Friss diplomával a munkaerőpiacon

Cikk dátuma 2017. július. 04. | Mozaik
Friss diplomával a munkaerőpiacon

Ma már ugródeszka a multicéges állás

Minden évben fiatalok ezrei végeznek tanulmányaikkal, többségük konkrét elvárásokkal, tervekkel lép ki a munkaerőpiacra. De vajon milyen lehetőségek várják a pályakezdőket, és ezek mennyire fedik a pályakezdő fiatalok elképzeléseit.

Érdemes megnézni, hogyan keres egy fiatal pályakezdő állást napjainkban.

A felmérések szerint nem hirdetések alapján, azokban ugyanis nem hisznek.

Sokkal inkább a közösségi térben mozogva szedik össze a hasznos információkat: ismerősöktől, barátoktól és a kiszemelt cégnél dolgozók kommunikációjából.

A mai fiatalok a multikat nem életcélnak, hanem jó ugródeszkának tekintik, és a jövőjüket egyre többen saját vállalkozás építésében látják, ahol nem egy nagy gépezet kicsiny alkatrészei, hanem a fő mozgatórugói. Saját vállalkozás indításához viszont kezdőtőkére van szüksége, amit előtte meg kell teremteni.

Mindegy, hogy mit tesznek ki az internetre a cégek, ők saját tapasztalattal rendelkező hús-vér embertől szeretnének információkat arról, hogy mit jelent a vállalatnál dolgozni.

Munkahely választásukban az értelmes feladat és munkabeosztás az elsődleges szempont, éppen ezért az asszisztensi munkakört sokan nagy ívben kerülik.

Egyébként az álláshelyeket tekintve bőven lenne választék, ám azt is érdemes megnézni, hogy a különböző cégek milyen munkaerőt keresnek.

A HR szakemberek elmondása szerint a nagy cégek nem elsősorban a tudást keresik, hanem egy bizonyos attitűdöt, amely alkalmassá tesz egy személyt arra, hogy hosszú távon is sikeres maradjon a munkáltató és munkavállaló közötti együttműködés.

A mai fiataloknak, az Y generáció tagjainak, jóval nagyobb a globális tudásuk, rálátnak a világ dolgaira, látják, hogy milyen lehetőségeik vannak. Emellett azonban álomvilágban élnek. Kutatások szerint egy friss diplomás pályakezdő két éven belül szeretne vezető pozícióba kerülni. Szeretnének kevesebbet dolgozni, mint a szüleik, és sokkal kötetlenebb környezetre vágynak. Szeretnének értelmes munkával foglalkozni, és az első pillanattól döntési jogkörrel rendelkezni.

A témával kapcsolatos felmérésekből az derült ki, hogy a pályakezdő fiatalok szeretnének visszajelzést adni a vezetőiknek, nem pedig fordítva. Tehát úgy gondolják, hogy az egyetemről kilépve megvan az a tudásuk és rálátásuk, hogy hassanak a világra.

Az „ipszilonokat” digitális bennszülöttekként is emlegetik, akik sokkal inkább globálisan gondolkodnak.

Ami pedig nagyon eltérő az előző generációktól, hogy az Y generáció tagjai szeretnének vállalkozni. Ők a maguk urai szeretnének lenni.

Míg tíz-húsz évvel ezelőtt egy multihoz bejutni maga volt a karrier, ezeket a fiatalokat nem vonzza az a kilátás, hogy másnak a számláját gyarapítsák.  Úgy gondolják, hogy két év alatt megtanulnak mindent, ami szükséges ahhoz, hogy majd a saját üzletükben boldogulhassanak.

Mindemellett viszont teljes képzavar van a fejükben az anyagi függetlenséget illetően. Az anyagi függetlenség nem csak abból áll, hogy megszerzel egy bizonyos összeget, hanem, hogy tudod azt is, hogy hogyan fektesd be, illetve, hogyan gyarapítsd.

Egy Y generációs számára fontos követelmény, hogy közösséghez tartozzon. Nem pusztán munkahelyként tekintenek egy cégre, hanem társaságként.

A harmadik a követelmények rangsorában, hogy milyen a vezető, a negyedik helyen pedig a fizetés szerepel.

Hálózatkutatási eredményekből az is kiderül, hogy ha már csak egy barát is van a munkahelyen, akkor hatvan százalékkal nagyobb az esélye, hogy a cégnél marad az illető. Ha viszont a barát máshová megy dolgozni, akkor fél éven belül ő is menni fog.

Ezek, valamint a márka és annak imidzse a legfőbb megtartó erők.

Nem véletlen, hogy annyi fiatal szeretne például a nagy telekommunikációs cégeknél elhelyezkedni. Mindegyiknek nagyon erős a márkaismertsége és kedveltsége, ráadásul vannak szponzorált fesztiváljaik, eseményeik, amelyekkel ezek a fiatalok azonosulni tudnak.

A neves cégek egyébként nem a tudást keresik elsősorban, hanem az attitűdöt.

Olyan személyiséget, aki beleáll a helyzetekbe, elmondja a véleményét, vállalkozó szellemű és könnyen beilleszkedik.

Ha lehet, legyen jó kedélyű, energikus, elkötelezett és felelős azért, amit csinál.

Tudás szempontjából a nagy cégek azokat a fiatalokat keresik, akiknek van online tudása, digitális készségei és képesek hálózatban gondolkodni.

Ugyancsak keresett a jó adatelemzési képesség. Ezek minden szakmában fontosak, legyen szó informatikusról, közgazdászról, mérnökről. Ám hiába a ragyogó észbeli tudás, ha emberileg valaki nem alkalmas arra, hogy egy vállalat részeként dolgozzon.

Sokak szerint, a legnagyobb hiba, ami a kiváló képességű pályakezdők körében jelen van: a szerénység, a szakmai alázat hiánya.

Egy nagyvállalatnál rengeteget kell tanulni, és ha valaki úgy tesz, hogy nála van a bölcsek köve, s hogy ő mindent tud, az könnyen antipatikussá válik. A másik probléma a munkatapasztalat hiánya, ami már az egyetemi évek alatt megszerezhető a gyakornokoskodás idején. Persze, ha erre energiát és időt szán a fiatal. Álmélkodás tárgya, ha egy cég gyakorlattal rendelkező fiatalt keres, jóllehet a tanulás évei alatt szert tehetnek az egyetemi, főiskolai hallgatók a gyakorlati ismeretekre és némi munkatapasztalatra.

Az egyik legfontosabb útravaló a végére maradt:  senki sem úszhatja meg a kemény munkát, ha előbbre szeretne jutni.

/Forrás:http://eletrevalogyerek.hu/blog/palyakezdo/

 

 

Kodolányi János Egyetem

Kodolányi János Egyetem
Cím: 5900 Orosháza, Gyopárosi út 3/f.
Kodolányi János Egyetem
Cím: 1139 Budapest, Frangepán utca 50-56.
Telefon: (1) 238 9327

Kodolányi János Egyetem
Cím: 8000 Székesfehérvár, Fürdő utca 1.
Telefon: (22) 543-400
Impresszum | Szerzői jogok | Etikai kódex | Médiaajánlat