjék el?

Rengeteg webhelyen lehet már blogot indítani, tehát először a legszimpatikusabb oldal kiválasztásával kezdődik a történet. A téma kiválasztásának megfelelően adjon címet, vagy ahogy én csináltam, ami először eszébe jut. Az én címemről nem sokan tudják, hogy mit is jelent, hogy mi az a Patro. Most kivételesen elárulom, hogy mi van  a kulisszák mögött: ez az én becenevem. Az egész a véletlen műve, de ez kevés a sikerhez. A kreativitás a leglényegesebb. Fontos az is, hogy cikkek rövidek, lényegre törőek és színesek legyenek. Meg kell találni az arany középutat, mert ha túl rövid vagy hosszú, az sem jó. Szalay Dávid barátomtól sokat tanultam, és egyszer ő mondta nekem: „Ha mindennel kész vagy, publikálás előtt olvasd végig. Ha tetszik annyira, hogy rá is kattintanál, hogy elolvasd, akkor kész van, de ha még te sem olvasnád el, akkor még nincs kész.”

 

 

 

 

Kodolányi János Egyetem

Kodolányi János Egyetem
Cím: 5900 Orosháza, Gyopárosi út 3/f.
Kodolányi János Egyetem
Cím: 1139 Budapest, Frangepán utca 50-56.
Telefon: (1) 238 9327

Kodolányi János Egyetem
Cím: 8000 Székesfehérvár, Fürdő utca 1.
Telefon: (22) 543-400
Impresszum | Szerzői jogok | Etikai kódex | Médiaajánlat